Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vitbalansen

Produkter
(logga in för att koppla)

stadac

Medlem
Jag har ett problem med vitbalansen, är så att jag fotar mycket sport. Nu vintertid så är det ju rätt bra om man kan få snön att vara vit och att alla färger överensstämmer med verkligheten, och ibland så har jag inte orken att sitta och köra tusentals bilder igenom camera raw, så därför fotar jag i JPEG. Men när jag ska ställa vitbalansen manuellt mot snön, eller isen i en ishall så blir bilderna väldigt gula så jag måste justera till det, med min gamla kamera funkade detta kanon, vad gör jag för fel?

stadac skrev:
Jag har ett problem med vitbalansen, är så att jag fotar mycket sport. Nu vintertid så är det ju rätt bra om man kan få snön att vara vit och att alla färger överensstämmer med verkligheten, och ibland så har jag inte orken att sitta och köra tusentals bilder igenom camera raw, så därför fotar jag i JPEG. Men när jag ska ställa vitbalansen manuellt mot snön, eller isen i en ishall så blir bilderna väldigt gula så jag måste justera till det, med min gamla kamera funkade detta kanon, vad gör jag för fel?

Vilken kamera har du?

Att få snö vit... Det som jag först tänker på är att man måste kompensera med en överexponering. Testa mellan +0,5 till +2.

Inomhus får du ställa vilbalansen enligt de inställningar din kamera har. Är det lysrör i taket, testa med inställningen lysrör o s v.

Jag kanske borde tillägga att jag har en D300:a.

Ja men att ställa med kamerans förvalda, tex "tungsten" är ju inte vad jag är ute efter, jag vill ju kunna spara de olika inställningarna för varje hall jag är i. Kanske det är så att jag måste köpa ett gråkort?

Du kan i och för sig göra en "pre VB" med hjälp av ett gråkort (eller ett kaffefilter, fungerar bra också) och spara fem olika. Ett annat alternativ är att testköra med hjälp av manuell inställning och kolla via live view vad som känns rätt. Gula lampor i ishall är ett elände och det är inte säkert det blir perfekt ändå eftersom det gula ljusets reflexer i isen är svår att få bort. jag är ingen expert men har försökt fota dotterns konståkning några ggr och har upplevt samma problem som du.

Nej nej, inte måste du köpa ett gråkort! D300 har en massa finnesser för att greja till vitbalansen! Säg att du sitter i ishallen och ska fota. Alternativ 1 är att du slår om till Live View, sedan väljer du WB till "K", här kan du manuellt på den andra ratten ställa in förgtemperaturen. Har du samtidigt kamean i Live View så ser du direkt på skärmen hur färgen ändrar sig medans du justerar. Alternativ 2 är att du mäter och lagrar en vitbalansinställning som du sen kan ladda och använda under WB-läget "PRE". Det står beskrivet i manualen på sidan 136 och framåt. Du kan även gaffla vibalansen för att vara på säkra sidan. Slå upp i manualen ;)

/Hampus

stadac skrev:
Jag kanske borde tillägga att jag har en D300:a.

Ja men att ställa med kamerans förvalda, tex "tungsten" är ju inte vad jag är ute efter, jag vill ju kunna spara de olika inställningarna för varje hall jag är i. Kanske det är så att jag måste köpa ett gråkort?

När du mäter vitbalansen manuellt (d-0) har du sedan möjlighet att spara fyra av dessa vitbalansinställningar (d-1, d-2, d-3 och d-4) Det räcker således till fyra hallar. Behöver du fler kan du mäta (d-0), ta dina bilder i en viss hall samt spara en av bilderna på ditt minneskort. Du kan sedan föra över detta vitbalansvärde som bilden har till tex d-1 i kameran. De ger dig i princip obegränsade möjligheter att spara och använda varierande vitbalansinställningar från olika hallar. Du kan dessutom finjustera sparat värde i färgmatrisen om du inte är riktigt nöjd.

Se vidare i användarhandboken sidorna 136-146. Ett alternativ är förstås att fotografera i raw.

Personligen tycker inte jag att just snöbilder blir så bra när man ställer vitbalansen mot snön. Det blir säkert rätt färger (åtminstone ungefär), men jag tycker att de känns för gula. Jag har hellre ett litet blåstick kvar i snön så känns den mer som snö. Det är ungefär som om man skulle justera färgerna från stearinljus fullt ut. Visst, det blir rätt färger, men man förlorar hela stämningen. Jag vet inte om det är detta som är ditt problem, eller om du faktiskt har problem att ställa vitbalansen rätt. Ett gråkort kan ju naturligtvis lösa det sistnämnda, men löser naturligtvis inte problemet om det faktiskt inte är "rätt" färger du vill ha.

edsjo skrev:
Personligen tycker inte jag att just snöbilder blir så bra när man ställer vitbalansen mot snön. Det blir säkert rätt färger (åtminstone ungefär), men jag tycker att de känns för gula. Jag har hellre ett litet blåstick kvar i snön så känns den mer som snö. Det är ungefär som om man skulle justera färgerna från stearinljus fullt ut. Visst, det blir rätt färger, men man förlorar hela stämningen. Jag vet inte om det är detta som är ditt problem, eller om du faktiskt har problem att ställa vitbalansen rätt. Ett gråkort kan ju naturligtvis lösa det sistnämnda, men löser naturligtvis inte problemet om det faktiskt inte är "rätt" färger du vill ha.

Om man nu inte vill använda raw går det som tidigare sagt att finjustera uppmätt vitbalans i färgmatrisen till önskad toning eller använda Kelvinläget (2500 K - 10000 K som också går att finjustera). Ingen med D300 eller D3 skall behöva fotografera utan att kunna ställa in önskad vitbalans!

hampusm skrev:
Nej nej, inte måste du köpa ett gråkort! D300 har en massa finnesser för att greja till vitbalansen! Säg att du sitter i ishallen och ska fota. Alternativ 1 är att du slår om till Live View, sedan väljer du WB till "K", här kan du manuellt på den andra ratten ställa in förgtemperaturen. Har du samtidigt kamean i Live View så ser du direkt på skärmen hur färgen ändrar sig medans du justerar. Alternativ 2 är att du mäter och lagrar en vitbalansinställning som du sen kan ladda och använda under WB-läget "PRE". Det står beskrivet i manualen på sidan 136 och framåt. Du kan även gaffla vibalansen för att vara på säkra sidan. Slå upp i manualen ;)

/Hampus

Funkar kanon, tack för tipsen!!

hampusm skrev:

/Hampus

Årets tips!

Tack så mycket!!

// Maxe

ANNONS
Götaplatsens Foto