Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
I Cityscape är det miljön i sig som spelar huvudrollen, alltså man försöker fånga stämningen i en miljö. Detta kan vara allt från rena vyer till avbildandet av en gatumiljö. Till skillnad från tex arkitektur är inte byggnaderna i sig själva huvudsaken utan mer miljön i sin helhet.
I Gatufoto är det människorna och/eller deras spår som spelar huvudrollen, gatufoto bör innehålla någon form av, ofta tidstypisk, berättelse om det dokumenterade. Gatufotandet uppstod genom att fotografer tog sig och sina kameror ut från studion för att dokumentera verkligheten på gatan. Ofta fanns ett socialt engagemang som drivkraft.
-affe
U
U
En intressant fråga är om fotografen ska synas eller inte på en bild. När det gäller exempelvis produktfoto; då ska självfallet inte dens nylle som plåtar återfinnas i fina kristallvasen. Men gatufoto är ju nåt annorlunda.
Skälet till frågeställningen är att nån dissade idag en av mina gautbilder därför jag syntes i helfigur i en glasskiva. Självfallet kan man tycka så. Andra kommentatorer tyckte detta satt perfekt. Delade meningar således. Intressant att notera och perfekt ämne för klotterplanket.
Noterat att gatupoolens fotografer ogenerat låter sig exponeras med såväl skugga som i fönster. Men kanske det är många som med en rysning går förbi dessa bilder. Av finkänslighet kommenteras det inte.
Frågan är aktuell för mig på ett annat sätt. Har en ide om att ta bilder i gaturummet där det ser ut som jag medverkar i ett annat skeende med gestaltning i skugga och reflex. Kanske man kan hålla kameran i en hand och med kroppen agera på nåt intressant sätt. Utan att personerna i bilden anar nåt självfallet. Men då halkar man förstås in på det där med arrangerad bild. Och man missar också att fråga folk om det är OK att ta bilden.
Ett alternativ är att hålla kameran synlig så det syns att fotografen är med. Eller så kör man dolda kameran på nåt sätt. Exempelvis under ett yvigt lösskägg.
Det här handlar givetvis en del om gränsdragningsfrågor och i vilken utsträckning som fotografen kan vara medaktör i en bild.
Ingressen lyder: "För dig som gillar att plåta scener och vyer i den urbana miljön."
Kan vara ett bra alternativ för vissa bilder som upplevs svårplacerade i den här poolen.
U
Tycker inte att man ska se vårt fotograferande som sjukt på något sätt. Eller säg så här: Det kan inte heller vara helt friskt alla gånger att låta bli att spränga gränser.
//M
Hotad med stryk har jag inte blivit - men så har jag också undvikit att utmana kraftiga läderklädda typer. Lite självbevarelsedrift har man väl.
Får man ett nej, då får det gälla. Om man inte lyckats övertala personen. /ulla
Men för att fortsätta på ämnet arrangerade bilder: Hur ser ni andra på foton där jag som fotograf frågat om jag fått ta en bild?
Sedan med tanke på Nils-Eriks inlägg. Behöver vi bry oss om att någon enstaka person ropar "sjukt"? Det får vi väl helt enkelt stå ut med. Upplever mer att det är fler som blir intresserade och nyfikna, så jag struntar uppriktigt sagt i om någon enstaka person då och då reagerar illa. Det stöter man ju även på i trafiken. Folk blir förbannade bara för att de är förbannade...
Intressant det du skriver om, Nils-Erik. Man kan ibland själv undra vad fan man håller på med, och varför! Men visst är det också lite märkligt att folk blir så upprörda över att man tar gatubilder, att de börjar ropa "sjukt, sjukt, sjukt" efter en. Man trodde att det här med att alla nu har en digitalkamera eller en kameramobil, att det skulle göra att folk blev mer vana vid att bli fotograferad, och mindre upprörda. Men det verkar nästan vara tvärtom! :)
http://www.masters-of-photography.com/images/full/doisneau/doisneau_kiss.jpg
Hur som helst tycker jag att olika former av manipulerande och/eller arrangerade inte hör hemma i gatufoto.
-affe
Den andra sidan var att om man nu nödvändigtvis ska definiera och använda ord - så måste orden användas rätt. Vi kan inte börja använda oss av privata definitioner av ord och begrepp. Kan verka tramsigt men är ändå en förutsättning för verbal kommunikation överhuvudtaget.