Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
"Få jag se" var kommentaren från en av tjejerna. "Jag vill att du tar bort den" var nästa kommentar. Mitt svar: "Tänk om jag hade fotat med film, då hade det inte varit så lätt att ta bort". Svaret från tjejen: "Vaddå film, vad är det..." ...
Ingen kommentar ger bara info om att det inte var riktigt bra - inte varför det inte var bra.
Nog vore det bättre att få reda på varför bilden inte har gillats - lite mer konstruktivt.
Har själv fallit i fällan att mest kommentera bilder jag gillat - men inte kommenterat de som jag inte förstått/gillat. På nåt sätt blir det en björntjänst för en ambitiös fotograf - att inte få reda på VAD som inte går fram. "Hänsyn" är kanske inte alltid så lyckat.
Mitt exempel tror jag nämligen kan stämma in på många andra här. Jag har förvisso varit medlem länge men bara aktiv en kort tid då jag fått en nytändning. Inom gatufotografi är jag också nybörjare men min entusiasm gör att jag känner att jag är under kraftig utveckling. Alltihop det här gör att jag gång på gång tenderar att grovt överskatta mina egna bilder. Jag ser saker som inte finns för det är bara jag som känner till omständigheterna.
I värsta fall finns poängen med bilden bara i min fantasi.
Men... det är ju därför jag är här!
Om jag vore Cartier-Bresson behövde jag ju inte be er att kommentera mina bilder.
Det är ju det jag hoppas. Att NI ska lära mig vad en bra bild är. Att jag, tack vare ER, ska lära mig vad andra ser i mina bilder så jag slipper bli kvar i min fantasivärld.
Gör gärna som Mats skrev. Om bilden inte håller så kommentera inte alls. Budskapet når fram... förr eller senare.
Men själv kommer jag att älska den som vågar kommentera en av mina bilder med: "-Du Christer, det här funkar inte för att..."
/ Bengt
i alla fall.
Mattis: "Att fokusera på människors utseende KAN vara bra gatufoto, om det avviker/är annorlunda etc, lek med skuggor och vinklar kan också ge bra gatufoto... Det är mer givande att diskutera BRA gatufoto..."
För att börja med det positiva så gillar jag när gatufoto kompletteras med skuggor, speglingar o vinklar o dyl...man jag håller inte med om detta...gällande folks avvikande utseende.
Där tycker jag att just gatufoto kan bli ännu starkare med folks (vad säger man)enkla, tysta, omärkliga utseende som liksom smälter in i miljön, men ändå ger en extra knorr till en story.
Folk som kan vara vem som helst...de som utmärker sig med sitt utseende, dessa personer upptäcks ju ändå...men de andra måste upptäckas på ett speciellt sätt...vi måste se den "vanliga" människan. Det som är så ruskigt Typiskt för oss människor.
Att vi kanske känner igen oss i en situation.
Ett undantag gällande de med utmärkande utseende...är när man finner dom i en hypervanlig o enkel situation, då blir storyn intressantare än när de knatar omkring enbart för att visa upp sig.
Hm, utmärkande nu...är kanske kepsmannen i trenchcoat á la 50-60-tal.
Gillar antagligen detta i allt fotograferande...se det som inte alla ser o upptäcker...i vardag i natur o i allt möjligt. Vi har ju tillgång till ett annat seende o ett troligen större intresse än en del andra./ulla
Annars tror jag största fällan med att föra fram kritik är att man är självsäker i sin kritik som den vore lag och att man heller inte skapar någon dialog med fotografen, utan talar till denne.
Så det är bara att förklara vad du känner inför en bild, Peter, och vad den som i dina ögon skulle göra den bättre. Glöm inte att ta med vad som är bra i bilden.
Fast gardera sig mot hur kritiken tas emot kan man ju inte.