Annons

Vit bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Ketels

Medlem
Hur får jag bästa en vit bakgrund när jag fotar stileben?
Jag har någon gång använt mig av en projektorduk, men finns det något rekomenderat material som ändå inte kostar skjortan?

Hej Johan!

Jag använder ett vanligt vitt kartong-ark (200grams). Finns att köpa i bokhandel. De jag köper finns i alla möjliga färger.

Arken är 50x70 cm och kostar ca 15 spänn...

Har hört talas om att Ikeas billiga fleece-filtar ska vara bra till sånt, men har inte provat själv.

Ketels skrev:
Jag har någon gång använt mig av en projektorduk, men finns det något rekomenderat material som ändå inte kostar skjortan?

Vit kartong och en blixt funkar bäst. Placera blixten bakom din fruktskål och rikta den mot bakgrunden. Du kanske behöver en slavtändare beroende på typ av blixt. www.photax.se har grejor. Även www.kaffebrus.com har gjrejor till lite lägre priser.

Ketels skrev:
Vad som helst som är vitt och belyst blir vitt och fint. Tar du något riktigt vitt och fint och inte får tillräckligt med ljus på det blir det grått och eventuellt färgat. Något material som kan belysas från baksidan är nog att föredra då det kan vara svårt att ordna det framifrån utan att även lysa upp fotoobjektet lika mycket.

ANNONS
Götaplatsens Foto