Damocles
Aktiv medlem
Jag kör en vanlig 32-bit XP på arbetsstationen med ATI Radeon 9800 Pro och dubbla skärmar samt att jag använder Spyder 2 Pro Studio versionen för kalibrering.sinduda skrev:
Det visste jag inte, men.. jag som kör HW-kalibrerade skärmar vill inte ha ut något data, utom nollställda LUT-tabeller till grafik-kortet, men det är säkert samma problem. Jag har just nu Matrox 650 och har inte ens försökt.
Lika viktigt är det att bildhanteringsprogrammet hittar rätt profil för aktuell skärm, fixar ATI's drivrutiner det oxå?
Är medveten om att vi spårar ur lite här, men det skulle vara intressant med fler erfarenheter från Vista 32/64 med 2 skärmar. Kör Du Vista Peter?
På arbetspc'n kör jag Vista, men där jobbar jag inte med bilder. Alltså inte kalibrerad heller.
Spyder 2 Pro Studio mjukvaran gör som så att dels laddar den ett TSR program vid start av windows som applicerar profilerna generellt för att kalibreringen ska ge effekt även för applikationer utan egen färghantering. Utöver det aktiverar den profilerna under bildinställningarna när man kör kalibrering för att applikationer som läser av dessa ska se profilerna. Det går också manuellt att ställa vald profil i TSR programmet och skifta mellan dessa. Lätt att se skillnder i profiler om man växlar tillfälligt till att använda profil_skärm_1 på skärm_2, och sedan byta tillbaka.
Vad gäller kalibering med Spyder 2 krävs den dyrare mjukvaran för stöd av dubbla skärmar. ATI's kort exponernerar sig för Windows som två separata kort med separata skärmar, vilket tidigare inte Nvidias kort gjorde. En del kort använder ju som bekant icke-standard storlek på skärmarna för att emulera en stor skärm av två fysiska, etc.
Vad gäller Photoshop så bör den läsa inställningarna ur windows color options, som där har skilda profiler. Nu arbetar jag i regel med paletterna på ena skärmen och bilden på en annan, så det kvittar om den faktiskt gör det eller inte. Men jag har inte kunnat se några som helst betydande skillnader mellan den mindre preview-bilden och den jag arbetar på, det viktiga är att den snappar upp den primära, och labbar man med proof-setup så verkar allting fungera som det ska. En del som jag sett vara problem är att i windows egna egenskaper går det att ställa två olika profiler för skärmar, men att drivrutinerna för grafikkorten faktiskt bara laddar en av dessa för båda skärmarna. Alltså delad som en ett delat LUT.