Annons

Zoom/ Tele?

Produkter
(logga in för att koppla)

Novas

Medlem
Ja nu känner jag mig lite dum, jag vill köpa ett zoom objektiv till min Nikon D80. Vad är det för skillnad på telezoom och "vanlig" zoom?
Jag hade tänkt mig någonstanns -300 eller ännu längre zoom. Något förslag på någon speciellt objektiv som är bra och prisvärt?

zoom betyder att det är variabel brännvidd, med det säger ingenting om hur lång den brännvidden är...

telezoomar är de med brännvidder liknande 70-300, 70-200, 150-500 osv
normalzoomar är de som har typ 18-50, 18-70 m.m.
vidvinkelzommar är typ 10-20, 12-24, 14-24, 10-22

bra och prisvärt är högst personligt... det som är skräp och oanvändbart för en är alldeles utmärkt för en annan...
enda sättet att kunna rekommendera ett objektiv är i vilken prisklass du vill ha det...

Ja nu känner jag mig lite dum, jag vill köpa ett zoom objektiv till min Nikon D80. Vad är det för skillnad på telezoom och "vanlig" zoom?
Jag hade tänkt mig någonstanns -300 eller ännu längre zoom. Något förslag på någon speciellt objektiv som är bra och prisvärt?

Det brukar skrytas en hel del om Nikon 70-300VR.(VR är bildstabilisering)

Omdömmen har du här:http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13743

Bästa pris här:http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=JAA795DA

/K

Hej, håller med föregående, priset är ganska avgörande, många billiga typ 70-300 är ganska oskarpa över 200 mm, vill man gå upp ännu längre än 300 finns det inget riktigt billigt som är bra. nästan alla telezoomar är bäst på de kortare brännvidderna och blir sämre ju längre brännvidd du väljer. sedan är det ljusstyrka, jag har själv ett Tamron 70-300/4-5,6, använder det nästan enbart på bländare f8 och inom 70-180 där jag få riktigt bra skärpa när ljuset räcker till.

Sedan måste du tänka på att vid de längre brännvidderna (över 150mm) behöver du stativ eller bildstabilisering annars blir det lätt suddigt även om objektivet är skarpt.

En del av telezoomarna har makroläge men det är ofta lite fuskmakro som egentligen betyder lite kortare närgräns, mitt Tamron är ett sådant.

Hoppas att det hjälper lite.

mvh
Kjell

ANNONS
Götaplatsens Foto