Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Z8 Slutartider

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Hej ! Håller på o bli tokig, när man ska ändra slutartiderna på Z8 i Mode S o M så är ju tiderna xtremt små när man ändrar, Tex. 124.4, 125.3, 126.2 osv. det måste väl ändå gå o ändra detta någonstans men jag hittar inte det tyvärr :-(
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du har troligtvis "Högfrekvent flimmerreducering" aktiverad i "Fotograferingsmenyn".
Ja, normalt är 1/3 (fabriksinställning), 1/2 eller 1-steg (med 1/3 exp.komp) beroende på vad man har valt i Custom settings. Förutom ISO där Nikon av någon obegriplig anledning har tagit bort möjligheten att ha 1/2-steg.

Tillägg: Möjligheten finns förstås att ha blandat ihop slutartidsfinjusteringen med automatiken för att kameran försöker ta bilden när filmrande ljuset är på ljustoppen, som ligger på ungefär samma ställe.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Ni kanske kan hjälpa mej med ytterligare en funktion som jag retar mej på men inte hittar någon hjälp för.När jag vill titta på bilderna jag tagit i kameran så visas ju bilderna från båda korten som sitter i, jag har valt RAW på CF kortet o JPEG på SD kortet, skulle nöja mej med o bara se från ett av korten
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ni kanske kan hjälpa mej med ytterligare en funktion som jag retar mej på men inte hittar någon hjälp för.När jag vill titta på bilderna jag tagit i kameran så visas ju bilderna från båda korten som sitter i, jag har valt RAW på CF kortet o JPEG på SD kortet, skulle nöja mej med o bara se från ett av korten
Jag tror inte det, men ska inte ta gift heller. Man kan välja vilket kort som kameran visar bilder ifrån om man tar en bild och sedan trycker på play-knappen. Då står man ju på den sista bilden så går man bakåt får man det kort man valt att visa bilder ifrån i första hand och går man framåt så börjar man med den första bilden på det andra kortet. Vilket kort man är på visas med en liten symbol (C/X eller SD) någonstans på skärmen om man inte är i läget som enbart visar bilden och inget annat. Man kan också välja hur den beter sig när man tar bort en bild. Båda dessa inställningar ligger ihop i Playback menu.
 
Senast ändrad:
ANNONS