Logga in för att gå med i gruppen
Medlemmar
Lista alla
Om den här gruppen
Gruppvärd morgondotter, Erik Mofjell
Antal medlemmar: 59
Bilder: 4557 (174 okommenterade)
Kommentarer: 29477 (snitt 6.47 st per bild)
Typ: Ansökan krävs
Antal medlemmar: 59
Bilder: 4557 (174 okommenterade)
Kommentarer: 29477 (snitt 6.47 st per bild)
Typ: Ansökan krävs

















Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
kul att du nämner just Mussorgskij och Tavlor på en utställning - i början på -70 talet gav Emerson, Lake & Palmer ut Pictures at an exhibition en modern tolkning och mycket bra
- när jag sålde vinylen gick den förlorad
om du inte hört den, prova
Martin Nyström från DN väljer i en artikel ut världshistoriens 10 bästa operaarior
det går att lyssna på DN Kulturs Spotify
ja visst är musik en underbar del av livet, oumbärlig vill jag säga
jag lyssnar i lugn och ro till jazz och klassiskt - gärna när jag gör bilder
ja, Pink Floyd på maxvolym är också skönt - mitt favoritband
här i Skagen är det mycket musik och kulturhuset har anordnat en rad blueskonserter
helt fantastiska artister
nu är molnen rosa över Sønderstrand och ligger som grädde på en våffla
när solen går ned över Skagerack färgas himlens moln på Kattegatt sidan och hänger gärna i strandkanten när det inte blåser
ute vid havet behövs ingen musik - där finns den ändå
Händel är en fantastisk tonsättare och en favorit och finns i Martin Nyströms urval med
"O mio cor" ur "Aleina" av Händel
men nu blir det Cecilia Bartoli
inte dåligt det heller
men, Adeles "Hello" går heller inte av för hackor
Konstmusik öppnar själen
/inger
underbar musik kan få alla sorters fjärilar att flyga
och människor att resa sig
Puccinis opera Tosca har en aria Till Livet
den kan sjungas otroligt vackert av tex Jussi Björling eller Andrea Botcelli
duetten ur Pärlfiskarna med Jussi Björling och Robert Merrill är så vacker, jag tycker bäst om den operan av Bizet finns på You Tube
Nessum Dorma ur Puccinis Turandot vill jag höra om igen
operorna kan ha förskräckliga dramatiska överbyggnader - vissa arior tröttnar jag aldrig på
ikväll var en varm, vindstilla kväll här i Skagen - vi satt ute och lyssnade på just detta
så vackert det är
/inger
ang fjärilar förstår jag att - under metamorfosen från färglös puppa och larv till färgstark fjäril - blir fjärilen metafor för utveckling och hopp
detta är ju lätt att första, men vi måste veta att fjärilar utvecklas från puppa, larv och fjäril
alltså måste det finnas ett gemensamt kunskapsfält mellan betraktare/tolkare av bilden för att förstå symboliken
ang fåglar förstår jag att - fåglar hjälper människan att tänka innan hon handlar - fågeln som symbol kan representera en överblick över situationen
detta skall naturligtvis inte tolkas bokstavligt utan användas i ens inre rum - vilket det ofta gör när vi skapar bilder
jag tycker detta är spännande
inget flum om jag låter min känsla tolka (flum kan det bli i olika kläm och känn sammanhang)
det används flitigt av oss på ett medvetet eller omedvetet sätt, i allt bildskapande, och är starkt kulturellt och kunskapsmässigt betingat
kanske är det så olika grupperingar inom konst uppstår - vi som förstår och kan känna igen den andras symboler
det är naturligtvis detta som gör konsten "farlig" i vissa kulturer och politiska sammanhang
osynliga buskap kanskickas till de som förstår
den kraften känner makthavare och präster av och vill destruera
- Polen och många länder ligger i och idag kanske äver Österrike
konst som uttryck är förbjuden i flera länder, liksom musik och annat
/inger
eller somThomas Tranströmer skriver .... det finns en glänta i skogen - dit bara den som gått vilse hittar
Jag tycker absolut att det finns ett ansvar om det handlar om symboler som är väldigt politiskt laddade eller förknippade med någon form av kränkning (men det säger kanske sig själv). Så mitt svar är nog att konstnären kan påverka samhällsdebatten med sin konst, konst är ofta just samhällskritisk, alltså har vi ett ansvar.
Men å andra sidan kan jag själv ha svårt att tänka så när det kommer till mina egna bilder:
Något som jag själv tänkt på angående symboler (och nu kanske jag svävar iväg lite från själva kärnan i diskussionen) är att jag ofta använder klänningar i mina bilder. Jag vill gärna inte förstärka bilden av kvinnor som sköra och just väldigt traditionellt feminina eftersom jämställdhet är viktigt (å andra sidan är det inget fel med att vara feminin och skör heller, svårt detta!) och också mångfald. Normkritik är viktigt, och jag ser konst som någon sorts samhällskritik och något som kan påverka människors uppfattning.
Trots denna inställning till politik och samhällsdebatt osv så porträtterar jag ofta kvinnor som sköra och de brukar ha traditionellt kvinnliga kläder. Jag har svårt att koppla in den logiskt tänkande delen av hjärnan när jag skapar och det blir ofta att jag tycker att en klänning passar bra eftersom det blir en kontrast till miljön eller att en kan skapa rörelse i bilden. Det skall förmedla en känsla och den känslan kommer fram genom att göra modellen sårbar t.ex. Hon ser mer sårbar ut i bara ben t.ex. än om hon haft exempelvis byxor på sig. Skulle någon analysera mina bilder utifrån det perspektivet skulle det kunna argumenteras att jag förstärker bilden av det traditionellt kvinnliga. Det kanske inte stämmer men jag skulle kunna gissa det.
I övrigt så använder jag ofta fjärilar eller fåglar i mina bilder för att symbolisera något som försvinner eller en längtan som svävar över modellen.
Intressant Erik att du gör allt i kameran! Imponerande process :).
En metod jag själv använder mig av är multiexponerade landskap som utförs i kameran för att skapa fantasilandskap, landskap som inte existerar i den fysiska verkligheten men väl i den inre. Det är viktigt att bilden finns på minneskortet i färdigt skick även om det för betraktaren inte spelar någon roll om bilden har klippts och klistrats i datorn, resultatet är detsamma. Men i och med att det fiktiva landskapet återfinns på minneskortet så återspeglar det vad kameran och jag tillsammans har sett och upplevt. Däri ligger mitt personliga symbolvärde. Kameran är ögat, jag själv är hjärnan och bilden blir symboliken. Att bilden då finns på minneskortet utgör då ett bevis på denna symbios.
//Erik
i bilden
tänker jag
efter att ha läst Lena Anderssons kolumn i DN Lördag 14 Maj 2016
Tecknen och främlingsskapet
att
(utgångspunkten är naturligtvis den kritik serietecknaren Jan Lööf mottagit senasre tiden)
i text går det att abstrahera - i bild inte
i text är ett äpple vad du gör det till genom att abstrahera
- om tecknaren, bildmakaren skall visa ett äpple måste denna illustrera ett särskillt äpple med individuella egenskaper
ett äpple symboliserar allt från kunskap till det knallröda giftäpplet som dödade Snövit
alltså - hur visar jag ett äpple i bild utan att symbolisera något - går det?
ett ganska kul och tydligt exempel L A använder är när den danske cyklisten Bjarne Riis oväntat vinner Tour de France
dagen efter loppet framställdes Bjarne i en sporttidning som en cyklist med skidor på pedalerna
Bjarne är från Herning på Jylland och inte från en skidmetropol längre norr ut
så lätt kan en bild eller teckning genom symboler säga något som kan bli helt fel - ja, om vi antar att tecknaren, bildmakaren inte hade ont uppsåt för att förlöjliga Bjarne
nog om detta
Barbro v M tog upp att jag gärna använder symboler så jag tyckte var kul att ta upp det
när jag läst L A´s kolumn kände jag att jag ville skriva lite om det och dela med mig
tankeväckande för oss som skapar bilder, kanske
/inger
berätta
att för dom som vill se Valand fotografernas
EXAMENSUTSTÄLLNING
I hear the
thunder crashing,
the sky is dark
(VERNISSAGE I LÖRDAGS) PÅ RÖDA STENS KONSTHALL tom 22 maj
GÖTEBORG
/inger
Hedersomnämnande Natur Camilla Ekendal
tredje plats Porträtt Katja Tanhua
där också Camilla Ekendal fick hetsomnämnande
och i Ögonblick fick Malin Jochumsen och Katja Tanhua hedersomnämnande
för övrigt så skriver Göran Segeholm en artikel, Bildbetraktelser, som i mångt och mycket berör de inlägg om bild- upplevelse - att bli berörd och påverkad osv
som Thomas E startade diskussionen om
jag talar om nr 2 2016
den är läsvärd, som det mesta han skriver
tycker /inger
En essä bok. Ser mycket lovande ut hittills, dock har den minimalt med bilder. Jag hoppas den kommer fylla i glapp i min konstutbildning.
Consists of essays that cover a wide variety of terms in the history of art, from sign to meaning, ritual to commodity
Innehåll
OPERATION
1. Representation / David Summers
2. Sign / Alex Potts
3. Simulacrum / Michael Camille
COMMUNICATIONS
4. Word and Image / W. J. T. Mitchell
5. Narrative / Wolfgang Kemp
6. Performance / Kristine Stiles
7. Style / Jas Elsner
8. Context / Paul Mattick, Jr.
9. Meaning/Interpretation / Stephen Bann
HISTORIES
10. Originality / Richard Shiff
11. Appropriation / Robert S. Nelson
12. Art History / David Carrier
13. Modernism / Charles Harrison
14. Avant-Garde / Ann Gibson
15. Primitive / Mark Antliff and Patricia Leighten
16. Memory/Monument / James E. Young
SOCIAL RELATIONS
17. Body / Amelia Jones
18. Beauty / Ivan Gaskell
19. Ugliness / Nina Athanassoglou-Kallmyer
20. Ritual / Suzanne Preston Blier
21. Fetish / William Pietz
22. Gaze / Margaret Olin
23. Gender / Whitney Davis
24. Identity / Richard Meyer
SOCIETIES
25. Production / Terry Smith
26. Commodity / Paul Wood
27. Collecting/Museums / Donald Preziosi
28. Value / Joseph Leo Koerner and Lisbet Rausing
29. Postmodernism/Postcolonialism / Homi K. Bhabha
30. Visual Culture/Visual Studies / James D. Herbert
31. Social History of Art / Craig Clunas
Monica
I ekonomisk teori finns det två tumregler realokering och 80/20-metoden.
Realokering används för att omfördela resurser, ex mellan ränta och aktier.
80/20-metoden kan tolkas på många sätt , ett sätt är att de sista 20% av ett projekt tar 80% av tiden. En annan tolkning är att det räcker att vara 80% klar då de sista 20% inte är kostnads effektivt att slutföra.
Så åter till konstprojekt. Hur arbetar ni?
Säter ni upp mäta bara mål innan projektet, ekonomisk, tidsmässigt och konstnärligt?
Även om det behövs inskaffande av utrustning inför projektet?
Har ni bestämt syftet, ex en utställning innan projektet startas?
Gör ni en realokering mellan teori och praktik inför varje projekt. Låter ni projektet, och enskilda bilder enbart vara 80% klara?
Inför ni en period av teoretiska studier inför projektstart eller går det parallellt med det praktiska arbetet?
I inledningen när ideer bollas kan det vara bra att använda mind mapps, är det något som ni använder?
I projektledings teori rekommenderas att sätta upp en graf med aktiviteter som listas som oviktigt till viktig samt ej är bråttom till mycket bråttom. Använder ni er av detta för att organisera fotoprojektet?
Hur utvärderar ni projektet? Med användning av kostnads och leverans kalkyl eller enbart om projektet nådde de konstärligt satta målen?
Utvärderar ni även vad som kan förbättras till nästa projekt och vad som lärdes av detta projekt?
Tacksam om ni delar med er av era erfarenheter.
just som en motkraft om det finns mörker
eller ett flöde när det finns ljus
människans lust att leka är nog en av livets viktigaste drivkrafter
och att kunna använda leken för att bekämpa kvävning, tror jag, är oerhört centralt i oss
jag tänker på Per Oscarsson i filmen med de två pojkarna där han bor på ålderdomshem och blir den enes låtsasmorfarmorfar
och dör lycklig efter att ha lekt
Kan du vissla Johanna tror jag den hette - se den om du inte har
det du skriver om bildskapandet som ett sätt att gestalta inre tankar, känslor och impulser "att liksom ta ut det ur huvudet och titta på det utifrån."
fint formulerat Lars - jag tänker här på Hannas beskrivning av det konceptuella fotograferandet - gestaltandet av inre tankar osv och hur viktigt det är att gestalta eller formulera
ett medvetet val av innehåll i bilden som kräver kunskaper, mognad och öppenhet
fantasi och ett bildspråk
som det tillåtande du efterfrågar eller uttrycker som "det magiska sättet att se på verkligheten jag hade som barn -" ,,, - "känslan av att det fanns ett äventyr som väntade bakom varje hörn."
bild och olika uttryck är kulturens kärna
det äldsta vi har kvar är grottmålningarna från världens olika hörn där människor funnits
vi kollar efter äventyr
/inger
/nger och //Erik
Att uppfatta att ens bild har en mening tror jag nu är en intern process, en form av terapi, Att bearbeta sina demoner som jag tror Bergman uttrycke sig i en intervju. När man utvecklas i det personliga uttrycket uppfattar jag man går från det rent visuella och mot ett inre landskap, där man arbetar med sina egna brister. Däremot är det viktigt att kunna termologi, symbolik och olika begrepp samt olika tekniker för att kunna förmedla sina visioner. Tyvärr har detta en nackdel och det är för mig att skapa blir tyngre och mer mentalt arbetsamt än om man stannar på det visuella nivån.
det är varken grumligt eller flummigt formulerat
du har fatt i mycket viktigt där
att skapa är inget som sker medvetet - det kommer ur den källa av kunskap och livserfarenhet vi har
ur det omedvetna, som vi alla bär med oss, och ur den insiktsfullhet vi uppnått kan med den grad av ärlighet och mogenhet vi har uppnått, låta oss skapa olika bilder, texter osv
detta kallas personligt uttryck
gruppens namn och syfte - att utveckla det personliga uttrycket
detta gör att vi känner igen konstnärer som Picasso, van Gogh
Shakespeares insiksfulla texter ...... Carl Larsson och
Lars Nore'n och Astrid Lindgren osv
dom har alla ett personligt uttryck
detta är inget som kan härmas - sökandet måste ske i en själv med hjälp av en tillåtande hållning till det egna uttrycket och hanverksmässiga kunskaper
ärlighet och en undersökande attityd
denna process försöks att formulera av tex Roland Barthes
jag tror inte det skall tolkas bokstavligt och är mer ett försök att formulera en omedveten process till medvetenhet
dom psykiska processerna som ligger bakom kan vi nog bara tillåta och surfa med på
inte tvångsmässsigt följa,
det är ur detta vårt personliga uttryck blir synligt
personlig utveckling och ärlighet, viss teknisk färdighet och lust kombinerad med behov
så är det där
att flörta med det i tiden omtyckta ger en falsk och oärlig bild av personen bakom yttrycket
då bör en nog titta lite på de behov som styr en
många likes kan bli ett behov och det kan bli en hunger efter detta som styr vissa personers liv
vi lever i en svår tid där omtyckandet, i vissa fall, är viktigare än det egna personliga uttrycket
/inger
Tack för dina synpunkter.
Jag kommer med en följdfråga, vad är det i bilden som gör att den växer till sig? Är det något konkret i bilden eller är det något subjektivt, en känsla som växer till sig?
Hur viktig är bilden som singularitet? Kommer bilden till en till sin rätt först ihop med text eller en assambel av bilder?
Skapar ni direkt i kameran eller måste ni använda PS för att nå rätt uttryck? Vad missas vid avancerad bildbehandling och hur behålls känslan av äkthet?
Vad tycker ni är det drivande i bildskapandet, den direkta i bilden (windows) eller det dolda, idevärden (mirror)?
Vilken roll spelar punctum i ert urval av bilder att visa för en publik?
I gruppbeskrivningen står att läsa följande: "U t t r y c k är ett sällskap där det väl utvecklade bildspråket och det personliga uttrycket står i centrum. Alla genrer och stilar är välkomna. Målet är att sällskapet skall vara brett och hyggligt representativt för fotosidans olika inriktningar, men där betoningen - oavsett stil och genre - ligger på ett långsiktigt, målmedvetet tänkande kring arbetet med fotografi."
Det borde innebära att det inte BARA är konstfoto som ska representeras i gruppen, utan alla typer av foto som förekommer på Fotosidan, och således också kommentarer som inte kräver utvbildning.
Tack för din återkoppling. Jag har häller inte kunnat kommenterat Terjes bild Cancer. Vet inte riktigt hur jag skall tolka bilden.
Jag har funderat mycket på din text om metaforer - Du har nog kommit på något viktigt här som för mig är centralt i mitt bildskapande och som jag skall arbeta vidare på..
Jag tycker du sammanfattade bildkritik på ett bra sätt i din tidigare text om BILDERNAS BETYDELSE som jag citerar nedan
BEGRUNDAR INTE DET SOM VISAS - KANSKE HAR FOTOGRAFEN NÅGOT DEN VILL FÖRMEDLA
men innebär inte - att någon tittat på och funderat över bilden
varför tycker jag om den här bilden?
säger den mig något
vad fångar den hos mig?
har fotografen/konstnären gjort liknande bilder tidigare - och har det språket utvecklats?
försök - att titta och ge bilderna en chans - kommentera också sådant du inte förstår
KRITIKEN GÖR ATT BILDMAKAREN KAN BLI BÄTTRE
ATT BLI IGENKÄND genom sina bilder - är ett personligt uttryck