Annons

vintage vidvinkel fisköga

Produkter
(logga in för att koppla)

Sanningsägaren

Aktiv medlem
Någon som kan tipsa om ett glas med större bildvinkel än 28 mm som jag har nu. Äger bara m42 fattade glas och vill att detta även ska vara det. Någon som äger och vill sälja något? Crop sensor kamera så gärna något runt 10-20 mm. Inte intresserad av moderna glas. Tack för er tid

Det du söker finns antingen inte eller så kostar det >100000. Det beror på att cropsensor är ett relativt nytt påfund och därför finns det inga gamla gluggar för crop-format. Gamla fiskögon till fullformat är specialobjektiv och kostar därefter.

Moderna glas är det som finns till rimligt pris.

http://www.kenrockwell.com/zenit/zenitar-16mm.htm

det är ju ett alternativ, jag har ju crop sensor nu men jag byter när jag har hittat en full frame som passar mina vintage objektiv.

tack för länken, visste att det finns alternativ och jag vet att det ska finnas ettt på 14 mm med f4 som minsta bländare, förlorade en sån på tradera för ett par månader sedan och har haft ångest över det länge nu.
den gick för ca 2000 kr,

vad kostar en vettig vidvinkel till fullframe hos nikon eller canon annars?

vad kostar en vettig vidvinkel till fullframe hos nikon eller canon annars?

Nikon 14mm f/2.8D ED AF kostar runt 15000 kr.
Nikon 14-24mm f/2.8G ED AF-S kostar ungeför samma.
Nikon 16-35mm F/4G ED VR AF-S är billigare, runt 9000 kr.

Det är moderna gluggar som fortfarande tillverkas.
När det gäller äldre gluggar så kan en Nikon 8mm f/2.8 fisheye eller Nikon 13mm f/5.6 så kan de kosta rena fantasisummor. Nikon 15mm f/5.6 går kanske att få tag i för en rimlig peng (i klass med de nya)

det är ju ett alternativ, jag har ju crop sensor nu men jag byter när jag har hittat en full frame som passar mina vintage objektiv.
Generellt sett en bra idé, men jag skulle inte köpa vidvinkelobjektiv för fullformat för att använda på crop-kamera. De är stora tunga och dyra och blir dessutom inte särskilt vidvinkliga om man sätter dem på en crop-kamera.
För objektiv med längre brännvidd så går förlängningsfaktorn att leva med, men för ultravidvinklar blir det bara besvärligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto