Annons

vinjettering på nya canon ef 70-200/2,8 L IS II USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

bushmaster

Aktiv medlem
Hej!
nu fick kameran ett spratt och nu står det korrigeringsdata tillgängligt!!!
ja se elektronik,
skall testfota lite mer och återkommer.
tack
Mvh
Mats
 

onnyt

Aktiv medlem
Vilken tur att man snubblade in i den här tråden. Fick mitt 50 1.4 att fungera som det skall. Vilken skillnad det blev med periferibelysningen korrigerad.
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Vänta, så om min kamera tillverkades innan något objektiv och då naturligt inte har korringeringsinställningar om den i kameran så kan jag via canon utilities uppdatera kameran och få den att känna igen objektivet? Fungerar detta även om firmware inte har uppdaterats sen tidigare än objektivet kom ut på marknaden?
 

bushmaster

Aktiv medlem
Nu är det ju faktiskt hur enkelt som helst att uppdatera firmware till senaste versionen. kolla på canons hemsida, ladda hem lägg in på cf minnet och klicka på uppdatera firmware.
Vet inte om det behövs ha den senaste men varför inte!
Mvh
Mats
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Uppdaterats menade jag att Canon inte har uppdaterat. jag har senaste som kom ut ett par år sedan. Men detta med att uppdatera kameran med nya objektiv har jag missat helt. Tyckte alltid att det var störande att vinjetteringkompensation inte kunde slås på för vissa objektiv direkt i kameran. Nu vet jag att det går! :-D
 

bengt-re

Aktiv medlem
Största problemet med min 70-200 2.8IS II är att allt annat blir tråkigt att fota med!
Kör också 60D så har ju 112-320mm så blir ju ganska mycket tele.

Hoppas Canons nya 24-70 kommer vara samma kvalite.
Nej du har 70-200. Sen att du har ett hus som beskär bilderna är en annan sak, men brännvidden ändras fortfarande inte för att du beskär.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Vänta, så om min kamera tillverkades innan något objektiv och då naturligt inte har korringeringsinställningar om den i kameran så kan jag via canon utilities uppdatera kameran och få den att känna igen objektivet? Fungerar detta även om firmware inte har uppdaterats sen tidigare än objektivet kom ut på marknaden?
Ja det går att lägga till korrigeringsdata för objektiv som är nyare än kameran utan att uppdatera firmware. Gjorde det på frugans 550D igår.
Men som någon skrev, det är ju inte svårt att updpatera firmware.

Petter ...
 

Orre

Avslutat medlemskap
Vinjettering

Hej.

Är inte detta gräsligt mycket vinjettering ?

Canon 5dMK3, Canon 100-400, L IS USM II

//Benny
 

Bilagor

Orre

Avslutat medlemskap
min var faktiskt också förkryssad i EOS Utilities, men efter att jag tryckt ok och stängt ner så fanns korrigeringsdata i kameran. Vilket det inte gjorde innan.

Men jag gissar att det som the_suedell beskriver förutsätter att du har korrigeringsdata i kameran.

Petter ...
På min 5dmk3/100-400mm, L IS USM II, så är den förbockad i Utilitis, jag trycker OK där, men står ändå "Korringeringsdata ej tillgängligt" i kameran :-(

Edit: Men nu fick jag till det. Bockade bort bocken. Klickade OK, startade om kameran. Klickade i bocken igen, startade om kameran och nu står det data tillgänglig.
 
ANNONS