Annons

Zoom - Vadbetyder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Piggelin-Malmö

Aktiv medlem
Jag undrar om någon kan hjälpa mig o förklara vad det betyder.

Jag vill köpa en Nikon Kamera och vill ha grymt bra zoom men ändå så skall det inte vara för dyrt.

Vad står de olika nummerna på objektiven för och kan man utläsa något från det.

Om ni förstår vad jag menar......

Nej jag förstår inte vad du menar...

först o främst får du förklara om det är en kompaktkamera du menar eller en systemkamera

Sedan är "grymt mycket zoom" en relativ sak.

Om man bortser från texter som tex "10x zoom" och liknande som jag tror alla förstår vad det betyder så finns en liten mer tydlig beskrivning. Mne det beror som sagt på vad för typ av kameror vi pratar om. Systemkameror använder enbart termen brännvidd.

Kompakter använder gånger zoom som sedan översätts iblan till bränndvidd.

Så förklara vad det är för kamera du menar och återkom.

Ang pris så är de ju inte ovnaligt att folk efterfrågar "extrem"+ "billig" en ekvation som aldrig blir = bra. Men kvalitet är även det en rörlig sak.. alla har olika prioriteringar.

Exempel: 70-300mm 4.5-5.6
Varierbar brännvidd mellan 70 och 300mm, största bländare 4.5 till 5.6, dvs på 70mm kan du använda 4.5, sen går det gradvis uppåt och mot slutet (eller ofta ganska tidigt) så har du 5.6 som största bländare.

Zoomobjektiv är en kompromiss, lång zoom = sämre bildkvalité och ljusstyrka, kort zoom/fast brännvidd = Bättre bildkvalité och ljusstyrka, oftast.
Vill man ha en superzoom med bra bildkvalité så kostar det, och du kommer ändå inte upp i samma kvalite som från ett fast objektiv.

ok, nu såg jag att du pratade om objektiv så då antar jag du menar systemkameror.

Dummren på ett objektiv är brännvidder och ljusstyrka.

Brännvidden talar om hur långt det är från det att ljuset kommer in från första linsen till dess att den når brännpunkten, i detta fall sensorn.

Höre nummer ger mer teleeffekt.

Nedan ungefärligt:

100mm Brännvidd räknas som lätt tele
300mm kraftig tele
400mm -> Extrem tele

Max som jag känner till ligger på ~1000mm kommer från canon och ksotar ~1 000 000:-

ljusstyrkan räknas talar om vilken den största bländaren objektivet kan arbeta med. lägre nummer desto ljusstarkare objektiv, men det ksotar!

Större bländare (lägre tal) ger dig mäjlighet till fotografering med snabbare tider eller under sämre ljusförhållanden men med fortsatt acceptabel slutartid.

Ex på tal dock helt figurerat:

24-300/ 5.6

Detta betyder att objektivet är en zoom med brännvidder mellan 24mm till 300mm med största bländare 5.6

Kalle_B skrev:
Brännvidden talar om hur långt det är från det att ljuset kommer in från första linsen till dess att den når brännpunkten, i detta fall sensorn.

Max som jag känner till ligger på ~1000mm kommer från canon och ksotar ~1 000 000:-
Njae, det är väl avståndet från objektivets "optiska centrum" till brännpunkten (sensorn), annars skulle ju mitt 70-210/4 inte vara någon zoom eftersom den flyttar grupperna inuti objektivet när man zoomar och blir inte längre ;)

jepp, längsta jag känner till med, Canon EF 1200mm f/5.6L USM :)

Anddje skrev:
Njae, det är väl avståndet från objektivets "optiska centrum" till brännpunkten (sensorn), annars skulle ju mitt 70-210/4 inte vara någon zoom eftersom den flyttar grupperna inuti objektivet när man zoomar och blir inte längre ;)

jepp, längsta jag känner till med, Canon EF 1200mm f/5.6L USM :)

jag tror vi har båda rätt.. jag gick efter "läroboksförklaringen" eftersom det egentligen är som jag sa (kan ju ha fel) Men att man med flyttbara linsgrupper o allt möjligt kan korta ner det är bara utveckling som gör saker bättre :)

På det "riktiga" sättet så skall ju tex mitt 400mm vara mins 4dm långt, nu har jag inte mätt det men jag tror inte det är 4dm...

Piggelin-Malmö skrev:
Jag undrar om någon kan hjälpa mig o förklara vad det betyder.

Jag vill köpa en Nikon Kamera och vill ha grymt bra zoom men ändå så skall det inte vara för dyrt.

Vad står de olika nummerna på objektiven för och kan man utläsa något från det.

Om ni förstår vad jag menar......

OK. Zoom står fär hur stort intervallet mellan längsta och kortaste brännvidden för ett visst objektiv. Mitt 17-40 mm f/4L USM objektiv har således ca 2.4 ggr zoom (40 delat med 17). 17 mm är den kortaste brännvidden för objektivet (kraftig vidvinkel) och 40 mm är den längsta (ungefär en normalbrännvidd). f/4 står för ljusstyrkan på objektivet (L-et betyder bara att det är från Canons proffs-serie och USM betyder att objektivet har en ultraljudsmotor för fokusering (OBS! Dessa är Canonbeteckningar. Nikon har andra beteckningar)). Ju lägre siffra desto ljusstarkare är objektivet (kan fota under mörkare betingelser med korta slutartider). Oftast är objektiv med hög ljusstyrka även bättre kvalitetsmässigt även om detta inte är en garanti. För att ta ett annat exempel så har ett 18-55 mm f/3.5-5.6 ca 3 ggr zoom och ljusstyrkan varierar från 3.5 vid vidvinkel (18 mm) till 5.6 vid telesidan (55 mm). Ett 70-200 f/4 har 2.9 ggr zoom. Här är dock hela zoomomfånget på telesidan vilket gör att detta objektiv skiljer sig från ett vidvinkelobjektiv i användnigsområde.

Ett stort zoomomfång brukar resultera i dålig ljusstyrka och oftast även dålig bildkvalite. Stort zoomomfång med bra kvalité är svårt att bygga och kostar därför mycket pengar. Hög ljusstyrka kostar också oftast mycket pengar. Och till sist så kostar bra kvalité mycket pengar. Val av objektiv är alltid en kompromiss mellan dessa faktorer som inte alltid är helt enkelt.

ok. Jag fattar lite mer nu,

Huset jag kommer att köpa är

Nikon D70S

Följande tillbehör kommer jag köpa.
Tokina Vidvinkel ( kommer inte i håg beteckning )
Blixt nikon SB-600

Sen kommer vi till någon najs zoom objektiv.
Jag kan lägga max 15 000.- för zoom objektivet men helst runt 6000-8000.- om man hittar något som e bra för de pengarna.

Vi köpte allt till vårt kontor förutom zoomen och vi är jätte nöjda med det. Men nu vill jag ha mitt egna sätt med för det var ju ganska kul med riktiga saker.

Roligt att du fått upp ögonen för bra optik! :)

Gör så här:

Knalla in i din fotobutik, ju mer "äkta" fotobutik desto lättare.

be at få låna ett objektiv du TROR är bra, prata först med säljaren.

Gå ut och fotografera, ta flea olika typer av bilder under olika förutsättningar. Lämna tillbaka objektivet, skriv ner vad objektivet heter.

Knalla sedan hem och testa och analysera bidlerna noga, fråga här på fotosidan vad folk tycker eller läs den otroligt bra recensionsguiden so mfinns här med i princip alla objektiv som släppts!!

sedan om allt är tip top, köp objektivet!

Att låa objektiv för att testa med är inga som hrlst problem i en seriös fotoaffär, litar dom inte på dig får du väl lämna pant under dom minuter det gäller eller så får en säljare följa med. Köper du objektivet på tex SIBA eller ONOFF (om det går) så kanske dom vägrar...

När "vanliga människor" vill ha "mycket zoom", med det menar de flesta att man vill ha "hög förstoring", dvs. att man kan fota saker på långt håll på ett bra sätt.
"Mycket zoom" är alltså lång brännvid i korrekta fototermer.

Hur "mycket zoom"/"lång brännvidd" man vill ha är ett svårt beslut, man kan aldrig få tillrävckligt mycket för alla situationer.
Bestäm vilka situationer som du tror att du vill täcka in, låna sedan ett objektiv och testa.
Det som gäller vid längre brännvidder är att objektiven blir dyrare och svårare att fota med, man måste börja att använda ett stativ för att kunna fota och få skarpa bilder.
För många är det otänkbart att bära på ett stativ och därför faller vissa objektiv bort från kandidaterna.

Såna där "superzoomar" brukar sällan vara särskilt bra och brukar kräva en del nedbländning. Om du inte behöver kompromissa t ex för att ha på resa skulle jag hellre satsa på två kortare zoomar.

Det var just resan o det som lät intressant ...

Jag har ett Nikon objektiv 18-55 redan så jag tänkte att detta kunde kanske vara bra när man är ute o reser och inte vill asa med en massa saker.

en sökning på bilder med 18-200 vr gav iallafall några resultat.
Kolla på dem och se om du tycker att de duger.
Annars så skriver finns det folk som tycker att det fungerar mycket bra och en del som inte tycker att det fungerar tillräckligt bra, välj vem du vill lyssna på:)

Bilderna ser ju bra ut.

Men jag är en amatör så det kanske är ok för mig som en start. sen kan man gå på mer avanserade saker sen.

Skall åka till foto stället sen så får vi se hur de ser ut i verkligheten.

Det e svårt att veta vad som e bra dåligt priser osv. Går man in på
www.scandinavianphoto.se och kollar objektiv nikon zoom. Där är massor med olika och en hel del olika priser på i mina ögon samma objektiv. Lite siffror hit o lite dit, Inte lätt när man är nybörjare.

Men jag följer era råd. Jag åker till en butik o kollar.

ANNONS
Götaplatsens Foto