Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom objektiv minolta .Hjälp!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jagerhouse

Aktiv medlem
Hej på er!
Nu vill jag ha lite hjälp.
Har en Konica minolta Dynax D5 som jag har ett Sigma 70-210 1:4-5.6 UCII obejktiv till (bland annat)
gillar fota med detta, men undrar om det finns något liknande som kanske ger bättre bildkvalitet? Borde finnas något som är skarpare.Eller har jag alldeles fel?
Objektivet ingick i kameran vid köp.

tacksam för lite hjälp.

Madde

Kolla Minoltas 70-210/4, riktigt skarpt! (Och billigt:) Kolla in mina bilder, alla fågelbilder är tagen med det objektivet.

Senast ändrad:
Under typ 9000kr är de bästa valen:
Minolta 100-300 4.5-5.6 APO (D): Ca 3-4000 begagnat.
Minolta 70-210 4: Ca 1-2000 begagnat.
Sigma 70-300 4.5-5.6 APO MACRO: Ca 2000 nytt.
Minolta 75-300 4.5-5.6: 1-2000 begagnat.

Kanske även Sony 75-300 4.5-5.6 för ca 2000kr nytt.

Stativ? Nää...orkar inte släpa på det men jag ska börja använda det, eller försöka iaf. :p Brukar köra på program A och bländare 5,6 eller 8.

(Finns två 70-210/4 på blocket.)

frågan är Hur stor skillnad är det på mitt 70-210 UCII och detta då? Vad jag efterlyser är snabbare autofucus när man ska ta rörliga bilder.eller rättare sagt det blir ofta dålig fucus/skärpa trots stativ.

men det ä'r kanske jag som gör fel..och inte objektivet det är fel på.

det är oerhört irriterande.

Hur lång tid tar autofokusen från det närmaste till oändlighet? (Ta tid så kan jag jämföra med 70-210/4.)

Bättre skärpa får du nog iaf med 70-210/4. Kolla recensionerna på fotosidan förresten.

Jagerhouse skrev:
frågan är Hur stor skillnad är det på mitt 70-210 UCII och detta då? Vad jag efterlyser är snabbare autofucus när man ska ta rörliga bilder.eller rättare sagt det blir ofta dålig fucus/skärpa trots stativ.

men det ä'r kanske jag som gör fel..och inte objektivet det är fel på.

det är oerhört irriterande.
Bättre skärpa än ett gammalt Sigma UC är inte svårt att få, alla objektiven jag listade är nog skarpare, speciellt 70-210 4 och 100-300 4.5-5.6 APO (D), som är skarpare än 70-210 4 samt mindre och lättare (men ljussvagare)

Jag är oerhört tacksam för alla era svar.nu ska jag leta reda på någon av dessa objektiv antingen Sigma 70-300 4.5-5.6 APO MACRO
eller 70-210 /4.

förhoppningwvis hittar jag ett begagnat:)
kanske nån som vill bli av med sitt???

Vad kör du för övriga inställningar i din kamera?
Kör du Jpg eller RAW?
Min egen erfarenhet av D5D (tillsammans med flera andra här på fs för övrigt) är att man får efterskärpa bilderna något för att få den där riktiga skärpan. Kör du Jpg kan du prova att öka skärpan till +2.
Själv brukar jag ge mina bilder lite oskarp mask med värdena 120-1-3.

Kan ju vara en början att testa iallafall innan du skaffar en massa ny dyr optik.

bättre skärpa är det redan inställt på........jag har försökt oändligt myckt och blir lika missnöjd varenda gång med det objektivet jag har.något enstaka foto har jag fått som blivit bra....men det är en bråkdel.

Har även provat ändra andra inställningar men det vill sig aldrig riktigt.

oerhört enerverande.

Okej,
Det var bara en liten fundering och ett tips.
Låter som du får satsa på bättre optik ändå.

Hej Madde
Sigma 70-200 2.8 är också ett riktigt fint obektiv.
Något dyrare kanske men riktigt bra även om det är lite tungt.

Sigmas 70-300 är ju helt OK men är lite mjukt över 200mm. Lätt och smidigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto