Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vsd tycker du om VELBON ENBENSSTATIV RUP-40?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett sådant själv (svart) som funkar hur bra som helst. Det är lätt och fyller sin funktion väl.
Jag använder det tillsammans med mitt 100-300. Jag använder iofs oftast mitt Manfrotto 055 PRO B (trebensstaiv). Men när jag vill ha ett enbensstativ så anvnder jag mitt Velbon med glädje. Det är värt varenda krona. Visst det finns enbensstaiv med kulledshuvud om man tycker det är viktigt.

Lycka till.
mvh/Ove

Tack för ditt svar.

Jag blir lite osäker på om jag inte istället ska lägga lite mer och få ett mer flexibelt enbensstaiv där jag kan vinkla kameran.

Jag har tittat på Soligor VM-415 Monopod inklusive huvud.

Fördelen med enbensstaiv med kulled och snabbkoppling är att du snabbt kan få av kameran från stativet. Med Velbonstativet så måste du skruva av det. Det tar förvisso inte så lång tid att göra det, men ändå. Det kan vara bra att känna till det innan du köper ett enbensstaiv.

mvh/Ove

Vilka objektiv ska du använda med enbensstativet? Jag antar att det är längre brännvidder och större objektiv eller?

Själv har jag ett Manfrotto 681B som är lite längre och kraftigare än det du tittade på. Jag använder bara mitt med 300 & 500mm objektiv.
Kulled gillar jag inte alls för den gör det mycket mindre stabilt.

Senast ändrad:
För att ni ska kunna hjälpa mig bättre ska ni få lite mer detaljer. Jag har en Nikon D50 med två objektiv, ett 18-55 och ett 55-200. Jag upplever mitt trebensstativ alldeles för klumpigt och jag väljer oftast bort det. I flera fall har jag dock märkt att jag gärna skulle vilja ha ett stativ till hands t.ex. när jag fotar i en kyrka under dop eller vigslar. Där vill man ju undvika blixt men jag har dock märkt att jag får rörelseoskärpa, så jag tänkte att ett enbenstativ skulle hjälpa mig.

Det första stativet jag länkade till verkar bra men där blir jag låst pga av att jag inte kan vinkla kameran alls.

Jag tycker inte ett enbens-stativ hjälper så mycket när man använder det tillsammans med normala eller vidvinkel objektiv. Endast när det är längre brännvidder.
Det du skulle behöva är lite ljus-starkare objektiv för att plåta inne i kyrkan utan blixt.

ANNONS
Götaplatsens Foto