Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ZEISS ZX1

Produkter
(logga in för att koppla)

x-country

Aktiv medlem
går att förbeställa. Tyvärr så är den en flopp innan den ens börjat säljas. Men jag hoppas den blir en prototyp som banar väg för andra bättre försök.

Nu vet jag inte helt säkert men jag utgår från att den saknar eSIM. Det säger allt om den här kameran.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
eSim? Den verkar också sakna plats för fysiskt sin-kort.
I övrigt en bra idé att integrera operativsystem från mobiltelefoner i kameran. Det öppnar upp för många möjligheter
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Verkar vara riktigt grym, har i princip allt jag söker i en kamera. Tyvärr är priset för högt för mig.
Närmsta man kommer till en billig peng är om man blickar bakåt en 5 år på CM1. Den var trevlig och hade såklart Lightroom och sociala medier inbyggt. Gillade den skarpt när det begav sig. Så det är kul att se Zeiss ta vidare stafettpinnen.
 

afe

Aktiv medlem
Android i kameran är nog inte helt dumt, men jag skulle ändå hellre välja en Leica Q2 för ungefär samma pengar. Den är åtminstone på papperet bättre på det mesta, och man behöver ju ändå koppla kameran till en mobil.

Jag kommer dock inte köpa någon av dem då det är alldeles för mycket pengar för mig för den typen av kamera.
 

larsborg

Aktiv medlem
Zeiss is nice. But the prize is twice.
60 000 spänn?
Säkert svårsåld!
När en Sony RX1R II kan fås för så lite, som 37 000 spänn? ;)
 
ANNONS