Logga in för att gå med i gruppen
Medlemmar
Lista alla
Om den här gruppen
Gruppvärd morgondotter, Erik Mofjell
Antal medlemmar: 59
Bilder: 4549 (166 okommenterade)
Kommentarer: 29476 (snitt 6.48 st per bild)
Typ: Ansökan krävs
Antal medlemmar: 59
Bilder: 4549 (166 okommenterade)
Kommentarer: 29476 (snitt 6.48 st per bild)
Typ: Ansökan krävs

















Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
för mig finns det en stor skillnad mellan rent fotografi och manipulerade bilder/fotografier
det bör klargöras för vad som är vad
som företeelse måste de ju ses helt olika
för min del är det bara möjligt att upplevelsen/tolkningen av bild/fotografi får styra - jag försöker förstå meningen med det som visas
det som inte väcker mitt intresse låter jag bero
är detta en svaghet eller brist på kunskap hos mig?
jag tycker mig höra röster som viskar något om rättning i leden
om det är den allmäna meningen blir ju sällskapet en ren Jan Björklund historia med bara de duktiga eleverna kvar
i så fall kommer jag att skolka
/inger
Jag skulle gärna se en skärpning av bildkritiken i den riktning som Lars förespråkar; lite mindre av upplevelse- och känsloredovisning och lite mer fokus på frågor om form. En lite mer opersonlig diskussion, om man så vill.
Annars upplever jag inte att det bara handlar om enskilda bilder; ser jag en bild jag verkligen gillar brukar jag oftast
kolla resten av albumet, och andra album. Etikettsystemet är ju också en hjälp därvidlag. Jag ser ju också i min egen bildlogg att andra tydligen gör samma sak med mina bilder.
Men de sk "kollektionerna" är ju ingen höjdare rent presentationsmässigt, och en smidigare albumform vore natuligtvis välkommet.
Mvh,
David
Jag tycker dock att samtalet kring bilderna, både den enskilda bilden men gärna mer allmänna diskussioner bör utvecklas. Första steget är att våga ge och ta emot sk konstruktiv kritik. Vi hjälper varandra vidare i feedback, men det skulle även vara trevligt med lite mer fördjupning och ambition i snacket kring fotografi. Det finns säkert en stor men dold kunskap bland medlemmarna. Detta är väl en spjutsspetsgrupp om jag förstått saken rätt, så det borde var lite mer driv även på kommentarsfronten
Jag tycker idéen om en alternerande jury med olika typer av fotografer fortfarande låter bra även om den inte fått så mycket gensvar. Kanske finns det fler som tycker så?
/Lars
absolut "Bildspråk"
det , som jag förstår det, handlar ju om att uttrycka sig
seende är ju en helt, som du säger,annan fråga
uttryck - ger intryck som i sin tur kan skapa nya uttryck som i sin tur kan skapa/berika/utveckla ...osv
kalla det inspirera
därför är sällskapet viktigt
/inger
tremånadersregeln förutsätter väl att den gäller som det den står för
det är väl ganska enkelt att kontakta dig om man har skäl att inte delta under en tid
det du beskriver känns som ett tassande kring denna eviga "lättkränkthet"
var tar gruppen vägen för de seriöst intresserade om den inte profilerar sig
UTTRYCK säger, mig i alla fall, att det rör sig om en konstnärs personliga uttryck
det personliga uttrycket märks ganska fort, även vid experimenterande, och det är , som jag förstår det, sällskapets mening
vad gäller röstande om nya medlemmar föreslår jag en djupare presentation av sig själv och kanske en beskrivning av tankarna bakom det sätt man utvecklar sig och sitt bildspråk på
det hjälper även ansökaren att konkretisera sig själv och kanske samla sig omkring sin tanke/tankar
den typen av ansökningar görs oftast i andra sammanhang och jag tror att seriositeten får en tyngd genom det
du nämnde också att kommentarerna är mer "upplevelsestyrda" än tekniska -
det tycker jag är upp till var och en att avgöra vilket sätt att utrycka/se som passar bäst för den personen - vissa har lättare för eller är mer eller mindre intresserade av det ena eller det andra
jag går ju igång direkt på det här då jag tillhör gruppen som analyserar innehållet eller vad bilden ger mig och inte är sådär förskräckligt intresserad av det tekniska (jag har ju inte PS, men kanske jag vill lära det senare) eller ibland inte vill dela med mig av mina egna lösningar
jag tycker det är lärorikt att läsa tekniska kommentarer och det stimulerar mig då jag oftast tänker på ett helt annat sätt
jag vill återkomma till upplevande och görande
för mig, skulle det vara intressant om också konstnären vill uttrycka sig i skrift lite mer - kanske ägna mer tid åt titlar eller albumnamn
även arbeta mer med samlade serier i form av album
jag kommer säkert på mer - detta är ett spontant svar på ditt brev
jag tycker du gör ett bra jobb Samuel och jag tror att du kan få den här gruppen att fungera
tydlighet
tydlighet
och jag tycker att de som hör av sig och har synpunkter eller kommentarer - hör av sig så det blir ett sällskap värt namnet
/inger
/Thomas
Sedan håller jag med Inger om att det väl inte skall vara negativt att ge många kommentarer. Vi är väl olika där, men jag blir jätteglad över alla kommentarer - även de som inte innehåller något "konstruktivt". Får jag en kommentar, oavsett hur den låter, så har ju min bild då väckt någon tanke eller känsla hos betraktaren - och det säger rätt mycket tycker jag.
kvalitet istället för kvantitet
hör jag något som låter som ett gnissel
tom för många kommentarer kan vara något som skapar gnissel
utveckla gärna denna tanke
(ja, jag kände mig plötsligt lite drabbad då jag både levererar många bilder och kommentarer)
/inger
Jo, meddelande om att man måste kommentera två för att få lägga upp en syntes i går.
Mvh Björn
/Svante
jag ifrågasatte om en person som lägger ut en bild på en naken, mycket ung tonårsflicka vill med att lägga ut en sådan bild
den bilden och kritik är borttagen
så startade den diskussionen
jag kan inte acceptera bilder där personen är underårig och naken
och där får jag svårt att skilja på person och konstnärskap
då det i min värld finns ett ansvar att ta när man som konstnär går över det lagligas gränser och som människa (det finns en människa bakom kameran) när man har behov av att ta och visa den typen av bilder
/inger