Annons

Vitbalanskort

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fått för mig att WhiBal ska vara speciellt bra och att många gråkort är till för att i första hand mäta exponering ... eller har jag fått detta om bakfoten? Vore intressant att veta om WhiBal finns i Sverige och vad den skulle kosta i så fall. Dessutom känns WhiBal väldigt användarvänlig och tål väder och vind bra.

Goecker har WhiBal, och det är ett vitbalanskort, inte gråkort. Det har neutral reflektion, men är betydligt ljusare än ett gråkort som är gjort för exponeringsmätning. Vitsen med att det är ljust är att det ska finnas mycket data i råfilen när kortet finns med i en exponering, för att få bättre precision i vitbalanseringen.

Och även jag har fått ett litet nyckelringskort. Funkar bra när man spar RAW, men för litet för att ställa vitbalans i kameran.

Goecker har WhiBal, och det är ett vitbalanskort, inte gråkort. Det har neutral reflektion, men är betydligt ljusare än ett gråkort som är gjort för exponeringsmätning. Vitsen med att det är ljust är att det ska finnas mycket data i råfilen när kortet finns med i en exponering, för att få bättre precision i vitbalanseringen.

Och även jag har fått ett litet nyckelringskort. Funkar bra när man spar RAW, men för litet för att ställa vitbalans i kameran.

Jag har förstått att den grå pocketstorleken borde vara lämplig av WhiBal ...

Jag kör med QPcard 203 som är fickvänlig och också kan användas för att skapa egna färgprofiler till Lightroom och ACR.

De har också produkter för vitbalansering.

ANNONS