keckax
Aktiv medlem
Makten skrev:
Filmkornet försvinner ju inte av att man har en bättre scanner.
Men bättre upplösning kanske.
/K
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Makten skrev:
Filmkornet försvinner ju inte av att man har en bättre scanner.
niklasl skrev:
Jag vet människor som köper 3-4 ex av en optik, testar och lämnar tillbaka de som inte håller måttet. Det finns också de som får prova ett gäng hos sin handlare (men i Sverige är det väl inte så vanligt att en fotoaffär nu för tiden har flera objektiv på hyllan) och välja det som presterar bäst. Om jag skulle få ett oskarpt ex skulle jag klaga hos den jag köpt optiken och bett att få returnera den. Det sannolika är väl då att det exemplaret säljs som nytt till någon annan - tror inte generalagenten skulle acceptera retur om man anser att "det ligger inom toleranserna". Själv skulle jag gärna betala extra för en tjänst som selekterat fram det bästa. Har för mig att Leica (?) hade en "sonder"-serie med handplockade objektiv med extra bra prestanda som också kostade extra. Men det var ett bra tag sedan. Kanske dags att ställa krav på tillverkarna och importörerna?
Mankan G skrev:
.....Det som är så pass unikt är att bilderna oftast känns skarpa från början med Zeissen. Du behöver sällan göra den där första grundskärpningen som så ofta behövs med andra objektiv. Har ingen vetenskaplig förklaring men de känns mer kontrastrika på en oerhört detaljerad nivå......
niklasl skrev:
Jag vet människor som köper 3-4 ex av en optik, testar och lämnar tillbaka de som inte håller måttet. Det finns också de som får prova ett gäng hos sin handlare (men i Sverige är det väl inte så vanligt att en fotoaffär nu för tiden har flera objektiv på hyllan) och välja det som presterar bäst. Om jag skulle få ett oskarpt ex skulle jag klaga hos den jag köpt optiken och bett att få returnera den. Det sannolika är väl då att det exemplaret säljs som nytt till någon annan - tror inte generalagenten skulle acceptera retur om man anser att "det ligger inom toleranserna". Själv skulle jag gärna betala extra för en tjänst som selekterat fram det bästa. Har för mig att Leica (?) hade en "sonder"-serie med handplockade objektiv med extra bra prestanda som också kostade extra. Men det var ett bra tag sedan. Kanske dags att ställa krav på tillverkarna och importörerna?
Upplösningen begränsas ju av kornet i viss mån;-)keckax skrev:
Men bättre upplösning kanske.
Säger du det?larsborg skrev:
Konica Hexanon AR 40/1.8 (MF)
Världens bästa optik i förhållande till vikt, storlek, optisk prestanda, ljus styrka, bildvinkel, framförallt priset!
En Plannar konstrution, som blev bättre än Zeiss egen!
Hexanon 40/1.8, utsågs 1978 till världens då skarpaste objektiv, Nikkor, Leica, Rokkor, Takumar, Zuiko och Zeiss, alla inräknade.
Man kan få den för ca 300:- numera, finns i överflöd.
larsborg skrev:
Tja Zeiss diggare!
Här kommer något att bli förvånade över, det gäller alltså, att ha en spännvidd bakåt i tiden, för att avgöra om dagens objektiv verkligen är så märkvärdiga egentligen.
Konica Hexanon 50/2.0 (MF)
Det bästa alternativet till den fantastiska och otroligt dyra Leica Summicron 50/2.0
Konica Hexanon AR 57/1.2 (MF)
Den var unik när den kom, med asfäriska linser och bländarautomatik. Än idag står den sig mycket väl. Dyr. Men, mycket billigare än motsvarande Zeiss. Kom redan 1972!
Konica Hexanon AR 40/1.8 (MF)
Världens bästa optik i förhållande till vikt, storlek, optisk prestanda, ljus styrka, bildvinkel, framförallt priset!
En Plannar konstrution, som blev bättre än Zeiss egen!
Hexanon 40/1.8, utsågs 1978 till världens då skarpaste objektiv, Nikkor, Leica, Rokkor, Takumar, Zuiko och Zeiss, alla inräknade.
Man kan få den för ca 300:- numera, finns i överflöd.
Vad kostar en Zeiss 50/1,4 då, betydligt mera, vaa?
En aning, ha-ha!
Den är byggd av Cosina i Japan, vill jag minnas, optiken har inte varit i närheten av ett monteringsband i VästTyskland
Egentligen, priset på ett objektiv är inte alltid avgörande hur bra bilderna blir, utan bara hur bra fotografen inbillar sig ha gjort ett bra köp! Ett billigt objektiv, med topprestanda, är aldrig fel!
Men, ett svindyrt objektiv med topprestanda är ofta ett tveksamt köp, för den mängd stålar man måste avvara.
larsborg skrev:
......Egentligen, priset på ett objektiv är inte alltid avgörande hur bra bilderna blir, utan bara hur bra fotografen inbillar sig ha gjort ett bra köp! Ett billigt objektiv, med topprestanda, är aldrig fel!.....
Synd bara att jag aldrig använder den. Det var säkert 8 år sedan jag petade i film. Det finns även ett 50/1,8 och ett 90/2,8 till den nånstans vill jag minnas. Men 40 är ju en rysligt trevlig brännvidd faktiskt. Mer normal än en normal, hehe.larsborg skrev:
Jorrå, sant som det är sagt, ha-ha!
Vaa, coool kamera du har!
En riktig klassiker, Konica T, den är värd som tio Nikon D200, minst!
keckax skrev:
Verkar lite överkurs att köpa ett manuellt svindyrt 50-optik från Zeiss, när nikons egna (både Ai och AF) är lika bra, eller tom bättre enl vissa tester... Tycker jag, är jag väl tvungen att tillägga.
Ops! Hoppas ni inte har för ömma tår nu.
/K
larsborg skrev:
Konica Hexanon AR 40/1.8 (MF)
Världens bästa optik i förhållande till vikt, storlek, optisk prestanda, ljus styrka, bildvinkel, framförallt priset!
Mankan G skrev:
Gissar att du avser en sådan idiot som jag som har köpt en Zeiss?
Inga ömma tår här inte även det, som jag tidigare skrev , inte finns några rationella skäl att köpa Zeissen istället för en bra Nikkor. Jag hade kapitalet just då när tillfället dök upp och jag hade alltid drömt om att få använda en riktig legend.
Allt man köper eller önskar är inte rationellt. Varför åker folk BMW eller Mercedes när det finns Kia eller som för mig en begagnad Seat diesel?
Därför att det stillar en önskan hos ägaren eller bara för att det känns bra. Jag gillar min Zeiss helt enkelt liksom jag gillar min D2X när jag lika bra skulle kunna använda D200. (nu fanns inte D200 när jag köpte min D2X). Livet vore allt bra tråkigt om man inte fick ha lite flärd omkring sig. I alla fall för mig. Zeissen känns som en lyxartikel och trots dina farhågor så var den inte så där avskräckande mycket dyrare än min Nikkor AF50mm f1,4. Min Zeiss kostade omkring 5000 kr inklusive frakt och min Nikkor gick på ca 3600 när jag köpte den. Om jag nu minns rätt, ta siffrorna som en uppskattning. Zeissen beställde jag från Zeiss redan innan den fanns tillverkad. Måste ha varit en av de första
Jag tror faktiskt bara att det är loggan som skiljer. Man blir lite lurad angående rundningen på hörnen.larsborg skrev:
Janne Lamminluoto visade oxå upp sin T modell, något annorlunda form på huset, runda hörn, klart helcoool kamera!
Själva framkallningen är ju lugnt, men en vettig förstoringsapparat måste man ju ha också. Dessutom vill jag ha bilderna på datorn, och då måste jag ha en scanner.Martin Hertsius vågar inte framkalla själv, å använda sin Konica T modell, för han tror nog att det digitala (Nikon D200) blir då glömt, för alltid, ha-ha.
Enklare än man tror att framkalla själv, speciellt sv/v, använd badrummet eller gå med i en fotoklubb, det finns en i Vällingby!
Prylar till labbet kostar inte många stålar.
Jag jämställer brus med korn som "defekt" sett, men korn kan vara mycket snyggare.All analog fotografering saknar brus, bara det en anledning till att testa "the basic".
Jag skulle inte bli förvånad om Konican T modellen med den behändiga Hexanon 40/1,8 presterar bättre bilder, än den ultra moderna Nikon D200 med Nikkor 50/1,8!
Det kommer nog. 5D ligger nära, men är lite dyr fortfarande. Personligen hade jag gärna sett en enklare kamera som är mindre än 5D. Det skulle funka bra med manuell fokus till och med. Typ motsvarande Leica M8 fast spegelreflex.Prexixs, varför kommer inte fullformats bildsensorn ganska snart i en konsumentklass, ger en större sökare (likt A-SLR), samt en normaloptik av 40mm på kamerahuset, perfekt brännvidd för dagligt foto, faktiskt!
Fick Niklas något svar? Jag är också nyfiken.niklasl skrev:
Vad betyder sota?




