Annons

Vilse i minneskortsdjungeln...

Produkter
(logga in för att koppla)

Picture

Aktiv medlem
Efter att ha varit inne på att köpa en Canon 300 D eller en Nikon D70 har jag nu insett att en Minolta Dimage A2 mycket väl skulle kunna täcka mina behov. Slipper ju då också problem med dammiga sensorer, borttappade objektiv o s v. Kastade mig glatt ut på nätet för att se vilka typer av paket som skulle kunna passa mig och blev då tråkigt nog påmind om att det finns en massa olika typer av minnen. Detta är rena grekiskan för mig, så med risk för att verka dum ställer jag följande frågor till er som är mer intelligenta:

Compact Flash och Microdrive - vad är skillnaden (det står ibland att Compact Flash stödjer Microdrive, vad innebär det)?

Vad är skillnaden mellan Compact Flash 1 och Compact Flash 2?

Fungerar USB 2 med USB 1.1?

När behöver man en minneskortsläsare? Klarar man sig utan? Vilka är fördelarna med en minneskortsläsare?

Har sett att det finns ett paket med A2:an och ett minneskort på 2048 MB nu, till rimligt pris. Någon som har erfarenhet av detta?

Någon som har erfarenhet av hur bildkvaliteten blir med Konica Minoltas telekonverter respektive vidvinkelkonverter?

Många frågor...

Hej

CF typ 1 och 2 skiljer sig så att typ 2 är tjockare.

CF kort rankas också i x, dvs 40X osv, det anger hastigheten med vilket kameran kan lagra undan bilderna, ju högre tal ju snabbare är kortet (och dyrare)

En microdrive är typ 2, den är tjockare. Microdriven är en "riktigt" hårddisk, den roterar. Den var tidigare mycket billig mätt i kapacitet per krona. detta är inte lika markant längre och den drar mer ström och är ömtåligare mot stötar.

USB 2 porten på din dator klarar usb 1 tillbehör

Jag använder extern läsare pga att den är klart snabbare då jag kör den på FireWire (i princip lika med USB 2) avseende hastighet. Men det ger ju jobbet att ta ur o sätta tillbaka minneskortet hela tiden.

Senast ändrad:
Oj, Roine! Vilket snabbt svar! Tack för det!!!

Om jag tolkar dig rätt så är CF1 att föredra, i och med att den inte är lika känslig samt strömsnålare. Jag har firewire på min dator - då rekommenderar du alltså en kortläsare? Alternativet är väl att koppla kameran direkt via USB till datorn och låta medföljande program ladda över bilderna. Det brukar gå långsamt, det är i alla fall min erfarenhet från andra digitalkameror...

Hej

Att det är CF typ 2 betyder inte betyda microdrive.

Jag föredrar extern då jag har stora bildfiler, körde EOS D60 tidigare och nu en D1 MK2, då är skillnaden påtaglig mot den USB 1 som fanns på D60:n, det skiljer halvtimmar då.

Då jag kör Breezesys Downloader så måste jag ha en lös läsare då Canon klantat till det med FW stödet och råfiler i Mark II. Det funkar ej på råfiler annat än med Canon program och ofta då jag fotar har jag ändå mer än ett minneskort att tömma då jag kommer hem.

Roine

Skillnaden på Compact flash I & II är inte hur tjocka dom är, utan hur snabba dom är.
CFII är ca dubbelt så snabb som CFI, men alla kameror stöder inte CFII.
Men gör din kamera det är det helt klart ett sånt du skall köpa.
Alla korten du nämner är lika stora och skall alla in i samma hål, så att säga.
Microdrive är precis vad det låter som, en mini hårddisk, vill man ha mycket plats är den helt klart ett bra alternativ, fast lite känsligare och drar lite mer ström.
Helt enkelt, köp CFII om du har råd.

Ok...

Om vi säger så här då - vilken metod/kort/läsare m m skulle du välja om du var i min situation:

- jag tar, eller kommer att ta, några hundra bilder per månad
- vid resor tar jag betydligt mer, kanske 1000 till 2000 bilder
- bilderna tar mycket minne
- jag vill inte sitta för länge vid datorn när jag ska tanka över dem

Ungefär hur lång tid tar det att ladda över t ex 500 bilder på 8Mpxl med, respektive utan, kortläsare? Dum fråga kanske...

Tack för att du svarar, förresten!

Hej

8Mpixlar i JPG rymms ju inte så många per kort. Har aldrig kört JPG men
I D60:n så rymms det 141 råbilder på en 1GB Microdrive, det tar nån enstaka minut med FW, kommer inte ihåg om det tog knapp eller lite drygt ½ timme med usb 1

Mitt tips är ju att prova dig fram, läsaren kostar nästan inget och jag föredrar FW freamför USB

Jag har en Tripper som går på USB 2 och den fungerar bra som lösning att få med sig 1000 tals bilder hem.

Dock har jag CF kort så jag har bara trippern som backup, men då jag kommer hem tankar jag från den så slipper jag skyffla CF kort i o ur läsaren.

Ibanez Magnus skrev:
Skillnaden på Compact flash I & II är inte hur tjocka dom är, utan hur snabba dom är.
Microdrive är precis vad det låter som, en mini hårddisk, vill man ha mycket plats är den helt klart ett bra alternativ, fast lite känsligare och drar lite mer ström.

Är du säker på det. Min microdrive är i alla fall tjockare än ALLA CF-kort ja någonsin sett. Min Microdrive är en typ 2. Jag tror inte det handlar om hastigheten.

Tack Roine och Magnus för era svar - ni har varit till stor hjälp!

Någon som har erfarenhet av tele- och vidvinkelkonvertrarna till Konica Minolta?

Hej Magnus

Nu har du nog blandat lite.

Det finns däremot en skillnad gällande kamror och det är om de stödjer FAT32, då kan du använda större kort i MB räknat då gamla DOS stoppade vid ca 2GB kort.

Tänk på att då du köper läsare att köpa en som tar de tjockare CF 2 korten också. Bla adaptar till bärbara finns i två varianter där den som tar CF typ 2 även tar de tunanre CF 1.

Roine

Ibanez Magnus skrev:

Nä, du pratar om SanDisks Ultra I och Ultra II.
CFI & CFII skiljer på tjockleken.

Jag får nog erkänna att jag har fel!!!

Det är tungt och det är jobbigt, men Wikman har nog helt rätt att jag rört ihop prylarna här.
Ber om ursäkt om det har blivit förvirrande för någon, det är det i alla fall för mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto