Annons

Vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

tonykollberg

Aktiv medlem
Hej!

Jag har funderat på hur man vitbalanserar sin digitalkamera på bästa sätt.

Det jag undrar mer över är igentligen om det finns någon fördel med att vitbalansera med ISO 100 och hög eller låg bländare. Gör det någon skillnad?

Ska man tex under eller överexponera medvetet eller försöka få en "grå" ton bara? Man vill ju helst att vit för blir vit och inte grå.

Även vid studiofoto har jag undrat lite över hur man ska vitbalansera på bästa sätt. Ska man vitbalansera med blixtarna på eller utan för studiofoto? Jag har inte lyckats få till det riktigt bra när man vitbalanserar med studioblixtar. Jag kan bara få till det vid befintligt ljus relativt bra.

tonykollberg skrev:
Ska man tex under eller överexponera medvetet eller försöka få en "grå" ton bara? Man vill ju helst att vit för blir vit och inte grå.
Nu tror jag att du blandar ihop färgbalans med exponering.

Underexponerar du en vit yta kan du få den att bli grå eller tom svart. Överexponerar du en svart yta kan den på samma sätt bli grå eller i extremfallet, vit. Detta har inget med vitbalans att göra. Överexponerar du en blå yta tillräckligt mycket blir den ju också vit och underexponerat kan den bli svart (eller vilken annan färg som helst för den delen).

När du vitbalanserar bryr man sig inte om hur ljus en yta är utan snarare vilken färg den har.

Färgbalans och vitbalans däremot skall göras från ett neutralt objekt, dvs vitt, svart eller enklast grått (främsta användningen av mitt gråkort). Jag ser inte någon vits med att göra vitbalanseringen på ISO 100 eller med någon speciell bländare. Sensorn borde inte variera så mycket med ISO-talet och inte påverkas av mängden ljus bländaren släpper in (bortsett från aspekten med över/underexponering). Meningen med vitbalansering är att du ska vara under så lika förhållanden som den slutgiltiga tagningen som möjligt eftersom ljusets temperatur kan variera på olika ställen. Mitt råd är därför att använda samma inställningar på kameran som du tänkt plåta med.

Är det så att du har svårt att få till rätt vitbalans med studioblixtarna kan jag tänka mig att du har problem med andra ljuskällor av annan temperatur som influerar bilden. Så även om en grå yta verkligen blir grå på ett ställe i bilden där du har vitbalanserat så kan den på ett annat ställe få mer ljus från befintlig ljuskälla och färgas av det. I sådana fall finns bara två möjligheter, eliminera det befintliga ljuset (släck ut det eller "överrösta" det med starkare blixtljus) eller avstäm alla ljuskällor så de har samma färg (dvs, skaffa filtergel och sätt framför ljuskällor och fönster tills önskad temperatur erhålles. Det är ganska ambitiöst dock att göra på detta senare sätt).

För att leka med "inbyggda färgfilter" och förstå lite bättre vad vitbalansen gör, prova att vitbalansera din digitalkamera från en färgad yta. Ditt "filter" får nu komplementfärgen, mao vitbalansera från ett gult papper och du kommer få ett hemskt blåstick i dina bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto