Annons

X-Pro1 eller M8?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag svarade på ditt inlägg om objektiv. Givetvis kan jag diskutera vad jag vill utan din tillåtelse.

JPG är för mig personligen helt ointressant, men det är ju trevligt om man gillar det (där är M8 helt kass). Jag har inte på något vis påstått att Fujin är dålig; jag bara påpekar att det är väldigt olika kameror där jag skulle välja M8 trots att den är "sämre" på pappret. Det gör mig ingenting eftersom jag gillar bildkvaliteten.

Vem har bestämt det?

Japp, jag köpte en Sony RX100 härom dagen som är utmärkt. Men det syns direkt i fjuttbilder för webben att en kamera med större sensor ger en helt annan bildkvalitet.

jo vi har märkt att du köpt sony du har hyllat den sedan du köpte den men för mig går den fet bort blir alldeles för begränsad med en fast glugg hade den däremot haft utbybara linser då hade den varit intressant.

snap01 sa:
du kan säkert se på webbilder ville kamera bilden är tagen med? tror du på det själv?
Varför skulle jag tro mer på dig än på mig själv och mina erfarenheter?

jag kör själv bara raw men kan konstatera att jpg som fuji ger ser riktigt bra ut. Ska man bedöma kameror så är det rätt vanligt att man gör det med utskrifter där ser man skillnader i verkligheten o det som inte syns i tryck är sällan ett problem.
Är tryck den slutgiltiga användningen för bilden är det klart att man ska bedöma bilderna efter detta. Så är dock inte fallet för min del. Jag betraktar bilderna på skärmen och ser skillnader mellan olika kameror. Sen sitter jag ju inte och tittar på mina egna bilder i webformat om du nu trodde det.

Frågan här gäller M8 eller x-pro 1 o du har inte använt den senare men hyllar ändå DIN M8 men det är som vanligt du brukar hylla dina kameror,gluggar etc.
Jag sågar ofta mina kameror och gluggar, men det är väl inte lika roligt för dig att nämna det. Om du läser lite noggrannare så säger jag att M8 är en rysligt trevlig kamera med trevlig bildkvalitet TROTS att den är uråldrig och har en mängd nackdelar. Jag skulle inte säga att det är en okritisk hyllning.

Det är riktigt kul när du skriver att många kommer i debatten utan att provat leican GÄLLER DET INTE DIG OXÅ ? du har inte testat fujin jag har använt leican och det jag skriver stöds bla utav Martin o det är bara att inse att sensorn M8 har var inte ens bra när den kom o jämföra den med den troligen bästa asp-c sensorn som dessutom är relativt ny är inte ens sportsligt på något plan.
Vill du ha en jämförelse med dina referenser som grund som din känsla, kärlek för leica etc tycker jag är av nollvärde.
Hur var det nu med hyllningar? Är det okej när du gör det, men inte när någon annan gör det? Jag har för övrigt provat X-E1 och var inte imponerad av handhavandet. Bildkvaliteten verkar dock finfin även om jag inte granskat den närmare.

så vad är leica bättre på? ;-)
Att vara en trevlig kamera som passar mig. Det behöver inte betyda att det stämmer in på dig eller trådskaparen, men det trodde jag var uppenbart.

jo vi har märkt att du köpt sony du har hyllat den sedan du köpte den men för mig går den fet bort blir alldeles för begränsad med en fast glugg hade den däremot haft utbybara linser då hade den varit intressant.
Jag får ta det som en komplimang att du tydligen regelbundet läser min blogg trots att du verkar avsky allt jag skriver. Fast nu var det ju RX100 jag nämnde, inte RX1 (som jag sålt eftersom hyllningarna inte räckte ända fram).

Jag föreslår att du övergår från att diskutera mig till att diskutera kameror. Det är mycket värdefullare för alla andra här.

Raderat OT. Om ni har synpunkter på varandras inlägg och åsikter är det bättre att ta det via mejl än i öppet forum. Diskutera gärna kamerorna det handlar om i stället ...

/Mod

ANNONS
Götaplatsens Foto