Annons

Walkaround lens till 5D/5D MkII

Produkter
(logga in för att koppla)

Dockland

Avslutat medlemskap
Jag sitter och lurar på en 5D eller 5D MkII och undrar stilla vilken walk around glugg ni använder till FF och varför?

Jag vill själv ha en 2.8:a av något slag.
 
16-35 eller 24-70 är bra men tunga, tycker själv att 24-105 f/4 L är bra balanserad på 5:an utan batterigrepp, dock ej 2,8... springer annars själv runt med 50mm 1.4
 
16-35 eller 24-70 är bra men tunga, tycker själv att 24-105 f/4 L är bra balanserad på 5:an utan batterigrepp, dock ej 2,8... springer annars själv runt med 50mm 1.4

24-70 låter som ett bra val för mig. Jag har en Canon 70-200 f/2.8, så de kompletterar nog varandra bra.
 
16-35 eller 24-70 är bra men tunga, tycker själv att 24-105 f/4 L är bra balanserad på 5:an utan batterigrepp, dock ej 2,8... springer annars själv runt med 50mm 1.4

Uppvisar inte 25-105 ganska kraftig vinjettering på en fullformatare?

Jag är själv i samma sits och tror det lutar åt en fast 50mm:are. Det är för många extra tusenlappar för att få den röda ringen på den här gluggen så det får nog bli 1.4. I ISO-crop-tester på the-digital-picture (http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=115) tycker jag dessutom att 1.4:an ser skarpare ut än motsvarande L-optik. Visst, man får inte riktigt samma fina skärpedjup (och bokeh) men med tanke på vad optiken kostar får man fråga sig själv om det är värt det:)

Nöjd med 50mm-gluggen Patrik?
 
Absolut, 50 är ett måste ! 24-70 har jag sålt, är väl inte tillräckligt vältränad... Tycker inte att 24-105 vinjetterar så mkt, som det påstås, den såldes även som kittglugg just till 5:an.

Önskar mig själv en 85mm 1.2 mk2, den är ju för grym, men den springer man inte direkt runt med :) Väger typ 1 kg...
 
Jag kör med 24-70 på 5D för det mesta, favoritzoomen på den kameran.

24-105 är också ett mycket bra val om man inte behöver 2,8 (vilket jag gör). Ibland skulle jag vilja ha den extra räckvidden men inte till priset av ett bländarsteg.

16-35 har jag provat och gillar den inte, för mycket tunnformig distorsion för min smak. Dessutom är den väl vidvinklig för att funka som walkaround på 5D.
 
Det gånger jag är ute på stan o vandrar eller tar en öl med polarna och tar med kameran (systemkamera) så blir det oftast 5D med EF 35/1.4 L. Förr när jag körde med Leica M2 hade jag oftast på en 35:a och en 90:a i fickan..
 
Jag har nästan uteslutande 24-70 på min 5D. Ibland saknar jag lite längre brännvidd och önskar att jag hade ett 24-105 men jag vill inte offra bländaren på 2.8. Jag har även kört med 70-200 vid vissa tillfällen men kommit fram till att den gör sig bättre på 350:n då den blir lite mer tele där. 18-55:an ligger och samlar damm liksom 50/1.8 så de hamnar nog på blocket inom kort.
 
Nu när Zeiss kall börja göra gluggar till canon också så kommer det nog en del intressanta alternativ framåt. Själv kör jag mest med Zeiss 25 2,8 på min D3. Till min förra Mark III var det 16-35 2,8 II som blev den trogna följeslagaren. Hade en 24-70 också men den valdes bort pga sin skrämmande storlek.
 
Jag sitter och lurar på en 5D eller 5D MkII och undrar stilla vilken walk around glugg ni använder till FF och varför?

Jag vill själv ha en 2.8:a av något slag.

Jag kör med Leica Summicron-R 35/2.0 som walk around glugg till min 5D. Det är ett härligt mekaniska objektiv med mycket känsla och en bildkvalitet som är i abslout högsta klass - det är något speciellt med Leica!
//Chasid
 
EF 35/f1.4 skulle jag valt, primes är både roligare och mer kreativa att använda än ljussvaga, klumpiga och tråkiga zoomar, väntar själv på att Nikon skall få tummen ur röven och erbjuda lika fina primes som Canon :)

/kent
 
EF 35/f1.4 skulle jag valt, primes är både roligare och mer kreativa att använda än ljussvaga, klumpiga och tråkiga zoomar, väntar själv på att Nikon skall få tummen ur röven och erbjuda lika fina primes som Canon :)

/kent
Om inte af är viktigt så kan du om sagt ta en titt på Zeiss alternativ. Deras 35 2,0 skall vara väldigt bra.
 
Om inte af är viktigt så kan du om sagt ta en titt på Zeiss alternativ. Deras 35 2,0 skall vara väldigt bra.

AF är oerhört viktigt, skall man ha gluggen till annat än motiv som man har gott om tid inför, så faller ju alla manuella gluggar bort, annars så är den ju intressant, synd att dom inte kan montera en AF motor eller åtminstånde kunde låta kameran sköta fokusen som på dom äldre AF-D gluggarna, jag är rätt övertygad om att dom skulle få sälja mångdubbelt fler av dom då.

/kent
 
ANNONS