Annons

Vinterbilder (Ha digitalkamera i kylan)

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasc89

Avslutat medlemskap
Går det inte att ta vinterbilder med en digitalkamera?
Har inte sett en enda om klarar under 0'C.
Det betyder ju nästan att man förlorar fototillfällen
utomjus en fjärdedel av året.
Om man ändå använder kameran ute när det är minusgrader,
vad händer då? Är det bara garantin som slutar gälla
eller går kameran verkligen sönder?

Det gör det visst. Fota på bara, men skifta inte från minus 20 till plus 20 fram och tillbaka.

Slå en tät plastpåse om kameran innan du går in så den får värmas upp i lugn och ro.

Betyder det att garantin gäller även om man har den i under 0'C? Ifall slutaren lägger av t.ex. kan de då säga att garantin inte gäller för att jag har haft den ute när det var för kallt? jag menar även om problemet inte ens är relaterat till kyla.

Specifikationerna betyder att all prestanda är garanterad till 0 grader, men fungerar gör de när det är svinkallt även om de kanske blir långsammare och drar mer ström.

Elektronik fungerar bättre ju svalare det är. Bruset i bildernablir lägre med avtagande temperatur. Ofta är det batterierna som är den länk i kedjan som sätter gränsen för kamerans specifikation vilket går ut över drifttiden vid lägre temperaturer.

Det går nog knappast att bevisa att du varit ute i kylan heller. Sen vore det konstigt om det skulle skada kameran.

Det är rejäl nedkylning och sen uppvärmningen som kan avsätta kondens i elektroniken - det kan ju vara värre. Efter rejäl nedkylning längre tid skulle jag rekommendera en plastpåse och kanske ha kameran i väska eller jacka och inte ta fram den när den kommit inomhus, kameran alltså :).

Var ute i två månader i vintras, vareviga arbetsdag med digitalkompakten lagd i stora vinterjackans innnerficka. Vissa dagar var det klart mer än 20 grader kallt. Inga problem alls. Men så fotade jag kanske fem bilder om dagen så kameran blev egentligen aldrig riktigt kall ändå.

Lite värre för proffsfotare eller flitiga amatörer som har kameran hängande på magen hela tiden. Där kanske en plastpåse kan vara viktigare

Någon som testat att lägga in sin kamera i frysen i 8 timmar? Hade varit intressant och se resultatet, då det motsvarar en dag i snö.

/ Niklas
En COOOL kille

Annars kan man flytta söderut ;-)

Hälsningar från Skåne

PS. Det är alltid trevligt att se vinterbilder, bara man slipper vara ute i kylan...

Det där med frysen kan däremot skada kameran , från +25 till -20 kan spräcka t.e.x lcd displayen.
Men att använda den i minus 20 är nog inga problem bara övergångarna inte går för fort.

Det där med frysen kan däremot skada kameran , från +25 till -20 kan spräcka t.e.x lcd displayen.

Jag bara menar så här: Att om tillverkaren säger att kameran skall fungera i temp ner till -20 grader så måste den åtminstonde klara av ett par timmar i frysen.Kan ju börja med 1 timme i kylen och sedan in med den i frysen.

Tycker det är ett bra test.En Canon Eos 5:a klarar frysen i 6 timmar (min polare testade det) och det tycker jag är ett tecken på att en kamera funkar bra.

Eller har ni några andra förslag?

De funkar fint me att först ha den bredvi mjölken och sen brevi torskarna i frysen - då minskar du risken för sprickbildning pga hastig nedkylning om du måste testa. Men den funkar nog fast i minus 30 fast du inte testar.

Specen, minst 0 grader, är gränsen där tillverkaren garanterar att kameran håller sin spec. Men som andra sagt den klarar mycker kallare.

Bästa sättet att testa detta är inte att lägga den i frysen. Vem blir glad av sånt??

Ta på er kläder och gå ut och fota. Jag har kört min D100 hela dagar i ner till -22 utan att ha några problem alls. T.o.m ett batteri har räckt hela dagen.

Ut och fota!

Min gamla Olympus 3030 fungerade alldeles utmärkt i -30 grader, mina Minoltor har jag inte lyckats utsätta för mer än runt -20 o det var inte ens problem med batterierna... Skulle inte tveka att ta ut Aette i -40 heller om tillfälle erbjöds... kanske får prova när jag åker på Späckhuggarsafari ;-)

Däremot är det nog en bra idé att låta kameran bli varm sakta, dvs ligga kvar i ryggan/kameraväskan eller en plastpåse när man kommer hem.

Undrar vad som händer med antishake vid minus 40?
Blir kameran en vibrator kanske?

Shaken on the rocks - eller shaken but not störd.

ANNONS
Götaplatsens Foto