Annons

Är vita prickar döda pixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Här är en 100% utsnitt av samma bild. Det stället där den röda pilen pekade mot i förra bilden.

Man kan tydligt se vita prickar där.
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    4.7 KB · Visningar: 201
Hmm...
Det är inte helt enkelt så att det är frost som glimmrar?
Eller har detta synts på andra bilder, under andra förhållanden åxå?

Framför allt i den översta bilden så ser det ut som ljuspunkter som är ur fokus.
 
Ja, jag vet inte.

Har inte synts på andra bilder, men så har jag inte heller tagit några andra bilder med slutartider på flera sekunder...

Så, jag drar inga förhastade slutsatser.
 
Äh, vid närmare eftertanke känner mig lite löjlig nu. Kanske, som sagt, bara är nån ljusreflex, eller snö, eller kanske mitt eget mjäll. Hade varit bättre om jag exemplifierade med nån bild tagen sommartid..
 
Bra idé. skulle man tänkt på själv, he he...

Och jag gjorde det och det var inte må¨nga vita prickar då. Nån enstaka liten prick lyckades jag hitta efter idogt letande. Bifogar en nild på den pricken i 100 % utsnitt.

Slutartid 4 sekunder, bländare 6.5 och iso 100 och lock på kameran.
 

Bilagor

  • 4.jpg
    4.jpg
    2 KB · Visningar: 172
Ni kanske inte ser pricken. Den är så liten så man måste nog ha en ganska bra monitor för att överhuvudtaget se den.

Är det en het pixel, eller är det nåt annat?
 
Papphammar? Du har väl inte trasslat in dig i kameraremmen och rivit halva lägenheten medan du försökte ta dig loss? :)

Den lilla pixeln på den senaste bilden du postade är en het pixel. Det finns ytterligare två som man ser om man leker lite med levels i photoshop (varför man nu skulle vilja göra det så till den milda grad). :)

Det verkar ju som att vi ringat in ditt problem iaf, Fredrik.Det är ju bra. :)

At man kan få enstaka små prickar på långa exponeringar är ju väldigt vanligt, för att inte säga regel. Såklart blir det ju värre på högre ISO-tal åxå.

Får se om Johan kan posta en bild så vi får mer att gå på där åxå.
 
Men man kan åxå utesluta många, för att inte säga alla, yttre faktorer, utom möjligen temperatur. :)

Det bästa av allt är att bilden inte blir förstörd om man har ett dåligt objektiv. :)
 
Allvarligt talat så undrar jag om det överhuvudtaget finns någon som inte hittar konstiga fenomen när man gör dylika tester. Åtminstone på långa tider.

Var länge sen jag testade med objektivlock nu men när jag gjorde det så var det lätt nedslående. Tänker inte prova med min nuvarande kamera...

Säger som KG brukar säga: "Har tagit av locket nu & tro det eller ej, bilderna blir bättre!"

//Larsa
 
Jag håller helt med. Jag har visserligen gjort det med min D70, men det var för att en annan medlem här på forumet var oroad över brusnivån i sin D70 och jag visade att min var likadan och tog bra bilder ändå, iaf med tanke på vem som håller i den. :)
Då handlade det visst om någon som tagit en bild på ISO800, med linslocket på och sedan gjort en helt vansinnig manöver i levels (flyttat ner vitpunken till 10 eller något)...

Men om man upplever att något är fel så är det dags att börja utesluta så många möjliga felorsaker som möjligt tills man hittar vad det beror på.
I just exemplet ovan då kan vi ju, numera, i stort sett utgå fråm att min hypotes är korrekt och isf är det ju inget fel att göra något åt.
Det skulle ju rent teoretist kunna vara damm i objektivet åxå, men det bör man isf kunna se med blotta ögat, om det påverkar resultatet så mycket.

Edit:
Men... Vill man vara helt säker så bör man väl ta en bild under likadana omständigheter, fast utan frost. :)
 
ANNONS