Annons

Zeiss 50/1.4, SOTA?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Zeiss 50/1.4, SOTA?

Makten skrev:

Själva framkallningen är ju lugnt, men en vettig förstoringsapparat måste man ju ha också. Dessutom vill jag ha bilderna på datorn, och då måste jag ha en scanner.

Ahh! Jag ser en möjlig köpare av min durst 700 (tror jag den heter).

Kan med några enkla grepp bäras upp från källaren och dammas av.

/K

Re: Re: Re: Zeiss 50/1.4, SOTA?

keckax skrev:
Ahh! Jag ser en möjlig köpare av min durst 700 (tror jag den heter).

Kan med några enkla grepp bäras upp från källaren och dammas av.
Hehe! Ja, det är inte omöjligt:) Men det får nog vänta till efter sommaren. Min penningpung är tämligen tom. Hör av dig om det börjar bli trångt i källaren;-)

Samma typ av antireflexbehandling som man använder på öppna riktmedel till gevär då ;-)

Re: Re: Re: Zeiss 50/1.4, SOTA?

Mankan G skrev:

Allt man köper eller önskar är inte rationellt. Varför åker folk BMW eller Mercedes när det finns Kia eller som för mig en begagnad Seat diesel?

Man bör i så fall känna till att Carl Zeiss licensierat en del av sina (kamera)optikkonstruktioner och sitt märkesnamn till Kyocera, vars tidigare kameramärke hette Yashica. Sannolikt är det så att man får ett utmärkt japanskt (eller kanske kinesiskt?) hantverk för pengarna, men Zeiss har numera mycket litet att göra med kameraobjektiven som tillverkas av Kyocera. Att Cosina (känd och kompetent legotillverkare av optik) har tillverkat 50mm-optiken kände jag inte till, men det är mycket sannolikt. Sony har haft "Zeissoptik" i videokamerorna under senare år.

Det är heller inte unikt för Zeiss - det finns ett antal fd tyska märkesnamn/varumärken som numera sitter på Fjärran-Östern-optik. Bessa och Schneider kanske är de mest kända.

Detta innebär naturligtvis inte att objektivet / objektiven skulle vara dåliga.

Re: Re: Re: Re: Zeiss 50/1.4, SOTA?

Anders Svensson skrev:
Man bör i så fall känna till att Carl Zeiss licensierat en del av sina (kamera)optikkonstruktioner och sitt märkesnamn till Kyocera, vars tidigare kameramärke hette Yashica.

Det var ingen nyhet. Stod på Zeiss hemsida långt innan de började säljas. Spelar inte heller någon roll. Vanligt nu förtiden. Din Volvo, är den tillverkad i Göteborg av Volvo? Knappast! Den är sammansatt av Volvo från delar eller färdiga komponenter som kommer från andra företag.

Var den tillverkas var ingen avgörande faktor för mig. Det var de andra kvaliteterna jag ville åt. Kunde förmodligen lika gärna ha köpte ett mauellt AI objektiv av bättre kaliber och fått samma mekaniska känsla. Min 17-55 ger nästan lika bra bildkvalitet. En 50mm f1,8 ger oxå den nästan samma kvalitet men till en helt annan kostnad.

Nu var det en Zeiss jag ville åt och inget annat! Har sneglat och drömt om en Hasselblad eller en Leica hela tiden. Inte för att jag har ett reellt behov utan bara för att jag vill. Har sneglat en längre tid på de Mamaior och Pentax mellanformat som börjar hamna i en intressant prisklass. Har om möjligt ännu mindre användning för en sådan. Plåtar överhuvudtaget ingen film numera. Endast digitalt. Inte för att mediet är bättre eller sämre utan för att det är mycket enklare och mer direkt.

Känns rätt skönt att ge vika för sina svaga laster då och då. Vem behöver egentligen ett objektiv som denna Zeiss som överträffar upplösningen hos din kamera.

Bessa är inget optiknamn. Det är ett gammalt kameranamn från tyska Voigtländer som numera köpts upp av Cosina i Japan. Man tillverkar nya Bessor av mätsökartyp i Japan idag av olika modeller och till dessa högklassig mätsökaroptik med gamla kvalitétsnamn som Skopar, Heliar, Ultron, Nokton etc. Den till Voigtländers 250-års-jubileum 2006 tillverkade Heliar 50mm/2 lär vara en makalös konstruktion enligt tester i amerikanska Popular Photografphy. Min egen Heliar 15mm är också makalös för sin brännvidd. Lika högklassig är min 21mm Skopar och 35mm/1,2 Nokton. Har tidigare visat en bildtest på fotosidan där jag jämförde den med en Zeiss Distagon T* 35mm/2,8 och som visade att den t.om var bättre än Distagonen på bl 2,8 och 4. Cosina gör även Zeiss-optik som jag skrev i ett tidigare inlägg och att Zeiss valt just Cosina (efter att Yashica/Kyocera-samarbetet med Contaxkamerorna och tillhörande Zeiss-optik upphört) beror på denna mätsökarsatsning med högklassoptik som ambition. Även det faktum att Cosina tillverkar sitt eget glas inom koncernen (som Zeiss med Schott) lär har inverkat. Cosina i Japan tillverkar även den nya Zeiss Ikon-kameran samt Rolleis märsökarvariant som är en Bessa R2 i annan färg och med Rollei-namn. Tror man ska vara lite försiktig med att se så misstänksamt på att Zeiss-optiken är tillverkad av Cosina i Japan och inte i Tyskland.

johan.morck skrev:
He he, ser framför mig hur jag sitter i skogen en tidig morgon och sotar min nya Zeiss Planar ZF T*. Vad gär man inte för att slippa reflexer :-D

Hmm. Ja, jag har funderat på om inte den blanka filtergängan kan ge reflexer faktiskt. Eller?
Någon som har åsikter om det?

Dags att sota filtergängan igen...

/K

Re: Re: Re: Re: Re: Zeiss 50/1.4, SOTA?

Mankan G skrev:
Det var ingen nyhet. Stod på Zeiss hemsida långt innan de började säljas. Spelar inte heller någon roll. Vanligt nu förtiden. Din Volvo, är den tillverkad i Göteborg av Volvo? Knappast! Den är sammansatt av Volvo från delar eller färdiga komponenter som kommer från andra företag.

Var den tillverkas var ingen avgörande faktor för mig. Det var de andra kvaliteterna jag ville åt. Kunde förmodligen lika gärna ha köpte ett mauellt AI objektiv av bättre kaliber och fått samma mekaniska känsla. Min 17-55 ger nästan lika bra bildkvalitet. En 50mm f1,8 ger oxå den nästan samma kvalitet men till en helt annan kostnad.

Nu var det en Zeiss jag ville åt och inget annat! Har sneglat och drömt om en Hasselblad eller en Leica hela tiden. Inte för att jag har ett reellt behov utan bara för att jag vill. Har sneglat en längre tid på de Mamaior och Pentax mellanformat som börjar hamna i en intressant prisklass. Har om möjligt ännu mindre användning för en sådan. Plåtar överhuvudtaget ingen film numera. Endast digitalt. Inte för att mediet är bättre eller sämre utan för att det är mycket enklare och mer direkt.

Känns rätt skönt att ge vika för sina svaga laster då och då. Vem behöver egentligen ett objektiv som denna Zeiss som överträffar upplösningen hos din kamera.

Jag var ett hår från att köpa mej en Pentax 67 II -utrustning ganska billigt innan jag köpte min D200 för precis 1 år sedan.
Måste erkänna att jag fortfarande sneglar på annonserna när dom då o då dyker upp.

Anledningen till att jag inte har handlat ännu är av samma anledning. Jag skulle förmodligen slänga pengar på en hyllvärmare!
Kan ändå känna suget -Pust!

/K

Re: Re: Re: Re: Re: Zeiss 50/1.4, SOTA?

Mankan G skrev:
Nu var det en Zeiss jag ville åt och inget annat! Har sneglat och drömt om en Hasselblad eller en Leica hela tiden. Inte för att jag har ett reellt behov utan bara för att jag vill.

Men varför inte satsa på "äkta vara" i så fall?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zeiss 50/1.4, SOTA?

Anders Svensson skrev:
Men varför inte satsa på "äkta vara" i så fall?

Vet inte riktigt vad du menar:

Om du menar att en "riktig" Zeiss ska vara tillverkad i Tyskland, så bryr jag mig inte ett dugg var den är ihopsatt. Min Zeiss är konstruerad av Zeiss och har lika bra värden som de tyska så varför bry sig. Har inte heller kännt någon större mekanisk skillnad mellan de tidigare tyska för Contax och denna japanska modell.

Om du menar att jag ska gå över helt och hållet till Zeiss/Leica eller vad det nu är för Tyskt premium så är eller var det omöjligt. Omöjligt därför att Zeiss/Leica vid tillfället då jag köpte min Zeiss inte hade någon "riktig" digital kamera och film vill jag inte gå tillbaks till. Nu finns M8 som är ett alternativ som jag faktiskt skulle kunna tänka mig. Tyvärr kom den tre/fyra år för sent för mig. Har låst upp för mycket kapital i Nikon

Mellanformat? Gärna för mig men i så fall digital och inte till de priser som de betingar. En Hasselblad H1 - H3 med bakstycke ligger långt utanför de ekonomiska ramar som jag har satt upp så där faller det alternativet.

Jag har som sagt inga större alternativ och jag klagar inte heller. Är i det stora hela fantastiskt nöjd med mina Nikons. Men det hindrar inte att jag då och då faller för en frestelse så länge som ekonomin inte raserar alltför mycket.

Jag menar nog inte så mycket.

Möjligen tycker jag att man skall se Zeiss för vad det är. Zeiss har valt att låta legotillverka optik och kameror för att kunna utnyttja sitt starka varumärke, och man har tidigare använt Kyocera, nu Cosina för att få lönsamhet. Naturligtvis spelklar det bara riktig roll hur bra optiken är, men drar man in känslan och märkesnamnet i värderingen blir det litet tungsmält när man vet att Zeiss inte har sysslat med 35mm-optik annat än via ombud under många år.

En del av Zeiss 35mm-optik har hela tiden tillverkats i Stuttgart, så även nu med nya mätsökaroptiken om jag inte läste fel? Med optiken till Contaxkamerorna är det så att man kunde skilja på tysk- och japansktillverkad Zeiss-optik genom att titta på färgen på T* markeringen. Den tysktillverkade är mera åt orangeröda hållet medan den japansktillverkade är klar-röd. Dessutom står det "made in Japan" resp "made i West-Germany" baktill.

Även Leica har länge tillverkat utanför Tyskland, i Portugal och i Kanada. Hur det är idag vet jag inte? Nikon tillverkar i Kina. Zeiss tillverkar inte i Kina men det kanske kommer?

Anders Svensson skrev:
Det må ju vara ett tecken, då. Det är ju några år sedan Tyskland återförenades.......

Står säkert "made in Germany" efter 1990;)
På bilden en japansk Distagon tv. och en tysk Distagon th.

Bilagor

• pict0131.jpg
    pict0131.jpg
    84.9 KB · Visningar: 163
Anders Svensson skrev:
...........Jag har minsann haft en Werra med ett 50mm Carl Zeiss aus Jena - slå det den som kan...

Fram för flera Zeiss 50mm-normaler! Här en Zeiss Opton T Sonnar 50mm/2 med stjärnformad och 12-bladig bländare. Stjärnformen hade en speciell funktion att mjuka upp de ringar och dubbellinjer som gärna uppträder vid fotografering på fullöppning och i oskärpeområdet. Bara en lätt nedbländning från full öppning gör att stjärnformen intråder längs kanterna. På bilden i Contax-bajonett men den fanns också med 39mm Leica-gänga i förkrigsmodell och bilder som finns här talar sitt tydliga språk om den kvalitét man kunde få fram i Zeiss småbildsoptik redan vid slutet av 1930-talet. Inte många av dagens normalzoomar som hänger med där tror jag. Klicka på larger under bilderna för att få dom i större format (har länkat minst 5 ggr tidigare till bilderna i andra forum). Stjärnformen i bländaren har återupptagits på den nytillverkade Zeiss ZM T* 50mm/1,5 som är en vidareutveckling av en mätsökarkonstruktion (Sonnar 1,4/50mm) Zeiss började räkna fram redan under kriget och som aldrig kom i produktion.

Bilagor

• pict0133.jpg
    pict0133.jpg
    79.7 KB · Visningar: 153
ANNONS
Götaplatsens Foto