Annons

Whibal - ett eller flera kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag har sett de Whibal som består av flera kort (svart, vitt, och två olika nyanser av grått om jag inte minns fel) och dessutom har jag sett en variant som bara består av ett grått kort.

Vad är det som skiljer? De som sälja på Whibals sajt verkar bara (numera) bestå av ett kort...

Man vill väl kunna ställa vit resp gråbalans?

Tja, vet ej om det funnits flera. Det jag beställde är grått med en vit och svart klisterlapp på. Det har funkat bra för mitt behov.

Det gråa räkker.

Det lilla kortet om du fotar RAW. Ett större om du behöver fylla hela bilden för att konf. egendef. WB i kamran.
WhiBal är smidig och säljaren är super.
Jag har använd WhiBal i 2 år.
Fick den nya i julklapp från honom !!!
Anbefales.
Erik J

Erik: Om den grå räcker, vad ska man då med den vita och svara ytan till på klisterlappen?

Jag gillar tanken att Whibal ska vara slitstark. Den grå ytan är ju färgad rakt igenom, så det är OK. Men klisterlappen känns lite utsatt?

Erik, har du även den större Whibal-plattan så att du testat att göra en "custom white balancing"?

Goldfish skrev:
Erik: Om den grå räcker, vad ska man då med den vita och svara ytan till på klisterlappen?

Jag gillar tanken att Whibal ska vara slitstark. Den grå ytan är ju färgad rakt igenom, så det är OK. Men klisterlappen känns lite utsatt?

Erik, har du även den större Whibal-plattan så att du testat att göra en "custom white balancing"?

Normalt räkker att ställa Vitbalansen mot 18%grå i RAW-konverteringen. Men om du önskar att justera svart-och vitpunkt, kann du det mot kortet. Jag gör det på höft i RSP-levels.
Jag har inte den stora plattan.

Jag tar en bild på den lilla med jämna mellanrom (vaktar evnt. ljusändring), kör bara Auto-WB i kamran, klickar på bilden med gråkortet och kopierar till det tillhörande bilde.
/Erik J

Enklare enn att förklara :))

En liten kuriosa.

Jag testade några dagar "billigvarianten" av gråkort: The one and only Melitta Kaffefilter (vita typen). mot Whibal.
Avvik i Kelvin var obetydlig, < 100. Medan 20D Auto-WB till tider hadde avvik på > 2000

Det kann m.a.o. göras billigt :)
/Erik J

Någon som har koll på om Whibal går att köpa någonstans i Europa? Varje gång jag beställer från USA blir det tull och administationsavgift på 450 spänn eller nåt sånt....då blir ju kortet litet dyrt.....

quarc skrev:
Någon som har koll på om Whibal går att köpa någonstans i Europa? Varje gång jag beställer från USA blir det tull och administationsavgift på 450 spänn eller nåt sånt....då blir ju kortet litet dyrt.....
Detta lilla packetet slinker nog utom tullen; värdet är ju på tullgränsen.
/Erik J

Vilken av frakterna är det man ska välja?

USPS: First Class: $4.87
USPS: Priority Mail: $8.05
USPS: Express Mail: $18.40
...

Är det någon större skillnad i säkerheten mellan de olika frakttyperna?

USPS: Priority Mail: $8.05

Håller bra. Alla lika säkra, men Prior kann spåras; och den är hos dej på 3-5 dagar.
Good luck!
/Erik J

ANNONS
Götaplatsens Foto