Annons

Vinjettering

Produkter
(logga in för att koppla)

Tweedy

Aktiv medlem
Såg en jättebra artikel av Christel E som handlade om Vinjettering, men jag kan inte hitta den, nån som har den?

Där var den Tack så mycket!!! jag uppfattade den som en artikel sist jag läste den :) Jättebra förklaring!

tack. kul att den fortfarande är aktuell.
vill bara göra ett litet tips-tillägg.
med blandningsläget luminiscens på vinjetteringslagret så slipper man ev. färgförstärkningar i vinjetteringen.

Nu håller jag på att göra en vinjettering, men har några frågor, jag är nybörjare på PS, så kan tyckas vara dumma frågor :)

Men när man skulle ändra nivåerna, hur ska man ändra dom då?
justeringslager? och vad är det fö pensel du målar med?

Först så gjorde jag en oval markering sedan tröck Q då blev det rött runt om, sedan lade jag på max mängd gaussisk oskärpa och sedan tröck Q igen allt gick tillbaka som det var innan dvs bara en oval markering sedan inverterade jag tröck då shift ctrl och I, dit hänger jag med sedan så får jag inte till det, nån som vill hjälpa?

//Emma

Tweedy skrev:
Nu håller jag på att göra en vinjettering, men har några frågor, jag är nybörjare på PS, så kan tyckas vara dumma frågor :)

Men när man skulle ändra nivåerna, hur ska man ändra dom då?
justeringslager? och vad är det fö pensel du målar med?

Först så gjorde jag en oval markering sedan tröck Q då blev det rött runt om, sedan lade jag på max mängd gaussisk oskärpa och sedan tröck Q igen allt gick tillbaka som det var innan dvs bara en oval markering sedan inverterade jag tröck då shift ctrl och I, dit hänger jag med sedan så får jag inte till det, nån som vill hjälpa?

//Emma

so far so good...

Justeringslager har du under lager -> justeringslager. Där väljer du nivåer. Sen drar du det mittersta reglaget till höger, så vinjetteringen blir mörkare. Här kan man välja lite hur man vill göra, antingen drar du så att det blir lagom mängd redan här, eller så styr du det med opaciteten på justeringslagret sedan. Jag brukar dra den längst ut till höger och styra mängden med opaciteten.

Sen har du alltså vinjetteringen ligger i ett justeringslager, och det fina i kråksången är då att det skapas en lagermask som du kan använda för att göra ändringar i. På så vis påverkas inte den ursprungliga bilden. Du markerar justeringslagret och väljer verktyget pensel i valfri storlek. Sen ställer du den i läge normal och väljer opacitet och flöde. Jag brukar ha ca 20-25 i opacitet och 20 i flöde. Sen använder du svart färg för att måla bort delar av vinjetteringen och vit färg för att måla dit mer vinjettering.

That's it!

Emma-> Om jag förstår dig rätt så lägger du på lite väl mycket gausiskt oskärpa. Det ska inte bli rött över hela bilden igen. Det ska bara bli väldigt luddiga kanter runt det röda. Prova med mindre oskärpa.

Senast ändrad:
Tweedy skrev:
Först så gjorde jag en oval markering sedan tröck Q då blev det rött runt om,
//Emma

Tycker nog att det låter som om du gör rätt. Det har att göra med bildens upplösning hur mycket oskärpa du kan lägga på. Sen också hur skarp kant man vill ha naturligtvis.

tack för alla svar jag tror jag fick till det men hur gör man om man bara vill ha vinjettering på bakgrunden och inte på personen?

Enklaste metoden: Istället för att göra vinjetteringen med en cirkulär markering och ludd. Använd lassot och gör lämplig markering för hand.

jag brukar göra som ovan beskrivet eftersom det då är lätt att med svart färg och en mjuk pensel att måla bort vinjetteringen där man inte vill ha den.
blir oftast snyggast kanter då.

Tweedy skrev:
tack för alla svar jag tror jag fick till det men hur gör man om man bara vill ha vinjettering på bakgrunden och inte på personen?

Precis som Christel säger så är det enklast att måla med svart eller vit pensel. Det är ju det som är det fina med lagermask, att man mycket enklare kan styra hur vinjetteringen skall se ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto