Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Wacom Graphire2 - Kompabilitet

Produkter
(logga in för att koppla)

sagoland

Aktiv medlem
Tänkte försöka få tag i en begagnad wacomplatta att komplettera med när jag får dubbla skärmar, jag har en Wacom Graphire2 (Stålblå) idag och skulle helst vilja ha en likadan till.

Om det inte finns nån sådan över någonstans, är det nån som har koll på vilka brädor jag kan välja mellan?

Mitt förvirrade jag ställer frågan:
Varför behöver du två ritbrädor om du har två skärmar? Får du en till dator med tillhörande skärm, eller får du en till skärm som du kopplar till din nuvarande dator?

Om du får en till skärm till din nuvarande dator, behöver du väl inte två ritbrädor?

Har ingenting med frågan att göra, jag är bara nyfiken.

Hej Andreas!

Bra frågor, ibland behöver man nån som är lite kritisk, så att man fattar själv om det är en fix idé eller nånting smart =D

Förhållandet 1280*1024 är 5:4, dvs 1,25.
Förhållandet på en wacombräda av storleken A6 är 4:3, dvs 1,33. Om jag har två 1280 breda skärmar får jag ju 2560*1024, vilket ger förhållandet 2,5. Då blir styrningen på brädan rejält snedfördelad horisontellt/vertikalt. Jag vill ju att brädans övre högra hörn ska vara skärmens övre högra hörn, osv...

Eftersom de inte är så hemskt dyra tänkte jag att då kan jag lika gärna ha en som motsvarar varje skärm... typ.

Tänker jag helt åt helskotta?

sagoland skrev:
Hej Andreas!

Bra frågor, ibland behöver man nån som är lite kritisk, så att man fattar själv om det är en fix idé eller nånting smart =D

Förhållandet på en wacombräda av storleken A6 är 4:3, dvs 1,33. Om jag har två 1280 breda skärmar får jag ju 2560*1024, vilket ger förhållandet 2,5. Då blir styrningen på brädan rejält snedfördelad horisontellt/vertikalt. Jag vill ju att brädans övre högra hörn ska vara skärmens övre högra hörn, osv...

Eftersom de inte är så hemskt dyra tänkte jag att då kan jag lika gärna ha en som motsvarar varje skärm... typ.

Nä, antagligen inte. :) Jag använder inte ritbräda och har inte gjort det heller, jag kör på musen. Har aldrig behövt att tänka på det sättet då.

Det blir säkert jättebra, lycka till!

Jag funderar på en annan lösning. Att mappa pennan till den ena skärmen och musen till den andra, vet inte om det är smidigt nog?

Nån som har någon annan smart lösning på problemet?

sagoland skrev:
Hej Andreas!

Jag är ytterst tveksam till att du kan hitta en drivrutin som kan hantera två plattor.
---/Thomas

Med en Intuos 3 så kan man mappa skärmen till mus eller penna när de körs i pen-läge, se bild.

Att använda musen i pen-läge om man håller på med vanligt Windows arbete är inte bekvämt, det blir för stora rörelser. Man kan snabbt skifta mellan mus och pen läge genom att definera en knapp på mus eller penna som "snabbmeny".

Mvh/ Stefan

Bilagor

• intuos3.jpg
    intuos3.jpg
    35.2 KB · Visningar: 126
TA0 skrev:
Jag är ytterst tveksam till att du kan hitta en drivrutin som kan hantera två plattor.
---/Thomas

Hm, men i "inställningar för wacomplatta" verkar det ju rent grafiskt som att det går att koppla in fler enheter?

ANNONS
Götaplatsens Foto