1989 var jag och såg en fotoutställning.
Framför en vacker bild av en träbro över en bäck stod två män och diskuterade bilden.
”Det syns att han jobbar med zonsystemet”
Jag gick fram och frågade om de kände fotografen?
”Nej, vi är bara här på besök”
Där har vi ett av problemen med zonsystemet, det missförstås ofta.
Man förutsätter att bilderna skall bli bättre och tonskalan rikare bara för att man använder sig av zonsystemet.
Numera använder jag min kunskap på följande sätt:
Jag använder spotmätare för att mäta mot en mörk yta där jag vill ha teckning i bilden.
Är det en mörk tröja så kanske jag tar mätvärdet och minskar exponeringen mellan 1 1/2 till 2 1/2 steg.
Hur mycket beror på vilken film jag använder, om bilden skall kopieras till utställning eller gå i tryck samt hur stor yta som det svarta tar upp i bilden.
För en produktbild av stickad tröja till broschyr skulle jag minska 1 1/2 steg för att ha rejält med detaljer i negativet. Då kan jag få en bra återgivning i trycket av den mörka tröjan.
Jag kan välja att kopiera mörkare men den rikliga exponeringen gör att det finns rejält med detaljer som ändå syns trots mörkare kopiering.
Är det mörka fältet litet räcker det att antyda detaljerna och jag kan då välja att eponera snålare.
Full detaljåtergivning i en liten yta kan vara Overkill.
Sedan kontrollerar jag de ljusa delarna för att se vad de ger för svärtning på filmen, men, jag ändrar aldrig framkallningen.
All framkallning sker till ”normal” kontrast.
I praktiken betyder det att negativen anpassas för att kopieras på tvåans papper med färghuvud.
Avviker motivkontrasten byter jag papper och/eller skuggar/efterbelyser.
Med jämna mellanrum exponerar jag in två rutor på mina filmer som jag mäter upp med densitometer.
De motsvarar zon I 1/2 och VIII 1/2.
Jag ser om de avviker från förväntat, gör de det kanske emulsionen på filmen kräver ett annat exponeringsindex eller så har labbet en avvikelse i framkallningen. Har hänt.
Kanske kan detta var till nytta för någon?
Många flinar bakom ryggen på mig ;-) för att jag är så fixerad vid tekniken.
Det är jag inte, jag vill bara slippa vara osäker så jag kan koncentrera mig på det visuella. jag vet vilken kvalitet jag får på bilderna och slipper ha magsår innan filmen kommer från labbet.
Det tar en del tid i början när man skall få förståelse för zonsystemtänket, det bästa är att ha en bra lärare som kan förklara det på en helgkurs. Jag fick sitta själv med böcker vilket tar längre tid.