Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
X-sync och SB-800
- Trådstartare Vandraren
- Start datum
jaanK
Aktiv medlem
det bör inte vara några problem
har du bara ett syncuttag på kameran
så är sb800 en utmärkt blixt
har både manuella styrkor och
automat-blixt funktion.
blixten lägger en liten spänning över synckontakten och kameran ger sedan kontakt mellan ledarna när det är dags att blixtra.
du kan inte förstöra något
automat-blixt funktion.
blixten lägger en liten spänning över synckontakten och kameran ger sedan kontakt mellan ledarna när det är dags att blixtra.
Urr
Aktiv medlem
Det du ska akta dig med Ikoflexen är att spänna själutlösaren: (sätta den i läge V, dvs vorlauf). Det kan låsa hela kameran och göra den obrukbar. Har inte själv kunskap utan har läst om detta.
Har själv en Ikoflex med Tessarobjektiv. Den har sina egenheter: Alla reglage går trögt på den, de långa tiderna är sega, sökaren är mörk och kontrastlös. Jag fick fixa en adapter för att kunna använda den på stativ, men annars är Ikoflexen helt ok att fota med.
Ikoflexen ger ju stora sköna negativ att jobba med i mörkrummet. Men av en händelse fick tag i en Rolleiflex - som överträffar Ikoflexen på de flesta punkter. Efter detta har Ikoflexen tyvärr inte blivit använd.
Läs likafullt gärna mina och andras recensioner av tvåögda spegelreflexkameror!
Har själv en Ikoflex med Tessarobjektiv. Den har sina egenheter: Alla reglage går trögt på den, de långa tiderna är sega, sökaren är mörk och kontrastlös. Jag fick fixa en adapter för att kunna använda den på stativ, men annars är Ikoflexen helt ok att fota med.
Ikoflexen ger ju stora sköna negativ att jobba med i mörkrummet. Men av en händelse fick tag i en Rolleiflex - som överträffar Ikoflexen på de flesta punkter. Efter detta har Ikoflexen tyvärr inte blivit använd.
Läs likafullt gärna mina och andras recensioner av tvåögda spegelreflexkameror!
Vandraren
Aktiv medlem
jaanK skrev:
det bör inte vara några problem
automat-blixt funktion.
Najs, hem o leka...
Vandraren
Aktiv medlem
Urr skrev:
Det du ska akta dig med Ikoflexen är att spänna själutlösaren: (sätta den i läge V, dvs vorlauf). Det kan låsa hela kameran och göra den obrukbar. Har inte själv kunskap utan har läst om detta.
Jag har inget "V"-läge på min, endast X o M.
Självutlösarspaken funkar, men den löser inte ut slutaren, däremot så är den längsta tiden som funkar 1/25. Inget större problem tycker jag.
Har inte provat den skarpt ännu, så om tiderna stämmer återstår att se...