Annons

Windows vill inte installera drivrutiner

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__S

Aktiv medlem
Försöker installera drivrutinerna till en Eos D30, men när jag vill köra setup-filen, hävdar Windows att "programmet är inte lämpligt att köra i windows eller DOS", och sen kommer jag inte längre. Har provat med diverse olika omvägar och knep, men tydligen måste man köra den där filen. Är det någon som vet hur man ska kunna göra det, utan att duktiga, jättesäkra Windows lägger sig i?

Det är MYCKET frustrerande att ha köpt en kamera som man inte kan se bilderna från, och alltså inte är användbar, och jag är i desperat behov av tips.

Kör för övrigt det mindre utmärkta Windows XP.

Mycket tacksam för svar, som sagt.
 

Svedlund

Aktiv medlem
Hej Johan

För att försöka hjälpa dig skulle jag behöva veta följande

Har du installerat Service pak 1 eller 2?
Det ser du om du klickar på startknapen samt med höger musknapp klickar på My compter (Den här datorn). I menyn väljer du Properties (Egenskaper)


Exakt hur gör du när du installerar drivrutinen?
 

Johan__S

Aktiv medlem
Väldigt tacksam om du ville göra ett försök att hjälpa till.

Jag har servicepak 2 installerat.

För att installera drivrutinerna har jag gjort följande:

De drivrutiner jag fick med på en skiva när jag köpte kameran har jag bara unzip-at till en katalog, och därefter försökt köra setup-filen, men då kommer det där meddelandet från Windows som jag nämnde.

Sedan laddade jag hem vad jag antar är nyare drivrutiner från Canons hemsida, och gjorde samma sak; bara packade upp dem och försökte köra setup. Samma meddelande kommer upp igen. Skapade en genväg till setup-filen och ändrade "kompatibilitetsläge" i filen egenskaper från Windows 95, först till Win 98 och därefter till Win 2000. Samma meddelande, med båda varianter.
Letade sedan upp .inf-filen och högerklickade, och valde "installera". Inget hände.
Hur jag än gör så kan jag inte få windows "ny maskinvara"-guide att hitta kameran, och i Enhetshanteraren finns den bara som ett gult frågetecken.

Så ligger det till just nu. Om du kan hjälpa mig så blir jag själaglad.

(Provade förresten samma procedur med både Twain och WIA-rutinerna ifrån Canons sida)
 
Senast ändrad:

Johan__S

Aktiv medlem
Såhär lyder Windows meddelande i sin fulla form:

"C:\WINDOWS\SYSTEM32\AUTOEXEC.NT. Systemfilen är inte lämplig för att köra i DOS- och Microsoft Windows-program. Välj Stäng för att avsluta programmet"

Därefter kan jag välja mellan "stäng" och "ignorera", men detta får samma resultat oavsett vilket, dvs ingenting alls.
Men jag begriper inte varför den hänvisar till den där filen i sökvägen? Varför försöker den köras?
 

Johan__S

Aktiv medlem
Ja, det är jag säker på. Men det hjälper ju föga eftersom XP inte låter mig installera den.
Och tyvärr hittar inte XP kameran själv heller, det hade ju varit det smidigaste annars.
Något tips?
 

ohls

Aktiv medlem
Du kanske har möjligheter att testa att installera den på någon annan dator med XP och se om den fungerar bättre där?

Annars kan skaffa en lös kortläsare kostar kanske 100-200:-


Så här står det på canons hemsida

EOS D30 Firmware Update Ver. 1.0.3.0
"Increases the reliability of USB communication when the EOS D30 and a compatible PC or Macintosh computer are connected with the USB interface. The most noticeable improvement occurs during Interval Timer Shooting and Timer Shooting using Remote Capture."


Om du inte uppdaterat så kanske det kan hjälpa.
 

andewid

Aktiv medlem
Kan du inte ställa in två lägen i kameran, ett där du behöver drivrutiner men får lite mer kontrol med rätt programvara från Canon, samt ett annat där kameran hittas som en flyttbar hårddisk. Då behövs inga drivrutiner alls.
 

Johan__S

Aktiv medlem
PUST!

Nä, det finns inga såna inställningar i kameran. Men det hela löste sig nu, jag gick igenom "installera ny maskinvara"-grejen manuellt, och letade upp allt, och lyckades installera .inf-filen. Så nu går det!

Tack för alla tips osv annars!
 

deez

Avslutat medlemskap
Har du stesta högerklicka på enheten i enhetshanteraren och valt "uppdatera drivrutin"?. .Ibland funkar det..

Sen noterade jag även häromdagen när jag körde windows update att den har installerat nån ny grej som tydligen ska vara till för att hindra skadlig programvara.. Möjligen att den nya funktionen konstrar ifall du har det installerat? Har dock ingen aning om hur man kommer runt det på rak arm..

annars är ju som sagt lösningen att köpa en extern kortläsare, vilket i förlängningen ändå är smidigare..
 
ANNONS