Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Windows XP service pack 2

Produkter
(logga in för att koppla)

müsli

Avslutat medlemskap
SP2 har ju varit på gång ett tag nu med release candidates sedan i våras. Nu finns dock den slutgiltiga versionen men än så länge bara för bla engelsk, tysk och fransk version av Windows XP. Svensk version kommer närmsta tiden.

Uppdatering kan göras automatiskt på vanligt vis via Windows Update som då bara laddar ner de uppdateringar som just din dator behöver. Microsoft throttlar släppet av SP2 så att dom släpper på gradvis för de som använder Windows Update vilket gör att det kan dröja ett tag innan din dator uppdateras.
Alternativt kan man ladda ner det kompletta paketet, ca 270 MB, och installera offline om man vill. Bredband rekomenderas. ;)

Hämta komplett SP2. (tänk på att välja korrekt språkversion)

Fyll gärna på tråden med problem och annat om SP2 som ni hittar.

nicke47 skrev:
Jag skulle avvakta med SP2 ett tag, det är Micro$ofts största uppgradering, och det lär bli en del problem med den...
Detta gäller främst företag som kan få problem med t ex brandväggen. Får man problem som inte går att lösa enkelt, så kan man ju då avinstallera SP2 och fortsätta köra gamla versionen om man vill, tills en lösning finns tillgänglig.

Lite tabloid-stuk på den artikeln. ;)
Hur kan de tolka "may behave differently" som att programmen knäcks? Lite skrattretande är det faktiskt. I listan ingår t ex Word och Excel... Skulle inte tro att de släpper en uppgradering som "knäcker" Microsofts egna storsäljare.

Skum rubrik på en artikel som beskriver hur man konfigurerar en brandvägg. Det är exakt samma problem oavsett vilken brandvägg man använder. Artikeln handlar om hur man öppnar brandväggen för de applikationer man har.

Självklart ska man vara medveten om att en uppdatering kan påverka maskinen på oväntat sätt.

Man ska ha i åtanke att Nef-förhandsbilderna försvinner i utforskaren med sp2. Hur det är för Canon-ägare vet jag inte.

Vill lägga till en artikel till Niklas artikellista om SP2:
Windows-uppdatering med förhinder

Som det påpekas i artikeln är det främst microsofts brandvägg som ställer till det, helt enkelt därför att den från början är satt att spärra trafik. Man måste själv tala om vad man vill öppna upp mot internet, precis som med andra brandväggar.
Till skillnad mot t ex ZoneAlarm har inte MS brandvägg blockering av utgående trafik, dvs att man kan spärra program i den egna datorn att gå ut på nätet. Många stänger nog helt enkelt av MS brandvägg och fortsätter använda ZoneAlarm eller vad de nu har för brandvägg och slipper då problemen.

nicke47 skrev:
Jag skulle avvakta med SP2 ett tag, det är Micro$ofts största uppgradering, och det lär bli en del problem med den... På IDG.se finns det flera trådar som behandlar SP2... Se bland annat; Här är listan på programmen som XP SP2 knäcker, Så går du runt problem med XP SP2 och Microsoft väntar med automatisk SP2-uppdatering.

-- Nicke

Jag installerade SP2 i förra veckan och mycket riktigt, vissa saker slutade fungera pga brandväggen, sådant som krävde andras access till min dator. Eftersom jag har en hårdvarubrandvägg/router stängde jag helt enkelt av microsofts brandvägg istället för att köra med hängslen och svångrem samtidigt.

Som det påpekas i artikeln är det främst microsofts brandvägg som ställer till det, helt enkelt därför att den från början är satt att spärra trafik. Man måste själv tala om vad man vill öppna upp mot internet, precis som med andra brandväggar.

Till skillnad mot t ex ZoneAlarm har inte MS brandvägg blockering av utgående trafik, dvs att man kan spärra program i den egna datorn att gå ut på nätet. Många stänger nog helt enkelt av MS brandvägg och fortsätter använda ZoneAlarm eller vad de nu har för brandvägg och slipper då problemen.
Skulle du kunna förklara det där bättre. Det var ju just det

När jag kollade över genomgången på SP2's brandvägg så gick det att sätta exackt vilka applikationer som ska tillåtas gå ut på nätet. Men att dom är spärrade / default.

Damocles skrev:

När jag kollade över genomgången på SP2's brandvägg så gick det att sätta exackt vilka applikationer som ska tillåtas gå ut på nätet. Men att dom är spärrade / default.

Alla applikationer kan gå UT, där finns ingen spärr, men däremot IN kan du reglera på applikationsnivå, exvis, webserver eller unreal (spel) server. FTP är lite speciellt, förbindelsen går egentligen åt andra hållet vilket kan vara värt att tänka på om du får strul.

Damocles skrev:

Jag var nog lite otydlig.

Med t ex ZoneAlarm väljer man både om ett program i din dator ska få ansluta till annan maskin på nätet ("access"), och om det ska få vänta på anslutningar från andra maskiner på nätet ("server"). MS brandvägg spärrar inte program från att gå ut på internet ("access"), endast program som accepterar anslutningar från andra maskiner.

Antag att du råkat få in någon form av spionprogram i din dator som försöker skicka information om vad du gör på din datorn till en server i nigeria.
Om du har ZoneAlarm får du upp en varning som frågar om du vill tillåta program xxx att öppna en anslutning mot dator yyy.
MS brandvägg gör inte detta.

Om däremot ett program i din dator, t ex en webserver, lägger sig att vänta på att någon utifrån ska försöka ansluta mot din dator så reagerar även MS brandväggen.

Så vad gäller??

Ska man installera sp2 eller?
Jag har sygate brandvägg jag är nöjd med.. Vad ska man med sp2 till? blir någonting bättre?

Jag hade sp2 ett tag men tog bort den.
Tröttnade på att hela tiden bli påmind om att Windows brandvägg var avstängd och att datorn var utsatt för risk...
Någon som vet hur man slipper dessa meddelanden?

Popupspärren var ju bra men det finns ju andra att köra om man vill det.

Jesper

Har kört SP2 sedan det kom utan problem. Datorn fungerar om möjligt ännu bättre nu.
Om man får varningar om att man inte har brandväggen på, kan det inte vara dags att skaffa brandvägg då?

//

Calle S skrev:
Man ska ha i åtanke att Nef-förhandsbilderna försvinner i utforskaren med sp2.

Detta fixas också enkelt med hjälp av ett reghack.

[HKEY_CLASSES_ROOT\.nef\ShellEx\{BB2E617C-0920-11d1-9A0B-00C04FC2D6C1}]
@="{3F30C968-480A-4C6C-862D-EFC0897BB84B}"

Nikon Capture 4 orsakade blåskärm med omstart av datorn tills jag avinstallerade xp-sp2
Dator AMD 64 Athlon 2800+ Ggrafik. Ati 9700 Winxp Home

svensk version

såvitt jag vet så har jag svensk version av sp2
funkar alldeles utmärkt
slipper alla popup o de e gutt
/Rogge

ANNONS
Götaplatsens Foto