Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
I en av Scott Kelby:s fotoböcker bifogas ett ark indelat i fyra ruter, varav en är avsedd för inst av vitbalans i kamera raw.
Tanken är ju att man fotar av exvis den rutan som är avsedd för vitbalans. Men sen då? Hur förfar jag då jag skall använda den då jag arbetar i Lightroom med vitbalansen?

I Camera Raw finns en vitbalanspipett som du använder på den yta du vill vitbalansera efter. En inte alltför vågad gissning är att samma pipett finns i Lightroom.

I Camera Raw finns en vitbalanspipett som du använder på den yta du vill vitbalansera efter. En inte alltför vågad gissning är att samma pipett finns i Lightroom.

Jo då mycket riktigt finns det en pipett även i Lightroom 3, med vilken man pekar på en neutral färg. Men det är ju inte alltid som det finns en neutral färg. Som jag då har fattat det så skall man kunna använda den figur jag skrev om i tidigare inlägg. Meeen hur går jag till väga?

Du använder pipetten och klickar på den grå rutan på arket som skall vara neutralt. Jag vill minnas att det finns två olika grå...prova båda. Sen sparar du inställningarna och applicerar på resten av bilderna som är tagna i samma ljus. Det står väl i Kelbys bok hur du går till väga annars?

vitbalans

Du använder pipetten och klickar på den grå rutan på arket som skall vara neutralt. Jag vill minnas att det finns två olika grå...prova båda. Sen sparar du inställningarna och applicerar på resten av bilderna som är tagna i samma ljus. Det står väl i Kelbys bok hur du går till väga annars?

Jag är pensionär därför kommer jag inte ha tid att prova ditt förslag förrän i kväll.

Jag är pensionär därför kommer jag inte ha tid att prova ditt förslag förrän i kväll.

Men det är ju sånt här du ska göra när du är pensionär! ;-)

När du har använt pipetten på en bild så markerar du alla bilder som har samma ljus, väljer "synchronize settings" och ser till att bara "White Balance" är ikryssat så läggs samma vitbalansinställning på alla bilderna.

ANNONS
Götaplatsens Foto