Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vista Ultimate 64bitars, erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)
sinduda skrev:
Det visste jag inte, men.. jag som kör HW-kalibrerade skärmar vill inte ha ut något data, utom nollställda LUT-tabeller till grafik-kortet, men det är säkert samma problem. Jag har just nu Matrox 650 och har inte ens försökt.
Lika viktigt är det att bildhanteringsprogrammet hittar rätt profil för aktuell skärm, fixar ATI's drivrutiner det oxå?
Är medveten om att vi spårar ur lite här, men det skulle vara intressant med fler erfarenheter från Vista 32/64 med 2 skärmar. Kör Du Vista Peter?
Jag kör en vanlig 32-bit XP på arbetsstationen med ATI Radeon 9800 Pro och dubbla skärmar samt att jag använder Spyder 2 Pro Studio versionen för kalibrering.

På arbetspc'n kör jag Vista, men där jobbar jag inte med bilder. Alltså inte kalibrerad heller.

Spyder 2 Pro Studio mjukvaran gör som så att dels laddar den ett TSR program vid start av windows som applicerar profilerna generellt för att kalibreringen ska ge effekt även för applikationer utan egen färghantering. Utöver det aktiverar den profilerna under bildinställningarna när man kör kalibrering för att applikationer som läser av dessa ska se profilerna. Det går också manuellt att ställa vald profil i TSR programmet och skifta mellan dessa. Lätt att se skillnder i profiler om man växlar tillfälligt till att använda profil_skärm_1 på skärm_2, och sedan byta tillbaka.

Vad gäller kalibering med Spyder 2 krävs den dyrare mjukvaran för stöd av dubbla skärmar. ATI's kort exponernerar sig för Windows som två separata kort med separata skärmar, vilket tidigare inte Nvidias kort gjorde. En del kort använder ju som bekant icke-standard storlek på skärmarna för att emulera en stor skärm av två fysiska, etc.

Vad gäller Photoshop så bör den läsa inställningarna ur windows color options, som där har skilda profiler. Nu arbetar jag i regel med paletterna på ena skärmen och bilden på en annan, så det kvittar om den faktiskt gör det eller inte. Men jag har inte kunnat se några som helst betydande skillnader mellan den mindre preview-bilden och den jag arbetar på, det viktiga är att den snappar upp den primära, och labbar man med proof-setup så verkar allting fungera som det ska. En del som jag sett vara problem är att i windows egna egenskaper går det att ställa två olika profiler för skärmar, men att drivrutinerna för grafikkorten faktiskt bara laddar en av dessa för båda skärmarna. Alltså delad som en ett delat LUT.

Re: Re: Vista? vad är det?

Arctic skrev:
När det gäller Vista 64 med 4 Gb RAM så finns det en bugg som gör att du kanske måste installera operativsystemet med 3 Gb, installera en buggfix och sedan stoppa i resten.

Har installerat både xp och vista 64-bitars version på DELL-burkar med 4GB minne utan problem så det är nog lite beroende på vilken hårdvara man har.

Tack för fylligt svar Peter!

Damocles skrev:
.... dels laddar den ett TSR program vid start av windows som applicerar profilerna generellt för att kalibreringen ska ge effekt även för applikationer utan egen färghantering. .
Vad är detta? Jag trodde att det enda "generella" som kan göras är ladda grafikkorten med profildata.

Damocles skrev:
Vad gäller Photoshop så bör den läsa inställningarna ur windows color options, som där har skilda profiler. ....
En del som jag sett vara problem är att i windows egna egenskaper går det att ställa två olika profiler för skärmar, men att drivrutinerna för grafikkorten faktiskt bara laddar en av dessa för båda skärmarna. Alltså delad som en ett delat LUT.
Jag tror att jag klarar mig där eftersom jag HW-kalibrerar båda mina NEC-skärmar och jag TROR att grafik-kortet ska få nollade tabeller då. Jag valde Matrox 650 för att jag fått för mig att de ska vara bäst på att hantera flera skärmar, men kanske är det dubbla grafikkort man ska ha för att vara mest säker.

Jag frågar i det här eftersom det är hög tid att uppgradera min drygt 4 år gamla hem-PC - den går på knäna med Lightroom+PS...
Jag tror att jag ska "toppa" med Vista 64 och jag ska nu plåga NEC med frågor om profilerings-mjukvarans (BasicColor) uppgradering för detta och om lämpligt grafikkort. Det har varit ganska skakigt att få mjukvaran att snacka med rätt skärm vid HW-kalibrering.

sinduda skrev:
Tack för fylligt svar Peter!

Vad är detta? Jag trodde att det enda "generella" som kan göras är ladda grafikkorten med profildata.
Det är väl det den gör. Att den faktiskt laddar in profilerna i LUT'en. De färgprofiler som används i windows egna avancerade egenskaperna laddas ju inte i Lut'en utan används bara för att andra program som har kan använda dessa ska veta hur de används.

sinduda skrev:
Jag frågar i det här eftersom det är hög tid att uppgradera min drygt 4 år gamla hem-PC - den går på knäna med Lightroom+PS...
Jag tror att jag ska "toppa" med Vista 64 och jag ska nu plåga NEC med frågor om profilerings-mjukvarans (BasicColor) uppgradering för detta och om lämpligt grafikkort. Det har varit ganska skakigt att få mjukvaran att snacka med rätt skärm vid HW-kalibrering.
Jag är också på G att uppgradera, nu köpte jag en BenQ FP241w istället för en NEC, men det är mest för att jag inte har tid att sitta med så mycket photoshop numera. Börjar jag om igen byter jag nog ut min 20" sekundära skärm till en Nec 2490WUXI eller nåt sånt.

Fick iaf upp en vettig filserver i dagarna, så nu är det dags att göra något åt arbetsstationen också, den är snart uppe och knallar på 4a år. Största gisslet är grafikkortet eg, hur det hanterar dubbla profiler, etc. Samtidigt som det ska vara snabbt, tyst, etc.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto