Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Web-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag vill övervaka ett skogsområde utanför och funderade därför på att införskaffa mig på en web-kamera som tål lite väder och vind. Men de som jag har sett är otroligt dyra för vad man egentligen får och de verkar heller inte ha så bra funktioner samt att de bara har en upplösning med syfte att live-streama över internet.

Nu undrar jag:
Bra modeller med ganska bra upplösning men inte överdrivet dyra.

Finns det billiga kompaktkameror som kan fungera på samma sätt som web-kameror.

Finns det bra sidor (som ni känner till) där man säljer lite bättr web/net-kameramoddeler?

xdork skrev:
Får man sätta upp en "övervakningskamera" vart som helst? Tror inte de...
Nu var det inte det som var frågan, men det är lika olagligt som att spela musik på fester för fler än 10 personer utan att anmäla detta till STIM. Sedan är det inte frågan om en övervaknings kamera och det handlar om ett privat område.

Nekomy skrev:
Nu var det inte det som var frågan, men det är lika olagligt som att spela musik på fester för fler än 10 personer utan att anmäla detta till STIM. Sedan är det inte frågan om en övervaknings kamera och det handlar om ett privat område.

Skogsområde låter inte som tomtmark...
Om skogsområdet är privatägt elelr om det är staten so äger det saknar betydelse.

Dustin har ett hyfsat sortiment av webbkameror för utomhusbruk.

Dajo skrev:
Skogsområde låter inte som tomtmark...
Om skogsområdet är privatägt elelr om det är staten so äger det saknar betydelse.

Dustin har ett hyfsat sortiment av webbkameror för utomhusbruk.
MEN DET ÄR INTE DET FRÅGAN GÄLLER!!!
Men vill ni veta så äger min far skogsmark i Haninge, vi har tillstånd att kameraövervaka en maskinpark och tillståndet gäller övervakning av hela området.

P.S Tack för tippset.

Senast ändrad:
Behöver du trådlöst eller fungerar det med sladd? Färg eller svartvitt? Dygnet runt?
När jag för ett par år sedan övervakade ett inhängnat område löste jag det med "billig" utrustning från "Clas ohlson" och en videobandspelare. Nackdelen är att den bara kunnde spara 8 timmar film, men fördelen var att lösningen var billig och kvaliten på övervakningen högre.

Erik99

erik99 skrev:
Behöver du trådlöst eller fungerar det med sladd? Färg eller svartvitt? Dygnet runt?
När jag för ett par år sedan övervakade ett inhängnat område löste jag det med "billig" utrustning från "Clas ohlson" och en videobandspelare. Nackdelen är att den bara kunnde spara 8 timmar film, men fördelen var att lösningen var billig och kvaliten på övervakningen högre.

Erik99
Sladd går mycket bra då ja som sagt tänker ha den för att få en förvarning om när djur kommer upp på ett fält så man kan smyga ut och fotografera dem.

Upplösning och ljuskänslighet går före färg så S/V är även det bra alternativ. Men man skall helst kunna koppla kameran till datorn och även styra den från datorn så jag kan använde de övervaknings program som vi redan har som registrerar rörelse.

Kameran kommer troligen bara användas efter skymmning till början och förhoppningsvis skall den även få aggera som ett litet titthål in i en fågelholk som är min närmsta granne.

Senast ändrad:
Börjar låta krångligt (läs dyrt) om du behöver ha en "nattseende" kamera, ska den dessutom ha motor? Möjligen ska du kolla med företag som säljer/installerar övervakningssystem och kolla om de har något begagnat. Du kan också kolla vad http://www.sensonic.se/index.lasso erbjuder, vet inte om de har webkameror eller bara för video/TV
Erik

Senast ändrad:
Motor behövver den inte ha och nattseende är inte dyrare än normalt då det oftast handlar om att flytta ett filter och det vinns även vanliga billiga web-kameror och pocketkameror som har denna funktion.

Men dessa modeller behöver IR-ljus för att fungera och är inte som millitärens saker. Men jag behöver ganska lite ljus då djurens ögon avslöjar dem för kameran det är därför upplösningen är ganska viktig. Att använda 640x480 duger inte och därför var jag intreserad av en kamera med över 1024x768 i upplösning och dör med kommer nätverkskameror med in i bilden då man kan föra över bilder med ganska hög hastighet vila lokalt nätverk.

ANNONS
Götaplatsens Foto