Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Zoom fråga *sista gången*
- Trådstartare HusKul
- Start datum
Eveningstar
Aktiv medlem
Det beror på vad du har för storlek på sensorn. Kompaktkameran har inte 38-380 utan typ 7-70mm eller liknande och sedan eftersom sensorn är mindre än vad ett småbildsnegativ är så känns det som om de där 7-70 blir ett 38-380.
Ett 28-300 satt på en konsument digitalsystemkamera "blir" motsvarande ett 44.8-480mm'ers objektiv för småbild.
Så i din gämförelse så skulle du "komma närmare" med 28-300 objektivet.
Det är inte omfånget av zoomen utan det snävaste bildvinklen som avgör hur "nära" man kommer.
Ett 28-300 satt på en konsument digitalsystemkamera "blir" motsvarande ett 44.8-480mm'ers objektiv för småbild.
Så i din gämförelse så skulle du "komma närmare" med 28-300 objektivet.
Det är inte omfånget av zoomen utan det snävaste bildvinklen som avgör hur "nära" man kommer.
Godsmack
Aktiv medlem
Harry_ skrev:
kan någon förklara för mig en sista gång hur man räknar zoom på objektiv
om jag har en kompaktkamera som har 10x zoom
"38-380mm" och en systemkamera med 28-300 objektiv
med vilken kamera kommer jag närmast föremålet jag fotar?
Med den kamera du kan gå närmast med.
Edit: Nevermind..
viktor1623
Aktiv medlem
IXUS 40 antar jag har vad man säger är 3x zoom (ungefär motsvarande 35-105mm). EOS 350:s kitoptik är motsvarande 29-88mm, alltså lite mer vidvinkel, lite mindre tele, men med lika mycket zoom.
rolandolofsson
Aktiv medlem
när jag köpte min D20 Canon tänkte jag att det vore bra med jättemycket zoom men kom på att det kostar jättemycket pengar att hålla på så så jag fick nöja mig med en 17mm 40mm som fungerar rätt bra till vardags.Jag hade gärna velat ha en 17mm 1700mm men det finns inte på riktigt så jag nöjer mig med det som finns! Tråkigt men sant men så är det.
Anden
Aktiv medlem
närgränsen är också en avgörande faktor.
Varför vill du "räkna zoom"?
Ju större zoomomfång desto fler avkall får man göra på kvalitén (skärpa och kontrast mfl.)
Vill du komma riktigt nära är det macroobjektiv som gäller. Canon har ett som ger 5ggr lifesize. Svårt att komma närmre.
Men brännvidd, brännviddsförlängning och närgräns är väl de parametrar som avgör. Kan vara fler, klockan är tidig...
A
Varför vill du "räkna zoom"?
Ju större zoomomfång desto fler avkall får man göra på kvalitén (skärpa och kontrast mfl.)
Vill du komma riktigt nära är det macroobjektiv som gäller. Canon har ett som ger 5ggr lifesize. Svårt att komma närmre.
Men brännvidd, brännviddsförlängning och närgräns är väl de parametrar som avgör. Kan vara fler, klockan är tidig...
A