Annons

Vita prickar i objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Hej.
Jag har nyligen köpt en Rolleiflex 2.8C på Ebay. Kameran är i mycket fint skick, allt fungerar som det skall och linserna ser mycket fina ut.

Jag har dock upptäckt små vita prickar inne i båda objektiven. Prickarna sitter inte på själva linserna (så vitt jag kan se) utan på sidorna bakom främre linsen.

Jag blir ju förstås väldigt orolig av det här. Känner någon till vad det kan vara? Påverkar det bilden? Finns det någon risk att det sprider sig?

Går det att montera loss främre linsen för att rengöra?

Väldigt tacksam för svar.

Nix, det är inte damm. Det är något större partiklar. Ser nästan ut som färgstänk.

Tyvär har jag ingen möjlighet att lägga upp bilder.

Är mögel alltid trådformat eller kan det uppkomma i små prickar?

någon som vet om det är lätt att koma in mellan linserna på en Rolleiflex?

Det kan vara oxiderad aluminium. I så fall har du tur. Då är det ju bara att ta isär och blåsa rent. Är det mögel så brukar det komma tillbaka och i värsta fall har det redan angripit eventuell antireflexbehandling.

Jag har aldrig skruvat Rollei, men objektiv av de där årgångarna brukar man ofta enkelt kunna gänga loss hela främsta gruppen på och då komma ända in till slutarbladen.

Oxiderad aluminium? Ja, det har precis samma fäg som aluminiumoxid - helt kritvitt.

Du menar att objektivets "väggar" kan vara gjorda av aluminium som med årens lopp har oxiderat och bildat små prickar med aluminiumoxid?

Det skulle kunna vara:

1.
någon form av oxidering/avdunstning enligt Jim. Jag hade tex ett objektiv med massor med små små "droppar" innuti en linsgrupp. Det visade sig vara någon form av fett i objektivet som avdunstat och åter satt sig igen på glaset. En kamerareperatör fixade biffen.

2.
luftbubblor i glaset. Det är hyfsat vanligt i gamla objektiv och ska inte påverka dess funktion i nämnvärd grad.

Kika med förstoringsglas var prickarna sitter, i glaset eller på glaset.

Prickarna sitter inte på glaset utan på insidan av objektivets väggar. Alltså, på insidan av "röret", mellan linserna.

Det verkar inte vara någon vätska, typ olja. Det skulle kunna vara någon vätska som har torkat och lämnat droppmärken efter sig, men de är helt kritvita.

Visa av prickarna är ganska oregelbundna i formen,

De varierar i storlek mellan ca 1/3 till 1mm.

Prickar!

Hej Per!

Har sett dessa prickar/blåsor i flera av äldre optik.
Om Du har någon störning av prickarna - då måste det naturligtvis åtg. Vänta med att göra något - enadst om prickarna växer eller förändras - då kanske det är dags att åtg. Skall Du åtg optiken - gör det hos en kamera vekstad.
Det är lätt att misslyckas med egen åtg!

Det är inte så känsligt med små avvikelser inne i optiken när det gäller damm och liknade.
Endast i svårt motljus har jag sett att det börkar störa ordetligt.

MVH Jan Holmberg

Hej igen Per, ursäkta att jag inte läste ditt ursprungliga inlägg bättre, du skriver redan där att prickarna sitter på väggarna/tuben och inte på glaset vilket jag antog och spann vidare på.

Den inverkan jag tror att det kan ha är en minskad förmåga att släcka ut ströljus när de tidigare svarta väggarna har blivit ljusare.

Kan vara värt att slänga ut frågan på något annant forum, tex photo.net eller kanske maila svenska Rolleiklubben.

/E

Tack.
Jag ska höra mig för på de sidorna. Om någon annan vet var det är och vad man kan/bör göra åt det så får ni ju gärna berätta.

Jag har och har haft objektiv med samma fenomen, även zeissoptik. Men det påverkar INTE resultatet ett dugg.

Optiktillverkarna målar kanterna på de tjockare linserna, och i de här fallen har lite av färgen släppt.

Oroa dig heller inte för att det ska dra ned kontrasten, speciellt inte om du har Xenotaroptik, som ju i allmänhet ger högre kontrast än Zeiss Planar.

Hej.
Tack för alla svar. Det är värt så mycket att ha tillgång till ett forum som det här.

Patric, jag behöver inte känna att jag har åkt på en blåsning då? Det stod nämligen inget om dessa färgflagor i annonsen när jag köpte kameran. Påverkar det inte bilden på något sätt så är det ju strunt samma, drar det ner kontrasten eller skapar reflexer så är det ju inte så kul...

Förresten, har du detta problem på någon av dina rolleis, eller är det på en kamera av ngt annat märke?

mvh // Per

Nej då, du har inte åkt på en blåsning. Det är en så minimal grej att inte ens de välrenomerade butikerna som säljer klassiska kameror nämner det.

Jo, jag har detta på två Rolleiflexer med Tessar. Linskanterna är inte ens målade från början, utan i mina fall beror det nog på själva linsfattningarna, eller på hur linskanterna är slipade, att man ser dem i vissa lägen. Jag reagerade på det i början, precis som du, men efter tester fann jag att det inte alls var ett problem.

Jag hade t.ex. två Rolleiflex Standard i fint skick, där en hade vita linskanter (helt vita, inte prickiga eftersom de var omålade). Jag valde att behålla denna eftersom den hade lite stadigare ljusschakt. Optiskt sett presterade båda kamerorna percis lika bra.

Tog just isär en Tessar från en reservdelskamera, och linskanterna är omålade. Det syns inte när linserna sitter i fattningarna, men kanterna finns ju där och skulle det ställt till problem med ljusreflektioner så hade nog Zeiss börjat svärta kanterna, men det behövdes alltså inte.

Färg som lossnat från linskanterna så det blivit "prickigt" har jag sett i åtminstine tre Rolleis med Xenar som jag haft, och även i ett par Retinor. Inget fel på varken kontrast eller skärpa.

Läste detta på Photo.net:

Uli Mayer , mar 10, 2004; 02:44 p.m.
I happened to call Schneider today ( at Kreuznach factory ) for getting information about exactly the same phenomenon, clearly to be seen inside my Symmar-S from the mid-seventies. The gentleman there, apparently an optical engineer, told me, that what's somehow looking like a starry sky , is nothing but a magnified image of the black layer of thin paint around the inner lens rim, which had been partly degraded by chemical reactions and UV-radiation,leaving those tiny white spots. He assured me, that even with very sophisticated instruments it would be hard to detect any measurable amount of fall-off in contrast, and more importantly, certainly none at all in practical photography.

Det beror visst inte på att själva linskanterna skulle vara målade, utan fattningarna.

Jag tror att man reagerar på detta som ett möjligt problem eftersom dessa vita prickar inte borde vara där, medan man inte alls tänker på den vita gravyren framför frontlinsen.

Senast ändrad:
Ett annat "problem" för en lekman kan vara att äldre objektiv utan antireflexbehandling uppvisar något som ser ut som missfärgning på linsytan. Det kan vara lite blått, och skifta i regnbågens färger när man tittar i olika lägen.

Jag har det på några förkrigskameror.

Förklaringen är att det bildats oxider på linsytorna. De optiska forskarna studerade detta på 10-20-talet, och fann att dessa äldre objektiv gav BÄTTRE kontrast än nya fräscha. Då började man fundera på hur man kunde göra det artificiellt, och så kom antireflexbehandlingen till slut. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto