Canon TS-E 24mm f/3,5L II


Summmering

En omdesignad version av Canons 24mm tilt/shift-objektiv, ett manuellt fokuserat vidvinkelobjektiv som tillåter lutning av skärpeplanet och försjutning av objektivet mot bildplanet, t ex för att räta upp linjer vid arkitekturfoto. Mekaniskt är på denna version riktningarna för lutning och förskjutning oberoende och kan vridas mot kamerahuset och mot varandra. Optiskt sett är objektivet nykonstruerat med 16 element i 11 grupper och bildcirkeln utökad till 67.2mm (jämfört med den tidigare versionens 58.6mm) vilket tillåter större förskjutning.



2020-06-06 Fredrik AVT

PLUS: Skarp. Välbyggd. Shift och tilt kan ske i samma plan vilket är optimalt för landskap.
MINUS: Helt oskyddat från väder och vind. Ingen AF ens oskiftat.

En extremt skarp glugg. I praktiken oskiftad är den skarp från mitt till Kant på full glugg. Extremt gedigen konstruktion. Unik i att tilt och shift kan ske i samma fokusplan från fabrik. Enda minus är avsaknad av AF och att inte mekaniken är helt oskyddad från väder och vind. Tillverkad i metall med extremt hög precision.

Liknande produkter: Canons äldre 24 TS-E
2011-05-27 Claes Hillén

PLUS: Sjukt skarp med underbar kontrast!
MINUS: Dyr tung och med 82mm gänga, måste köpa nya filter och hållare etc.

Som sagt en sjukt skarp glugg. Känslan i de rörliga delarna som t ex fokusringen är magnifik. Objektivet är lite svårjobbat i början speciellt vid tiltning. Shiften däremot lätt som en plätt och att kunna shifta är en fantastisk egenskap på en vidvinkelglugg, man kan lätt ta 3 stående bilder med fullformataren och göra en stor fil utan att behöva en bladare...

Liknande produkter: Canon EF 24mm L/1,4

Köpt hos: Scandinavian Photo

Pris: 19425
2011-03-03 pareli

Löjligt bra skärpa, kontrast och CA, även shiftad. Byggd som en tysk optik, ingen tvekan eller problem med reglagen. Jag tar tillbaka allt som jag har sagt om Canons dåliga vidvinklar. Såhär bra skall ett objektiv vara.

Liknande produkter: Olympus 24, Schneider 28, Nikon 28

Köpt hos: Ebay
2010-08-26 Jan-Michael Breider

PLUS: Skarpaste gluggen på marknaden?
MINUS: Exponeringsinställningen

Har testat alla vidvinklar från Canon - tröttnade och köpte en Distagon 21/2,8 för snart ett år sedan. Alltid skarpt fast med mycket vinjettering på stora bländare. Kunde det bli bättre än så?
Jodå nu vet jag. Canon senaste variant av TS-E 24mm är kanske det skarpaste vidvinkelobjektiv som någonsin tillverkats. Nikons 14-24 är bra, men på fullformatskameror tror jag dess fördel ligger på kortare brännvidder. Över 20 mm är Canons TS-E 24 II helt enkelt osannolikt bra.
För att nå de resultat som eftersöks fodras dock lite träning (tur att man inte fotar med film). På stativ är Live-view ofta att föredra, men det går bra med vanlig sökare på frihand också.
Exponeringen kan vara ett problem. Auto fungerar knappast såvida man inte först låser exponeringen innan man tiltar eller shiftar. Började därefter köra med manuell exponering inställd innan objektivet ändrades och då gick allt mycket lättare.

Köpt hos: Privat import

Pris: 14000
2010-05-15 Stefan Isaksson

PLUS: Snorskarp, byggkvalitet, förställbarhet
MINUS: dyr

Skarpaste vidvinkel till Canon jag använt.

Liknande produkter: Zeiss 21/2.8, Canon TS-E17, Nikon 14-24 med adapter, Canon 24/1.4

Kundtjänst: Super

Köpt hos: Procenter

Pris: 23000
2010-01-04 Colonel Bogey

PLUS: Både optiskt och mekaniskt bland det bästa som finns att få för småbild.
MINUS: Dyr...

Ett fantastiskt objektiv både optiskt och mekaniskt. Skarpt ända ut i hörnen även på full bländaröppning f/3.5.
Jag använder det i princip bara på stativ, även om det går att använda som en vanlig, handhållen 24mm. Tilt- och shift är mekaniskt oberoende av varandra och fungerar smidigt, använder ofta Live View för att finjustera skärpa.

Även om den kanske finns märker jag ingen vignettering om allt är rakt, däremot kommer den smygande när man shiftar. Hur mycket man kan förställa innan vignetteringen blir för svår beror helt på motivet.
Exponeringen kan bli lite knasig (överexponerad), man ska helst mäta innan man förställer optiken (en del av vignettering en försvinner vid nedbländning och mitten blir för ljus...)

Har man inte jobbat med storformat eller liknande kanske det tar ett tag att lära sig möjligheterna men objektivet är lättjobbat med tydliga rattar och reglage. Att man sen fryser fingrarna av sig vintertid får man ta. Mekaniskt är det en dröm, ljusår från plastiga kit-zoomar.

Men detta är inte ett objektiv för teknikfreakar, framför allt ökar det de kreativa möjligheterna enormt för t ex natur, landskap och arkitektur. Jag kan tänka mig att objektivet men sin korta närgräns fungerar bra även för produktfoto.

Köpt hos: FotoVideo

Miops Capsule360