Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
vitsen med 60mm macro istället för tex 17-85mm is?
- Trådstartare MikSwe
- Start datum
dsa1979
Aktiv medlem
Har du någon normalzoom nu?
Han skriver ju att han har ett EF-S 17-85mm...
//Daniel
dsa1979
Aktiv medlem
Eftersom jag funderar på att ta lite macrobilder i vinter så tänkte jag införskaffa ett 60mm alt 100mm macro. Men jag har ju ett 17-85mm. Vad är då vitsen med att köpa ett särskilt objektiv? Kan och vill nån förklara detta för mig så är jag tacksam.
Läs här:
http://www.usa.canon.com/app/html/Macro_Lens/macro_version.html
perpro
Avslutat medlemskap
Skaffa 66mm
Hallå, jag har (haft) båda objektiven. Jag gillar EF-S 60mm/f2.8 skarpt, framför allt i relation till 17-85IS. Ljusstarkare och betydligt skarpare. Jag var nöjd med mitt 17-85 tills jag köpte 60mm-aren. Då såg jag hur skarpt det kan vara (och då är väl ändå inte 60mm toppklass)
Jag använder den ofta för porträtt, och när det gäller macro kommer man som sagt betydligt närmare. Se tillexempel:
http://www.dahlberg.se/photogallery/index.php?album=2008-06-25+Macro+Insekter&image=IMG_0722.jpg
Taget med 66mm macro på en ölandstok-blomma.
Eftersom jag funderar på att ta lite macrobilder i vinter så tänkte jag införskaffa ett 60mm alt 100mm macro. Men jag har ju ett 17-85mm. Vad är då vitsen med att köpa ett särskilt objektiv? Kan och vill nån förklara detta för mig så är jag tacksam.
Hallå, jag har (haft) båda objektiven. Jag gillar EF-S 60mm/f2.8 skarpt, framför allt i relation till 17-85IS. Ljusstarkare och betydligt skarpare. Jag var nöjd med mitt 17-85 tills jag köpte 60mm-aren. Då såg jag hur skarpt det kan vara (och då är väl ändå inte 60mm toppklass)
Jag använder den ofta för porträtt, och när det gäller macro kommer man som sagt betydligt närmare. Se tillexempel:
http://www.dahlberg.se/photogallery/index.php?album=2008-06-25+Macro+Insekter&image=IMG_0722.jpg
Taget med 66mm macro på en ölandstok-blomma.
dsa1979
Aktiv medlem
Jag var nöjd med mitt 17-85 tills jag köpte 60mm-aren. Då såg jag hur skarpt det kan vara (och då är väl ändå inte 60mm toppklass)
EF-S 60mm brukar få extremt bra betyg när det gäller skärpa så visst är det toppklass, det blir inte mycket skarpare än vad det levererar.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-S-60mm-f-2.8-Macro-USM-Lens-Review.aspx
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=293&sort=7&cat=2&page=3
9,6 i betyg på Fred Miranda är galet bra för att inte vara en dyr L-glugg.
//Daniel
Anden
Aktiv medlem
Försök fota 1:1 med din zoom...
Skärpa, ljusstyrka, storlek osv. är annat som är fördel med en fast glugg jämfört med en zoom.
A
MikSwe
Aktiv medlem
Få se om jag fattat rätt:
Trots samma "storlek" så blir motivet större med macrot för att man kommer väldigt nära. 17-85 har en närgräns på ca 35 cm (tror jag) medan 60 macrot ligger mycket närmare.
Vilket i sin tur innebär att om jag inte kommer närmare än 35 cm så är de likvärdiga.
Rätt/Fel?
Imponerande förresten att så många ligger ute på nätterna och kan svara efter bara några få minuter. Stort tack till er alla
Trots samma "storlek" så blir motivet större med macrot för att man kommer väldigt nära. 17-85 har en närgräns på ca 35 cm (tror jag) medan 60 macrot ligger mycket närmare.
Vilket i sin tur innebär att om jag inte kommer närmare än 35 cm så är de likvärdiga.
Rätt/Fel?
Imponerande förresten att så många ligger ute på nätterna och kan svara efter bara några få minuter. Stort tack till er alla
dsa1979
Aktiv medlem
Få se om jag fattat rätt:
Rätt/Fel?
Imponerande förresten att så många ligger ute på nätterna och kan svara efter bara några få minuter. Stort tack till er alla![]()
Nej de är inte likvärdiga.
Vid 85mm (alltså 136mm på en 1.6 crop kamera) så förstorar ditt EF 17-85mm 0,2x. EF 60mm macro som är ett äkta macroobjektiv förstorar vid sina 60mm (96mm) 1.0x! Det är alltså 5 gånger mer!
Här kan du läsa mer:
http://photonotes.org/articles/beginner-faq/lenses.html#macro
//Daniel
apersson850
Aktiv medlem
Jo, men om han inte går närmare än närgränsen på EF-S 17-85 mm, då blir bilden lika stor. Om zoomen är ställd på 60 mm. Är den ställd på 85 mm blir bilden större på zoomen.
Däremot är ett makroobjektiv vanligtvis optimerat för fotografering på korta avstånd, medan vanliga objektiv brukar vara optimerade vid oändligt.
Detta, tillsammans med att makrot är ett fast objektiv, som i sig gör att det är lättare att tillverka med hög kvalité, samt att makron ofta också är bättre på att återge en plan yta skarp i sin helhet, gör att dina närbilder kommer atr se bättre ut om du tar dem med EF-S 60 mm f/2,8 USM än vad de gör om du använder EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM.
Däremot är ett makroobjektiv vanligtvis optimerat för fotografering på korta avstånd, medan vanliga objektiv brukar vara optimerade vid oändligt.
Detta, tillsammans med att makrot är ett fast objektiv, som i sig gör att det är lättare att tillverka med hög kvalité, samt att makron ofta också är bättre på att återge en plan yta skarp i sin helhet, gör att dina närbilder kommer atr se bättre ut om du tar dem med EF-S 60 mm f/2,8 USM än vad de gör om du använder EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM.
dsa1979
Aktiv medlem
Då tror jag att jag har fattat poängen och tackar alla inblandade för era svar. Återstår att kolla marknaden![]()
Kolla beg markanden här på fotosidan
Finns några stycken för runt 2500 kr.
//Daniel
perpro
Avslutat medlemskap
60 makrot skulle jag köpt om de tog bort s:et på den.
Mm, det är mitt problem just nu. Funderar på att uppgradera till 5D (mkII) om det kommer en sådan...då ryker både macrot och normalzoomen (17-55/f2.8). Så, fundera på hur din investeringsplan ser ut....
RG
Avslutat medlemskap
Mm, det är mitt problem just nu. Funderar på att uppgradera till 5D (mkII) om det kommer en sådan...då ryker både macrot och normalzoomen (17-55/f2.8). Så, fundera på hur din investeringsplan ser ut....
Min inköpsplan???
perpro
Avslutat medlemskap
Min inköpsplan???
Nä, trådskaparens (Mikael)
MikSwe
Aktiv medlem
Tja hittills har jag bara köpt märkes objektiv (dvs canon) och så blir det nog i detta fallet också. Har funderat mellan 60 resp 100 mm men det lutar åt 60 mm. Kikar på annonserna här och på blocket dagligen.
Har ingen brådska att köpa så när rätt säljare dyker upp så finns jag redo
vill ju gärna ha med tbh som filter, motljusskydd mm.
Har ingen brådska att köpa så när rätt säljare dyker upp så finns jag redo