Annons

vinjettering på nya canon ef 70-200/2,8 L IS II USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

bushmaster

Aktiv medlem
jag bytte upp mig till mkII av nämnda optik och undrar om det är fel eller normalt på nya gluggen. Jag har kraftig vinjeterin på bländare 2.8 den försvinner sedan på bländare 5ungefär den blir svagare efter 2.8 succesivt. har fler kollat detta jag fotade mot blå himmel och det är riktigt märkbart. kommer inte på att jag hade det på mkI an. ngt jag kan justera?
tacksam för lite input
mvh
mats
 

Sirhalge

Medlem
jag bytte upp mig till mkII av nämnda optik och undrar om det är fel eller normalt på nya gluggen. Jag har kraftig vinjeterin på bländare 2.8 den försvinner sedan på bländare 5ungefär den blir svagare efter 2.8 succesivt. har fler kollat detta jag fotade mot blå himmel och det är riktigt märkbart. kommer inte på att jag hade det på mkI an. ngt jag kan justera?
tacksam för lite input
mvh
mats
Inget jag märkt av men kan kolla upp det imorgon. Annars är det väl bara att skicka in det och få det kalibrerat.
 

Gote

Aktiv medlem
Det är normalt med ett visst mått av vinjettering.

Om du är nyfiken kan du kolla här:
http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_70-200_2p8_is_usm_ii_c16/page5.asp
I ovankant av bilden står det sharpness, klicka där och välj falloff istället. Sen kan du dra i reglagen i underkant av bilden och kolla vinjetteringen vid olika bländare och brännvidder. Tycker du att ditt ex är värre än så bör du reklammera. Men det verkar stämma med din uppfattning om att det är helt borta vid f5.

Kul att notera att vinjetteringen är värre vid 200 än vid 70...
 

bushmaster

Aktiv medlem
Konstigt i alla fall att jag märkte aldrig av ngn synbar vinjettering på min mkI, antingen så var det bara att ja inte lade märke till det eller så var det helt enkelt ett exemplariskt exemplar :)
Hur som helst verkar det ju som om det är som det skall!
Tack för infot!
Mvh
mats
 

Gorthank

Aktiv medlem
På min 7D har jag iaf ingen vinjettering med det nya alls, men om du kör FF ..5D? så ökar ju risken. Har du en tjock filterring på? Testa ta av den.
 

ringan

Medlem
jag bytte upp mig till mkII av nämnda optik och undrar om det är fel eller normalt på nya gluggen. Jag har kraftig vinjeterin på bländare 2.8 den försvinner sedan på bländare 5ungefär den blir svagare efter 2.8 succesivt. har fler kollat detta jag fotade mot blå himmel och det är riktigt märkbart. kommer inte på att jag hade det på mkI an. ngt jag kan justera?
tacksam för lite input
mvh
mats
Hej
Jag köpte ett nytt 70-200II i våras och tyckte oxå att vinjetteringen var kraftig på full bländare. Vinjetteringen försvinner med nedbländning men ligger och lurar även vid 5.6-8. Vinjetteringen försvann dock vid vissa vinklar(gissar att det är vinkeln mot ljuskällan). Har lämnat in optiken med min 5DmarkII på Canon verkstad. Resultatet...
Optiken motsvarar Canons specifikation. Jag har kört samma optik generationen I och den gav inte samma vinjettering som jag kan komma ihåg.
Jag behåller dock objektivet då det ger en mycket bättre skärpa än föregångaren speciellt vid full öppning.
 

bushmaster

Aktiv medlem
Ok då får jag nog leva med detta, verkar dock konstigt då jag är nästan säker nu efter att ha gått igenom massor med bilder tagna med mkI an och inte ser i ngn vinjettering att tala om!
Konstigt!
tack alla
mvh
Mats
 

bushmaster

Aktiv medlem
Finns ju iofs enkelt verktyg i Lightroom som tar bort vinjetering. så i kritiska fall så går det att använda detta, Nu fotade jag en klarblå himmel och då syns det ju väl, men det är ju inte det vanligaste motivet.
Mvh
mats
 

apersson850

Aktiv medlem
Om man använder jpeg kan redan dagens Canonkameror motverka vinjettering när bilden tagits.
Och kör man RAW kan man använda Canons eget Digital Photo Professional till att kompensera för vinjetteringen, då i ännu högre grad än vad kameran själv gör.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Om man använder jpeg kan redan dagens Canonkameror motverka vinjettering när bilden tagits.
Och kör man RAW kan man använda Canons eget Digital Photo Professional till att kompensera för vinjetteringen, då i ännu högre grad än vad kameran själv gör.
Fast på Canon-svenska heter vinjettering Periferibelysning, så man blir lite förvirrad av menyerna.


Kan det månne vara denna funktion som gör att TS inte märkte vinjetteringen på förra gluggen - alltså att periferibelysning var korrigerad redan i kameran för förra gluggen, men ännu inte aktiverad för den nya - spekulerar jag.

Petter ...
 
Senast ändrad:

bushmaster

Aktiv medlem
har senaste firmware 209 och det står periferbelysning aktiverad, men det står också överst.korrigeringsdata ej tillgänglig?
när jag tar en bild mot vit bakgrund så får jag en vinjettering som sträcker sig in till en 50 örings storlek i cantrum på kameradisplayen!!!!!!!!!!!! när jag bländar ned så minskar den och försvinner helt vid ca 7 ser jag nu!! men detta kan inte vara rätt. ser ut som en mörk slöja och endast centrum är som det skall på 2,8... blir så trött...
Mvh
Mats
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
har senaste firmware 209 och det står periferbelysning aktiverad, men det står också överst.korrigeringsdata ej tillgänglig?
när jag tar en bild mot vit bakgrund så får jag en vinjettering som sträcker sig in till en 50 örings storlek i cantrum på kameradisplayen!!!!!!!!!!!! när jag bländar ned så minskar den och försvinner helt vid ca 7 ser jag nu!! men detta kan inte vara rätt. ser ut som en mörk slöja och endast centrum är som det skall på 2,8... blir så trött...
Mvh
Mats
hmmm, på min 7D står det också "korrigeringsdata ej tillgänglig" med den gluggen. Jag har också senaste firmware i huset.
Däremot har jag inte upplevt någon vinjettering hittills. Ska kolla att ta en himmelsbild vid tillfälle.

En annan sak, som visserligen är ovidkommande men ändå konstig, är att när jag tittar på bilderna i Digital Photo Profesional så finns det ingen liten L-ikon på bilder tagna med denna glugg. Vilket det gör på bilder tagna med 24-70 f/2,8 L och 24-105 f/4 L IS.

Petter ...
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
har senaste firmware 209 och det står periferbelysning aktiverad, men det står också överst.korrigeringsdata ej tillgänglig?
...
Om du kopplar upp kameran mot datorn och kör EOS Utility, väljer Camera Settings/Remote shooting. Letar dig fram till Pheripheral illum. correct.. Så får du upp en lista där du kan markera vilka objektiv som kameran ska känna till korrigeringsdata om.

Petter ...
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
...
En annan sak, som visserligen är ovidkommande men ändå konstig, är att när jag tittar på bilderna i Digital Photo Profesional så finns det ingen liten L-ikon på bilder tagna med denna glugg. Vilket det gör på bilder tagna med 24-70 f/2,8 L och 24-105 f/4 L IS.
...
Det jag trodde var en L-ikon är inget annat än en vinjetteringsdata-ikon.
När jag fick in info om korrigeringsdata i min 7D så kommer också ikonen med i DPP.
Underligt att ha en ikon som ser ut som en liten vit L-glugg för detta.


Petter ...
 
ANNONS