Annons

VisibleDust sensorborstar

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Hej

Jag har köpt sådana men har inte använt dem än eftersom kameran är på service. Är det nödvändigt att tvätta borstarna då och då? Om man blåser bort grövre partiklar på sensorn innan man borstar och blåser på borsten med blåsbälg samt rengör sensorn med rengörningsmedel då och då tycker jag inte att det ska behövas. Har jag fel? Undrar också varför det är två typer av borstar och om de är ämnade för olika användningsområden.

Jag hittade i allafall informationen !

Step 5. Clean the Sensor Brush using mild detergent without any CREAM, BLEACH or
WAX. Use Electrasol automatic dishwasher detergent or baby shampoo with no
conditioning formula. Rinse with plenty of water to remove all traces of detergent. If any
detergent residue is left behind on the Sensor Brush it is INEFFECTIVE.

Om det inte var nödvändigt skulle dom väl inte gå ut med denna information ?

Vad jag förstår så är den andra penseln till för rengöring av spegel och mattskiva samt enklare rengöring av sensorn på fält.

Bilagor

• sensor.jpg
    sensor.jpg
    26.1 KB · Visningar: 331
Tack! Hade missat det om den lilla borsten. Det var vad de svarade också angående den. Jag hade sett att man skulle tvätta borstarna men tänkte att det kanske inte skulle behövas om man bara använde dem för att ta bort lite damm. Är rädd att kvaliteten på borstarna ska bli sämre om man rengör. Har du själv borstarna? Har du rengjort dem?

De har förresten en ny artikel på gång som de påstår skall vara mycket bättre än luft på burk.

Stene_68 skrev:
Tack! Hade missat det om den lilla borsten. Det var vad de svarade också angående den. Jag hade sett att man skulle tvätta borstarna men tänkte att det kanske inte skulle behövas om man bara använde dem för att ta bort lite damm. Är rädd att kvaliteten på borstarna ska bli sämre om man rengör. Har du själv borstarna? Har du rengjort dem?

De har förresten en ny artikel på gång som de påstår skall vara mycket bättre än luft på burk.

Nej jag har inte köpt dom ännu, men jag tänkte beställa ett set när löningen dimper ned i lådan nästa vecka. är väldigt trött på att sitta och klona bort damm på mina bilder, jag blåste ren sensorn med blåsbälg idag, (fick bort det värsta) var sen ut och fotade på eftermiddagen, gjorde kanske 5-6 gluggbyten och det räckte för att nya damkorn skulle leta sig fram till sensorn :( Så jag hoppas att penseln funkar så bra som sagts, för jag kommer behöva använda den ofta :) Jag fotar väldigt mycket landskaps motiv där jag bländar ner väldigt mycket, och då syns ju skiten direkt.

PS ! Gillade din Höstbild väldigt mycket.

mvh Kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto