Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoombrowser hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Digi

Aktiv medlem
Hej, har ett litet problem med Zoombrowser.
När jag öppnar en eller flera bilder för att gämfö
ra dem så kan jag inte zooma in och ut.
Varför kan jag inte det?

Mvh Markus

Vilket format är bilderna i? Är det RAW så går det inte att zooma tycker jag mig ha märkt.

Digi skrev:
När jag öppnar en eller flera bilder för att gämfö
ra dem så kan jag inte zooma in och ut.
Varför kan jag inte det?
Programmets hantering av raw-bilder fungerar tyvärr så att man först måste trycka på knappen "Display Original Image" för att få den konverterad för att sedan kunna zooma i bilden. Är det flera bilder måste man göra detsamma för varje bild.

EOSViewerUtility kan zooma i raw-filer betydligt enklare och snabbare. Därför använder jag den för att först göra en grovrensning och går bara över till Zoombrowser om jag dessutom behöver jämföra flera bilder samtidigt.

Det går att zooma in med versionen som följer med 350D (5.1) men om man laddar ner uppdateringen på Canons hemsida så går det inte så jag installerade om programmet.

Jag kör i RAW-format, tack för hjälpen!
Patrick, jag har 5,6 versionen.
Om du kan zooma in och jämföra bilder samtidigt så tror jag att du kör med Jpeg.

Mvh Markus

aik_putte skrev:
Det går att zooma in med versionen som följer med 350D (5.1) men om man laddar ner uppdateringen på Canons hemsida så går det inte så jag installerade om programmet.
Detta är vad jag kommit fram till om ZoomBrowser vid användning med raw-filer från 20D (kan även gälla andra kameror men det är vad jag har):
Version 5.0 - raw-filerna syns inte alls.
Version 5.2 (och sannolikt ovan nämnda 5.1) - raw-filerna visas inte korrekt, om man zoomar till 100% så ser man att bilden bara är hälften så stor som den skall vara och ZB utelämnar alltså viss information och är därmed otillförlitlig för att bedöma kvaliteten.
Version 5.6 (möjligen också 5.5) - raw-filerna måste omständligt nog konverteras så som jag beskrev i tidigare inlägg innan man kan zooma i dem men de återges då åtminstone korrekt så att 100% inzoomning verkligen visar alla bildpunkter.

ANNONS
Götaplatsens Foto