Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

zoomobjektiv till Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Cristiancjb

Aktiv medlem
Hej, har nyligen fått intresse för foto och speciellt när det gäller djur och sånt. Ska bland annat till Borneo till våren och skulle vilja ha en bra zoom objektiv till min kamera som ändå inte kostar skjortan. Vad har folk för förslag på bra zoom objektiv som är tålig (ska klara fuktig klimat då jag ska till regnskog) och helst också som har bra ljusinsläpp då regnskog kanske inte alltid har de bästa ljusförhållanden? Bra med tips för saker att tänka på om man ska till såna miljöer...
 
Din 350D och EF-S 55-250 är billiga men inte vädertätade.

EOS 7D med EF 17-40/4L och EF 70-300L IS USM tål lite sämre väder. Vill du ha bättre ljusstyrka kolla på EF 70-200/2.8L IS II USM.
 
Ett annat alternativ är Pentax som är bra på vattenskydd. Pentax K-5 huset är dessutom mycket bra på höga ISO så den kräver inte lika ljusstarka objektiv. Pentax 18-55 DA WR är en billig normalzoom. Pentax DA 18-135 WR är en längre normalzoom. Pentax DA 50-200 WR är en billig telezoom. Alla vattentäta!
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=K-518200

Alternativt en vattentät kompaktkamera som Panasonic Lumix DMC-FT2
http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=dmc-ft2
 
Tåligt och bra ljusgenomsläpp, det låter dyrt.
Min son, var för ett par år sedan i Anderna och Amazonas regnskog i en 7 veckor lång resa. Med en enkel fotoutrustning.
Kameran var en Canon 400D med objektiven ef-s 18-55, ef 28-135 is, ef 24/2,8, ef 50/1,8 och blixten ex 420 ex.
Det var inga som helst problem med utrustningen varken på Andernas höjder eller nere i regnskogen. Han kom hem med massor med GB i bilder. Som han tyngde ner min dator med.

Men om du vill ha vädertätat, så kanske du kan hitta något begagnat för att komma lite billigare undan.
 
Din 350D och EF-S 55-250 är billiga men inte vädertätade.

EOS 7D med EF 17-40/4L och EF 70-300L IS USM tål lite sämre väder. Vill du ha bättre ljusstyrka kolla på EF 70-200/2.8L IS II USM.
Nu ville han ju ha tips på billiga objektiv, då känns det onödigt att tipsa om kamerabyte och en glugg som kostar 10ggr mer än hans kamera...

Vädertätning är ingen garanti för att det inte kommer in vatten, och icke vädertätade kameror och objektiv kan klara sig alldeles utmärkt i fuktiga miljöer om man är försiktig med grejerna.
 
Nu ville han ju ha tips på billiga objektiv, då känns det onödigt att tipsa om kamerabyte och en glugg som kostar 10ggr mer än hans kamera...

Vädertätning är ingen garanti för att det inte kommer in vatten, och icke vädertätade kameror och objektiv kan klara sig alldeles utmärkt i fuktiga miljöer om man är försiktig med grejerna.

Tips på billigt objektiv, EF-S 55-250 IS hade han redan fått från Erland.

Sannolikheten för att vattentät och/eller vädertätat hus+objektiv överlever regnskogsregn är garanterat större. Mitt inlägg #3 visar att Canon är dyra om det krävs väderskydd och bra ljusstyrka. Mitt inlägg #4 visar att ett komplett Pentax K-5 paket med två vattentäta objektiv kostar under 14K, alltså billigare än ett Canonobjektiv. Ännu billigare är Lumix FT2 för 3500kr.

http://www.youtube.com/watch?v=gNh3wLJydAI
http://www.youtube.com/watch?v=gYPuh_0v5Uo&feature=related

Alltså hela skalan från 3500 till 35000kr.
 
andra förslag

Ok, om jag ändrar lite och i ställer frågar om zoom objektiv till min Canon 350D som är bra men ändå inte över 7000 kr och som har mer än 200 mm? Vad har ni för tips`? Det behöver inte vara vattentäta, men så länge de inte är av sämsta kvalitet heller...vad rekommenderas?
 
Ok, om jag ändrar lite och i ställer frågar om zoom objektiv till min Canon 350D som är bra men ändå inte över 7000 kr och som har mer än 200 mm? Vad har ni för tips`? Det behöver inte vara vattentäta, men så länge de inte är av sämsta kvalitet heller...vad rekommenderas?

Fundera på ett begagnat 70-200 f/4 L och en 1.4x converter. 70-200 är så bra att den tål en converter och då får du 70-280 mm med f/5.6 som sämsta ljusstyrka över 200mm

Bör få plats i din budget
 
vet att jag är lite kräsen men ok, jag vill samtidigt ha en objektiv med mkt zoom för att kunna fota fåglar på avstånd samt att det har bra ljusinsläpp, helst under f/4 om det finns...finns det fortfarande nåt under typ 5000 kr eller är det för mkt begärt? Inte lätt att vara nybörjare, inte kunna nåt om foto och ändå ha krav...:D
 
Du är för kräsen för din budget :) Det blir förmodligen billigare för dig att köpa en ny kamera med bättre isoegenskaper än din nuvarande och sedan en måttligt ljusstark telezoom till denna, än att genom att köpa ett svindyrt tillräckligt ljusstarkt objektiv till din nuvarande kamera för att på så vis försöka uppnå samma sak.
 
ok, ja alltså inom en inte alltför avlägsen framtid kommer jag att köpa en nyare modell, men till dess kör jag på att använda det jag har och köpa objektiv....tanken är alltså att kunna använda objektivet jag köper till den kamera jag sen bestämmer mig för att köpa så jag vill inte hålla på och byta märke och sånt!
 
Sweet, jo har kollat lite på den där EF 40-300 men inte sett nåt om Sigmas motsvarighet...ska kolla lite mer på de och försöka jämföra. Tack för alla tips allihopa!
 
Du är för kräsen för din budget :) Det blir förmodligen billigare för dig att köpa en ny kamera med bättre isoegenskaper än din nuvarande och sedan en måttligt ljusstark telezoom till denna, än att genom att köpa ett svindyrt tillräckligt ljusstarkt objektiv till din nuvarande kamera för att på så vis försöka uppnå samma sak.

Ok, med andra ord så är det itne bara objektivet som spelar roll här utan också själva kameran...fan, jag är alldeles för newbie...ok, nu har jag lärt mig lite mer om hur ISO funkar så det kanske är bra att fixa en ny kamera också fast ännu bättre att lära mig mer om hur jag använder dem annars är det kanske ingen poäng!: D
 
ANNONS