Annons

Voigtländer 35/1.4 eller 2.5

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Min första Leica är beställd (en M2) är på väg och jag behöver ett objektiv. Gillar 35mm och då de objektiv som verkar prisvärda är Voigtländer 35/1.4, Voigtländer 35/2.5 samt TTArtisan 35/1.4. Hittar ingen jämförelse mellan dem men det verkar som om både 1.4orna är luddiga vid 1.4. Ludd har jag fått nog av då jag kört äldre Minolta och Konica vidöppn. Spontant känns Voigtländer 2.5 som det förnuftigaste alternativ. Jag kommer både digitalisera negativen och köra dem i mörkrummet.
Åsikter?
 

PerK

Aktiv medlem
Jag har ägt ett Voigtländer 35/1.4 av den äldre modellen och var nöjd med det. Kan garantera att vid bl 2.5 är det mycket bättre än vid Voigtländer 35/2,5. Går man upp i pris och kvalitet finns Zeiss Biogon 35/ 2 och 35/2.8. Handlar gärna objektiv från Tyska Foto-mundus; De har ett överlägset sortiment av MF objektiv och är ibland billigare än Sverige. (Inklusive leverans till dörr.)
 

Makten

Aktiv medlem
Om du inte behöver hög ljusstyrka så skulle jag vilja rekommendera Zeiss ZM 35/2,8. Det har i stort sett noll distorsion och är väldigt jämnt och fint över hela bildytan (på film), samt otroligt bra i motljus. Det sistnämnda är ganska viktigt när man fotar med mätsökare eftersom man inte ser vad objektivet ser.

Voigtländer 35/1,4 är trevligt för att det går från luddigt till knallskarpt vid ungefär f/2,5. Dock är skärpeplanet lite vågigt (åtminstone i E-versionen för Sony-kameror) vilket kan skapa problem ibland, om man är kräsen. Det ger också rätt mycket tunnformig geometrisk distorsion. Det jag gillar bäst är att bokehn blir bättre på större avstånd och/eller när man bländar ner lite, så man får många goda egenskaper i samma glugg, beroende på vad och hur man fotar.
 
ANNONS