Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vista Ultimate 64bitars, erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Vista? vad är det?

Omar skrev:
Hej

Aldrig hört talas om, du tänker inte på XP 64?

Har du så fall en länk till detta?

"Error message when you try to install Windows Vista on a computer that uses more than 3 GB of RAM: "STOP 0x0000000A""

http://support.microsoft.com/kb/929777

(Nu ser jag att det gäller även 32-bitarsvista men eftersom det är så urbota dmt att installera > 3 Gb på 32-bitars microsoftsystem såtänkte jag inte ens på det ;-) )

Omar skrev:
Jag har 4GB till min Vista 64.

Jag också ;-) Buggen gör alltså att installationen buggar ur så att man får installera med 3 Gb eller mindre. När fixen väl är applicerad så är det inga problem.

Senast ändrad:
iSolen.se skrev:
Om x64 är snabbare än x32 må jag vara osagt, de flesta program är fortfarande 32-bitars, tex Photoshop så det blir snarare långsammare.
Låt säga att du stoppar in 8GB RAM i burken och fördelar 4GB till PS, då har du maximalt med RAM till PS och har ändå 4GB kvar till system och program. Inte illa, eller hur?

Viktigt dock är att man har minst dubbla HD - en för system och en för program. Allra helst tre diskar - en för system, en för program och en för scratch. 10 000 rpm vore fint men 15 000 rpm är förstås bäst.

U

Hej

Personligen tror jag det hade varit bättre att Vista bara släpptes i 64 bitars, ej i 32 bitars.

Anledningen till det är att det hade nog gått mycket fortare att få programtillverkarna och hårdvarutillverkarna att fixa drivrutiner etc för bara 64 bitars. Skall de satsa på både 32 och 64 bitars tar det för mycket resurser och blir det kaos som det har blivit.

För de som vill ha 32 bitars fungerar ju Windows XP ju hur bra som helst och snart släpps servicepack 3 vilket gör den ännu snabbare? och säkrare.

http://www.sweclockers.com/nyhet/6916-det_ar_fart_pa_windows_xp_sp3/

Har snart kört Vista 64 i ett år och tycker det har funkat bra, dock tog det ett tag innan eye-one funkade (kan bero på ägarbyte?) sedan fungerar inte mitt tangentbord fullt ut. Canon har inte släppt någon drivrutin till min skanner som funkar, möjligen funkar Vuescan?

Mvh

Omar

Omar skrev:
Hej

Personligen tror jag det hade varit bättre att Vista bara släpptes i 64 bitars, ej i 32 bitars.

Anledningen till det är att det hade nog gått mycket fortare att få programtillverkarna och hårdvarutillverkarna att fixa drivrutiner etc för bara 64 bitars. Skall de satsa på både 32 och 64 bitars tar det för mycket resurser och blir det kaos som det har blivit.

För de som vill ha 32 bitars fungerar ju Windows XP ju hur bra som helst och snart släpps servicepack 3 vilket gör den ännu snabbare? och säkrare.

http://www.sweclockers.com/nyhet/6916-det_ar_fart_pa_windows_xp_sp3/

Har snart kört Vista 64 i ett år och tycker det har funkat bra, dock tog det ett tag innan eye-one funkade (kan bero på ägarbyte?) sedan fungerar inte mitt tangentbord fullt ut. Canon har inte släppt någon drivrutin till min skanner som funkar, möjligen funkar Vuescan?

Mvh

Omar

Efter erfarenheten med XP x64 gick Vista x64 bort på en gång. Ingen drivrutin till min Nikon Coolscan tex. Och jag var tvungen att hacka en befintlig drivrutin till min Epsonscanner för att få den att fungera. Och Nikon är ingen liten leverantör direkt men bryr sig inte uppenbarligen.

iSolen.se skrev:
Efter erfarenheten med XP x64 gick Vista x64 bort på en gång. Ingen drivrutin till min Nikon Coolscan tex. Och jag var tvungen att hacka en befintlig drivrutin till min Epsonscanner för att få den att fungera. Och Nikon är ingen liten leverantör direkt men bryr sig inte uppenbarligen.

Hej

Canon bryr sig inte heller om Canoscan 4000, dia skanner.

Men jag tror att man kan skanna med Vuescan som hämtas från http://www.hamrick.com/ fungerar säkerligen med Vista 64 och Coolscan.

Vista 64 kommer och är nog redan nu mer populär än Xp 64.

Mvh

Omar

Omar skrev:
Hej

Det är ett långt hörn :( :(

http://techworld.idg.se/2.2524/1.136842

Men man kan ladda ner RC varianten

http://techworld.idg.se/2.2524/1.136214

Mvh

Omar

Hej

Orkade inte vänta till sommaren 2008?

Jag installerade SP1 RC och det var lätt och utan problem. Jag ångar lite att jag inte klockade filöverföring till annan hårdisk eller liknande innan och kollade med efter,men den känns faktiskt snabbare.

Laddas ner här för 64 bits Vista

http://www.microsoft.com/downloads/...FamilyID=c21c3978-3b7d-4d64-873b-3c9d26982d7a

Säkerhets uppdateringar via windows update sägs inte fungera enligt en del, skall kolla.

Mvh

Omar

Omar skrev:
Hej

Canon bryr sig inte heller om Canoscan 4000, dia skanner.

Men jag tror att man kan skanna med Vuescan som hämtas från http://www.hamrick.com/ fungerar säkerligen med Vista 64 och Coolscan.

Vista 64 kommer och är nog redan nu mer populär än Xp 64.

Mvh

Omar

Det tror jag säkert, XP 64 tog aldrig fart och Vista har ett större fokus på drivrutiner. Men tycker ändå verkligen det är svagt att en dyr scanner som bara är några år gammal inte stödjs.

Ska kolla Vuescan

Capture NX på vista 64 - nope

Testade igår att installera Capture NX på ett par av mina maskiner med 64-bitars Vista, och det gick bra med själva installationen. Tyvärr kunde inte programmet sedan öppna några filer :(

Jag installerade Capture NX på en virtuell 32-bitars, XP och det gick förstås bra, men inte så snabbt.

Trist att ett program för bildbehandling inte fungerar i ett OS som är anpassat just för krävande tillämpningar (eller åtminstone anpassat för stora mängder minne). Lightroom fungerar klockrent i x64, men inte så bra på Nikons NEF-filer sägs det ...

Hej

Sorgligt, de som håller på med mycket bilder coh/eller stora bilder gynnas av mycket RAM minne och då behövs ju 64 bitars program.

Både Canons DPP och Photoshop CS3 fungerar med min Vista 64 med RAW filer, men så klart inte optimalt då inget av de är ju riktiga 64 bitars program.

Vista 32 bitars skulle aldrig ha släppts.

Vi kunde ha haft snabbare datorer idag om det inte hade varit för bakåtsträvare.

Tekniken finns varför inte använda den?

Mvh

Omar

Re: Capture NX på vista 64 - nope

AFE skrev:
Testade igår att installera Capture NX på ett par av mina maskiner med 64-bitars Vista, och det gick bra med själva installationen. Tyvärr kunde inte programmet sedan öppna några filer :(

Jag installerade Capture NX på en virtuell 32-bitars, XP och det gick förstås bra, men inte så snabbt.

Trist att ett program för bildbehandling inte fungerar i ett OS som är anpassat just för krävande tillämpningar (eller åtminstone anpassat för stora mängder minne). Lightroom fungerar klockrent i x64, men inte så bra på Nikons NEF-filer sägs det ...

Jag kör Lightroom med .NEF (D300) och det gör väl många. Mitt os är Vista Ultimate. Menar du att .NEF inte funkar i Lightroom på x64?

Är det bara jag f ö som tycker .NEF går långsamt i Lightroom, väldigt långsamt.

Jag har ingen bra metod att snabbt så igenom bilder så man kan deleta den hälften som man inte vill ha. Windows Picture and Fax viewer är också långsamt och deleteknappen är disablad länge länge utan något synligen händer.

Hej

Tar ca 10-15 sek att överföra 700mB från en hårddisk till en annan, känns snabbare.

Mvh

Omar

Re: Capture NX på vista 64 - nope

AFE skrev:

Ehh. Jag lassade in Capture NX när jag fått min D300. Det funkar förträffligt på min x64 ultimate. Undrar varför det funkar för vissa men inte för andra.

/Per

Det här är väl en generell fråga för Vista, men i alla fall:
Klarar Vista att hantera skilda färgprofiler för mer än en skärm? På XP är ju räddningen Windows Color Applet.

Re: Re: Capture NX på vista 64 - nope

vaspenil skrev:
Ehh. Jag lassade in Capture NX när jag fått min D300. Det funkar förträffligt på min x64 ultimate. Undrar varför det funkar för vissa men inte för andra.

/Per

hej

Kanske en äldre Capture NX? som inte funkade med Vista 64.

Mvh
Omar

sinduda skrev:
Det här är väl en generell fråga för Vista, men i alla fall:
Klarar Vista att hantera skilda färgprofiler för mer än en skärm? På XP är ju räddningen Windows Color Applet.
XP-klarar det också, men där beror det i första hand på grafikkortsdrivrutinerna. Tidigare var nvidia ökända på att inte fungera. Mitt ATI fungerar utmärkt med dubbla profiler under XP. Utan någon color applet.

Damocles skrev:
XP-klarar det också, men där beror det i första hand på grafikkortsdrivrutinerna. Tidigare var nvidia ökända på att inte fungera. Mitt ATI fungerar utmärkt med dubbla profiler under XP. Utan någon color applet.

Det visste jag inte, men.. jag som kör HW-kalibrerade skärmar vill inte ha ut något data, utom nollställda LUT-tabeller till grafik-kortet, men det är säkert samma problem. Jag har just nu Matrox 650 och har inte ens försökt.
Lika viktigt är det att bildhanteringsprogrammet hittar rätt profil för aktuell skärm, fixar ATI's drivrutiner det oxå?
Är medveten om att vi spårar ur lite här, men det skulle vara intressant med fler erfarenheter från Vista 32/64 med 2 skärmar. Kör Du Vista Peter?

Jag kör Vista 64 med två skärmar, med olika profiler (gjorda i iMatch) och Nvidia. Funkar fint, förutom att jag ofta manuellt måste ladda om profilerna (vilket är lätt gjort med en genväg). Inte perfekt förstås, men det gör jobbet.

Det var alltså bara Capture NX (senaste versionen) jag inte fick att fungera ordentligt i Vista 64 - jag kunde inte öppna filer i det. Lightroom fungerar utmärkt, även med NEF-filer från D3 och D300.

ANNONS
Götaplatsens Foto