Tunga MC och amerikanska vrålåk firar första maj.
Storstädning hemma men motordånet pockade på uppmärksamhet.
Oj oj oj att det finns så många motorcyklar i Norrköping med omnejd! Arrangören Peking MC har skäl känna sig nöjd med uppslutningen. Här någon promille av dom som mullrade förbi. Jag säkrade kameran med ett starkt snöre och sträckte ut den genom vardagsrumsfönstret.
Pentax K3 II med Pentax fisheyezoom 10-17 mm @ 13mm. Inte dokumentär. Tre hojar hämtade från annan exponering.
Sen kom förbandet till bilkortegen. Motorgården Norrköping som arrangerade hade inte snålat på den akustiska effekten. De väldiga högtalarna överröstade motormullret.
Sen kom de första bilarna av vad jag tror 1000.
Många, väldigt många, var i perfekt nyrenoverat skick eller då det gäller de nyare perfekt hållna.
Den här var utstuderat sliten i lacken.
Den här i ett skick som visar bilens årsringar
K3 II med Pentax 77 mm
Detroit Iron ställer krav! Man kan ju inte visa sig okammad i en sådan bil!
K3 II med Pentax 77 mm
Krigsjeep från 1944.
Och nutida Jeep Wrangler Rubicon.
Hoppsan! Nåt har hänt. Även en aldrig så välhållen amerikanare kan komma ur balans.
Länge luktade det ju bensin på gatorna. Sen kom katalysatorerna och tankar utan vädringshål. Lukten försvann. De här gamla åken saknar katalysator men luktar inte som förr. Dagens motorbränsle har annan sammansättning. Denna första maj fylldes gatan av den lite mer sötaktiga doften.
Amerikanska efterkrigsbilar hade plåtfälgar med kromade navkapslar. Eller möjligen fejkade ekerhjul. Nu rullar även omsorgsfullt renoverade exemplar på hjul med aluminiumfälgar.












Hälsn!
Och visst är nya bilar förvånansvärt lika. Man kopierar även dumheterna från varann, många nya bilar har bagageluckor som brevinkast och usel bakåtsikt.
Det var nån insändare som ogillade bullret och avgaserna annars tror jag många med mig gillar uppvisningen.
/B