Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

www.presskort.org

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderhamns-fotograf

Aktiv medlem
Hej. Jag har funderat lite. Jag undrar vad man har för nytta av kort som är utfärdat av presskort.org

Har ett annat presskort från ungmedia sverige, fast när jag såg att presskort.org sökte reklam så kan det kanske vara värt att ha en banner på sin sida och få ett presskort i utbyte.

/Jens@

Det du får av den här månglaren är ett bevis på att du har beställt ett bevis av den här månglaren. Det är allt.

Sen att du säkert kan lura flera att du är medlem i en branschorganisation är en annan sak.

Senast ändrad:
Hej, ska säga dig Jens att du har absolut ingen nytta av ditt "falska" presskort utan att vara med i SJF, Svenska Jouralist Förbundet.
Min pappa arbetar som Jounalist på HD Helsingborgs Dagblad och säger att det är nästan omöjligt att komma in på de bästa ställena, de har även kontroller nuförtiden...

Mvh Markus

Söderhamns-fotograf skrev:
Ok. Jag kommer nog inte använda det på stora ställen, fast på lokala saker i Söderhamn går det nog bra :p

Jag förstår inte varför du inte skulle komma in ändå? Helt obegripligt. Har du ett skäl att vara där kommer du ju in.

Att bluffa sig in är ett väldigt kortsiktigt. Bättre att förklara varför du vill plåta. Det är säkert inga problem. Särskilt inte om du är ute i god tid.

Det är främst i riksdagen och på mässor som presskortet gör nytta. Men har man en uppdragsgivare kommer man in ändå.

/magnus (som inte förnyat sitt presskort och insett att han klarar sig utan)

PS. Årets pressfotograf har heller inget presskort.

Bästa medlet brukar vara att slänga på det fetaste objektivet man har. Tror aldrig jag misslyckats med den hittills...

Dessutom liknar inte ens de fejkade presskorten de riktiga. Designen har ändrats.

Den viktigaste anledningen till att inte skaffa fejkade presskort är att de fejkade korten sabbar för riktiga journalister. Vem tror på de riktiga korten när det finns en massa fejkkort?

Söderhamns-fotograf skrev:
Det har jag märkt. När jag köpte en större kamera har det varit lättare att komma in på olika ställen!

Undra vad det är för ställen du menar... Som alla sagt här så är det inga som helst problem att komma in där man ska bara man har ett ärligt ärende. Men det kanske inte alla har....

Men det kanske hjälper att jag är 35 år och vet hur man ska föra sig en om man kommer med en nyköpt systemkamera och knapt har fått skäggväxt.

Jag säljer en hel del bilder till daxpressen och det går utmärkt utan varesig falska eller riktiga presskort.

Men varför ha ett plastkort överhuvudtaget eller ens fundera p ådet om man inte är en yrkesutövande fotograf?? Som om jag skulle försöka fixa falsk pilotlicens eftersom jag flyger modellflygplan..
Näe låt yrkesfolket få behålla sina kort och vi andra klarar oss nog utan. Inflationen sträcker sig inte enbart till ekonomi längre...

Men vissa tycker säkert det är coolt/flashigt att flänga upp ett kort i ett snöre runt halsen...?

Förstår att man inte ska ha något med dom att göra. Jag vbröt reklamplatsen på min hemsida. Som tur var hade jag bara deras banner uppe en dag. tur att ni varnade mig innan det var försent.
/Jens@

ANNONS
Götaplatsens Foto