En återuppväckt plåtslagare
Inget fotoförbud vid dagens Luciatåg!
Debatten kring en del kommuners generella fotoförbud har stundtals varit livlig i sociala medier (också här på FS förstås), och jag förstår synpunkterna från båda sidorna. Många verkar i diskussionens hetta att Luciatågen på skolor främst är till för barnen, och inte för att föräldrar ska fotografera och ha något att lägga upp på Fejjan. Nåja, nu är det inte det mitt inlägg ska handla om, även om det var ett Luciatåg inblandat.
Skönsjungande Lucia med följe (inklusive stjärngossar utan vare sig stjärnor eller strutar)
Årets julmiddag med företaget avnjöts på Fotografiska, vilket verkade uppskattas av alla oavsett fotointresse. Kvällen inleddes med en (alldeles för kort) visning med guide av utställningarna med Elliott Erwitt, Paolo Roversi och Jill Greenberg.
Kollegorna fascinerades av Elliott Erwitts fantastiska bilder i stort format
De flesta känner nog igen några av Erwitts bilder, men det var intressant att få höra lite historia kring bilderna och att få se den på riktigt fotopapper i stort format. Helt klart höjdpunkten av de tre utställningarna just nu.
Många intressanta berättelser kring bilderna
Hundar är ett återkommande tema bland Erwitts bilder, och det märks att han gillar de djuren :)
Jill Greenbergs ganska hårt efterbehandlade bilder av gråtande barn är det nog många som sett, och jag gillar dem men mina favoriter i den utställningen var nog porträtten av apor. Mycket sevärt också där.
Apporträtten lockade många till leenden
Paolo Roversi kände jag inte till sedan tidigare, men hans studiobilder var också mycket bra tycker jag. Framför allt var det en serie nakenstudier som visades i smått format och nästan såg ut som teckningar som föll mig på läppen.
Efter visningen vankades julbord signerat Paul Svensson. Mycket grönt och mycket gott i sansade mängder.
Rykande efterrätt (fast just den där skulle man nog inte äta)
Under ett par korta tillfällen under sittningen var det underhållning med jonglering med pingisbollar i munnen och balansakter. Lagom långa och rätt knasigt :)
Kan man fånga ett glas som balanserar på en ballong med en slev i munnen när man sticker hål på ballongen?
Det kunde man tydligen (och för er som tror att jag körde serietagning och störde alla andra så gjorde jag det inte) :)
Avslutningsvis kan jag konstatera att Fotografiska var ett synnerligen lyckat val för företagsevenemang (särskilt för oss fotointresserade, men också för alla andra)!
En jävla massa glada bananer!
De här knasbollarna härjade utanför vårat kontor idag, och när de upptäckte att jag fotograferade dem blev de ännu knasigare och började vråla ramsor och dylikt (antagligen i tron att jag filmade, vilket jag av princip aldrig gör).
Det där med att vara en fluga på väggen misslyckades jag rätt kapitalt med här, eftersom alla upptäckte mig och står och vinkar ...
Bilden bör beskådas i stort format genom att klicka på den :)
Som bonus får ni en bild av Sonen i en av sina ergonomiska spelställningar ...
Ha det gott!
Elaka porträtt funkar inte alltid!
Många av mina vänner och bekanta har i flera års tid hävdat att jag är en duktig fotograf, men att jag inte kan göra porträtt som är till fördel för motivet (en uppfattning som förstärks när man tittar på mina självporträtt t.ex. här). Ibland händer det dock att jag gör porträtt där syftet är avbilda någon på ett sätt som inte verkar som stötande för motivet, eller t.o.m. att göra en bild som kanske kan anses vara smickrande för både mig som fotograf och motivet som modell :)
Så råkar vara fallet just nu när vårt företag bytt profil och vi behöver nya bilder. Jag har förstås gladeligen åtagit mig att göra detta, trots att jag vet att tiden per porträtt är mycket begränsad och jag gör alla bilder i befintligt ljus ...
De kollegor jag fotograferat hittills.
Jag har gjort det här förut, vid diverse sammankomster där de olika kontoren sammanstrålar, men den här gången gör jag det genom att besöka respektive kontor och fotografera folk när de har tid (och de har de sällan). Jag ämnar enbart använda min NEX-7 med 50/1,8 och jag kör inte med blixt, så det gäller att hitta bra ljus på kontoren och någon plats med något så när neutral bakgrund.
Christian
Vid tidigare fotograferingar jag gjort för samma ändamål har det varit löpande band-princip som gäller, och det blir sällan bra. Nu har jag haft något mer tid på mig, och jag har framför allt bestämt mig för att försöka göra en snygg efterbehandling av bilderna ...
Marika
Jag är inte så bra eller van på det där med att göra porträtt snygga i efterbehandlingen, så jag googlade runt lite och hittade en del matnyttiga tips för hur man får till det i Lightroom (de här bilderna är bara pillade på i LR - har inte tid eller plats för att göra ytterligare finlir i PS).
Jocke
Ni som kan det här med porträtt har säkerligen synpunkter på efterbehandlingen, och en och annan tycker säkert att det ska bli rätt direkt ur kameran. Det kan jag meddela att det blev det inte, och eftersom den här fotograferingen kommer äga rum vid olika tillfällen och olika ljus tror jag det är tämligen omöjligt att få det bra (eller konsekvent) direkt från kameran :)
Therese
Bara de bilder jag gjorde idag skiftar mycket i ljusstyrka och färgtemperatur, då de tagits under hela dagen på ungefär samma ställe. Ljussättningen består av en (hyfsat) vit bakgrundsvägg och snedställda fönster i taket.
Erik
Det viktiga var dock inte ljuset, utan att jag faktiskt försöker (och kanske kan) fotografera folk på ett annat än elakt sätt ibland :)
Sofia
Jag har valt att göra en tämligen moderat retuschering (vad det nu kan vara) - jag har inte tagit bort något utan jobbat med färg och kontraster (utom i en bild som inte är med här där motivet hade nåt stort skräp på kinden som jag klonade bort). Jag har heller inte frågat mina motiv om de går med på att jag lägger ut dem på bloggen på det här viset, och det finns det förstås risk att de blir sura för.
Joakim
Jag tycker dock att det är väldigt snälla bilder jag lagt ut (i synnerhet jämfört med vad jag gjort tidigare), och att det är bra bilder. Frågan är om de (eller någon annan) tycker det :)
Sanna
Varför postar jag då alla dessa porträtt av otillfrågade kollegor? Jag vill helt enkelt ha tips och kommentarer - vad kan jag göra bättre under de förutsättningar som råder, och är jag verkligen en fotograf som bara tar "elaka" porträtt? :)
Daniel
Personligen tycker jag dagens fotosession blev rätt lyckad med tanke på att varje person inte fick mer än några minuter, men det finns garanterat saker jag kan göra bättre! Alla tips mottages med tacksamhet!
Camilla
Ha en fortsatt trevlig helg, och påpeka gärna vad jag kan göra bättre för att inte vara en elak porträttfotograf :)
Alla bilder är gjorda med NEX-7 och 50/1,8 - för fler detaljer se EXIF,
P.S. Om någon av inblandade kollegor läser detta och inte vill vara med - ring (eller SMS:a) så fixar jag :)
Många SAAB på Ulva Kvarn ikväll
Jag vet inte om det var SAAB-tema på kvällens veteranbilsträff på Ulva Kvarn ikväll, men mängden besökare och SAAB tydde på något sådant.
Flest trubbnosingar, men Sonetten sticker ut i samlingen :)
Många av de gamla bilarna från Trollhättan var rallyutrustade, men i ett sådant skick att det är svårt att tro att de används till så mycket rallykörning.
Modern Rally-SAAB
Inte fullt så modern rallybil
Välputsat under huven
Välputsad tvåtaktare
Det jag gillar med bilträffarna på Ulva är att det är en blandad kompott bilar - inte bara välputsade jänkare, eller knallröda italienare. En del av bilarna är långt från utställningsskick, och det syns att de används :)
Smårostig Ford Anglia med ledsen uppsyn
Jänkarna fick finna sig i att blandas upp med diverse bilar från SAAB
Många har nog drömt om att äga en bil med den här pållen i huven
Förr fanns det bilar som är mindre än min :)
En sak som är lite kul med många bilar på Ulva är att de ligger på en överkomlig prisnivå. En gammal SAAB eller Volvo i fint skick behöver inte alls vara särskilt dyr, men man måste förstås vara beredd på att lägga en del tid på den ...
Volvo Duett - en av mina favoriter när det gäller svenska bilar
Funkar med husvagn också ...
... eller som Televerkare :)
Förutom Anglian tidigare i inlägget fanns där också några MG och andra engelska bilar. Den finaste var nog den röda MGA:n. Var lite kul att se en sådan i toppskick, då en kollega precis köpt en sådan som inte är i fullt så bra vigör (ännu) ...
Vacker instrumentpanel
Lika vackert luftintag (eller nåt)
Många tar sig till Ulva på tvåhjulingar - både mopeder och motorcyklar. Jag är själv lite sugen på att ta MC-kort och skaffa mig en gammal BMW eller nåt. En sådan går att förvara och förhoppningsvis mecka lite själv med ...
Autocycle Excelsior - kanske inte en sån man ska börja med om man skaffar MC ...
Den bil som var i absolut bäst skick ikväll var den här Minin som endast gått cirka 370 mil sedan den var ny, men den är egentligen inte någon veteran då jag tror den är av 1999 års modell.
Hyfsat ny, men ser ut som originalet
Modernare inredning med instrumenten i mitten och airbag
Alla bilder är fotograferade med NEX-7 och Sony 35/1,8 OSS
Det var allt för idag!
Hadet bra!
Konstfoto - vad ska det vara bra för?
Jag har tidigare ondgjort mig över att en del fotografer verkar snudd på besatta av att tillhöra ett visst fack. De som kallar sig gatufotografer är väldans noga med att det är just deras sätt att se på gatufotografi som är det rätta (även om det skiljer sig massor mellan de individer som kallar sig gatufotografer). Likadant är det i många andra genrer; T.ex. naturfotografi måste bedrivas på rätt sätt, fast vad som är rätt varierar friskt. En del tycker att rena artporträtt av fåglar är det enda rätta, medans andra inte drar sig för att klippa och klistra antingen direkt i kameran eller i datorn i efterhand. Sportfotografer tycker om att ta tusentals bilder per dag, med så stor, dyr och tung utrustning som möjligt. Och så vidare och så vidare ;)
Konst(igt) ljus
Vad är då konstfoto? Ja, inte tusan vet jag! När ämnet kommer upp till diskussion ser jag framför mig något ganska flummigt, som absolut inte kan beskrivas konkret och man ska helst inte se vad motivet föreställer.
Längtan till Italien (eller kanske en röd stuga med vita knutar)
Jag har också förstått att det är viktigt att ha titlar, på sina konst(iga)foton. Titeln får gärna vara lika obegriplig som bilden, och det skadar heller inte att den är skriven på utrikiska. Jag är dålig på obegripliga titlar, så mina titlar på bilderna i det här inlägget är nog för tydliga för att platsa i genren.
Sönderfall (eller ett ganska hårt efterbehandlat löv)
Inom genren konstfoto finns det förstås också bilder där det är lätt att se vad bilden föreställer, så då gäller det att ta till andra knep. Svartvita och ödesmättade bilder är ett bra recept då tycker jag mig sett.
Ensam vårvinter (fast den här skulle kunna vara en naturbild också, men för den genren är den nog för efterbehandlad)
En sak som alltid fungerat i konstens förunderliga värld är att shocka åskådarna. Skildringar av våld, sex, naket och skitigt har lockat många. När man som fotograf tar till det greppet är man dock nära något slags socialrealism som gränsar till dokumentär- eller reportagefotografi, och jag är inte säker på att det är konst.
Utsatt (eller bara småfnissande och kliande från mattan)
Jag hoppas ni förstår att det här är skrivet med glimten i ögat, och att jag inte vill hoppa på någon (så mycket). Jag tycker bara att det här med tillhörigheten till olika fotografiska fack ibland blir lite fånig :)
Ha det gött!