Annons

Vinkelsökare...

Produkter
(logga in för att koppla)

Thommy

Aktiv medlem
Jag letar efter en vinkelsökare till min Nikon F4, och har några frågor,

Vad är det för beteckning på den?
behövs någon adapter?
Var kan man köpa den i Sverige?

Jag har inte svar på frågan, men varför inte en schaktsökare DW-20 eller luppsökare DW-21 istället? Eller finns det någon poäng med vinkelsökare som jag missat? Det skall vara att du behåller matris- och centrumvägd mätning kanske, dessa tappar du ju om du byter sökare. Och så kanske du inte vill ha den spegelvända bilden. Nåväl, ignorera mitt inlägg :)

DR-4 heter väl vinkelsökaren annars. Och DK-12 adaptern som används med F4. De flesta handlare kan nog ta hem den.

Cyberphoto har DR-4 men ingen DK-12 i listan. Kameradoktorn har både DK-12 och DR-4.

Jo, schaktsökaren har jag också funderat på - men den kostar ju en hel del. Så ett billigare alternativ kanske skulle vara vinkelsökaren.

OK, det blir inte så mycket billigare med vinkelsökare. Ska se om det går att få tag på en begagnad schaktsökare någonstanns.

Tack för länkarna!

Begagnat från utlandet kanske kan vara ett alternativ? På KEH har de DW-20 för 133 dollar. Det borde nog bli billigare än en ny vinkelsökare även efter frakt och sånt.

En stor fördel med vinkelsökare är att de vridas 90 grader och därför kan användas till stående bildformat.

ANNONS
Götaplatsens Foto