Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Första advent på boendet

För åtta år sen fick jag hyreskontrakt åt min fru på boendet. Hon ville inte dit, men en handläggare från äldrevården hade fått henne att säga "ja".  

Inte heller jag ville att min fru skulle dit, men situationen hemma var mig övermäktig. Min fru kastade ut den där karln som uppgav sig vara hennes make. Ute var det kallt och snöigt. Det gick väl an för några timmar, men att bo på hotell skulle inte funka vare sig för mig, katterna eller min fru. Första erbjudandet från kommunen var inte bra alls. Vi tackade nej. Det andra och sista hade sina fördelar. Nära för mig och ett fint rum. Min fru var emot, men jag skrev på kontraktet. 

Fast forward till i dag. Boktiteln "Räkna de lyckliga stunderna blott" (författare Hans Martin, svensk  översättning 1940) har blivit ett motto som jag tar fram då och då. I fredags då jag kom till boendet satt min fru för sig själv (vilket passar henne), pratade högt för sig själv och sa "det är fint här". Det värmde.  

I går första advent hade min fru spillt ett glas saft på golvet. Snäll personal städade. Jag tände adventsljus. Vi delade på av mig nybakad äppelpaj. Annan snäll personal kom med hembakad jättegod lussebulle som snäll personal på en annan våning bakat så att det räckte till hela huset.

En lycklig stund.

Inlagt 2025-12-01 10:05 | Läst 333 ggr. | Permalink

"En väldigt fin och drabbande ögonblicksbild, Mats. Jag kunde känna igen mig, fast från en andra sidan, om man så säger. Jag jobbar ju, som du vet på ett så kallat Vård och Omsorgsboende och jag har jobbat totalt 40 år nu i vården och då framförallt inom omsorgen som USK/natt, men även en kortare period som MSK (en gammal beteckning för skötare/mentalskötare) eftersom jag också har den utbildningen (fast då handlade det om barn och ungdomar inom psykiatrin). Jag har däremot och egentligen rätt liten, eller sporadisk egen erfarenhet av att jobba med demens, då jag i stort sett alltid sysslat med så kallad ”soma”. Däremot så har ju vårt boende — förutom den somatiska avdelningen där jag jobbar natt — två avdelningar/boenden för demens, så jag möter ju ändå detta ibland genom mina kolleger på natten när vi ibland fikar ihop och kan diskutera och dela erfarenheter med varandra. Jag har också flera utbildningar om demenssjukdomar i ”ryggsäcken”. Dessutom är det så att somatik inom äldreomsorgen tyvärr innebär en blandning av alla tänkbara sjukdomstillstånd och besvär. Det kan handla om äldre som har ”smärre åkommor”, men ändå är i så pass stort behov av hjälp för att klara vardagen att det inte längre räcker med hemtjänst eller ett servicehus och då måste de flytta in hos oss där det finns en tätare bemanning av personal dygnet runt (en sanning med modifikation, dock). Det kan också handla om icke utredda demenser, om äldre med psykiatriska diagnoser (som icke skall förväxlas med demens) och så svårt fysiskt sjuka i behov av både vård och omsorg i livets slutskede. Det handlar kort och gott om det som förr kallades för långvård. Så egentligen har även jag erfarenhet av att möta människor som drabbats av demens, fast av olika anledningar inte genomgått en demensutredning och därmed inte får bo på ett demensboende — vilket i sig är ett klart försvårande scenario, både för de som har en outredd/misstänkt demens och för de som ej har en demenssjukdom i botten utan andra kroppsliga besvär och sjukdomar. Att blanda så friskt är en riktigt dålig idé, för att uttrycka sig milt. Vad jag egentligen vill säga med allt det här i alla fall, är att jag blev drabbad på djupet. Det blev faktiskt en påminnelse om varför jag valde det yrke jag valde trots att jag är på väg bort från det nu när jag mycket snart går i pension. Fint berättad ögonblicksbild, både i ord och bild av något som jag kan förstå är så mycket mer och så mycket djupare än så. Både djup sorg och lite glädje på en och samma gång. Tack för det Mats. /Samuel"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Daniel Steen 2025-12-01 10:16
Fin stund du delar med oss!

Mvh,
Daniel
Svar från Måns H 2025-12-01 15:47
Tack Daniel!
pic-tor 2025-12-01 10:25
Svårt läge för dig och din hustru men det verkar som om ni har kommit fram till den bästa lösningen för er båda. Det är naturligtvis svårt att behöva lämna sitt eget hem och flytta till ett särskilt boende, men kanske din fru har börjat acceptera sin situation nu efter dessa år på boendet. Annars hade hon nog inte sagt för sig själv "det är fint här." Ni fick trots allt en fin första advent tillsammans. En lycklig stund för er båda.
/Torbjörn
Svar från Måns H 2025-12-01 15:49
Så är det! Mycket som ingen vill vara med om men man får ta vara på e lyckliga stunderna. Tack Torbjörn.
Peter - 2025-12-01 10:35
vackert och fint
Svar från Måns H 2025-12-01 15:49
Lycklig stund!
ehrsa 2025-12-01 10:45
Trevligt, har faktiskt undrat hur det gått.. Minns Covideländet som du tidigare beskrev i realtid! Låter som hon ändå har nån medvetenhet i tillvaron..
Hälsn!
Svar från Måns H 2025-12-01 15:56
Hej Jan! Det var ju kris i samband med Covid-19, då Regionen beordrade att inga på boendena skulle få sjukhusvård men ändå vidhöll det informella fölrbudet mot att ge syrgas och dropp på boendena. Nu funkar omvårdnadsbiten så bra man kan begära under de knappa omständigheterna, det finns mänsklig närvaro, men fortfarande är det nåt fel på läkarsidan, dom har inte tid att träffa patienterna.

Medvetenheten finns som det på engelska kallas muskelminne, vi kan hålla handen och om varann och glimtvis säger min fru rara saker till mig.
Rumpelstiltskin 2025-12-01 22:21
Ja, det som hände då var fruktansvärt! Och ännu hemskare är att ingen ställs till svars och att det inte talas om det nu. Det var ju inte bara frånvaron av syrgas. Man gav morfin också - som sätter ned andningen. Eutanasi.

Har du lyssnat på Yngve Gustafsons Sommar? Gör det annars. Han skräder inte orden. Skönt när någon törs säga saker rakt ut. Ändå är visst hans program rätt kraftigt censurerat av SR.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/yngve-gustafson
Svar från Måns H 2025-12-01 22:53
På min frus boende fejkades samma "diagnos" för samtliga boende, "misstänkt covid-19", morfinpreparat ordinerades och döden skulle noteras som förväntad. Det tog mig många veckor att få vårdcentralen att visa sina journaler. Två av tre läkare där tyckte att förfarandet var OK pga pandemin, den tredje att det var vedervärdigt att frångå all läkaretik. Regionen använde telefon för att beordra vårdcentralen att se till att ingen av deras patienter på boendena skulle få sjukhusvård. Detta samtidigt som man vidhöll det informella förbudet mot dropp och syrgas.
Margareta Cortés 2025-12-01 10:58
Fint du skriver och så rätt ibland får man räkna de lyckliga stunderna och njuta av dem.
Svar från Måns H 2025-12-01 15:56
Tack Margareta, så är det!
morgondotter 2025-12-01 13:21
du besöker sannolikt en person du inte längre känner
du hoppas att en minneston skall slå an

jag har en vän jag känt i femtio år, som numer i ögonblick visar sig vara en annan än den jag kände
- minnesutredning påbörjad, körkortet avslutades direkt
jag är glad att inte tillhöra hennes familj

jag känner andra vars partner vägrar utredas för att körkortet ryker

stunder av förtvivlan, hur handskas med det, polisen, vad?

bra att du handlade, följderna kan bli svåra annars, som vägen dit var som du berättade

tack för ditt förtroende

/inger
Svar från Måns H 2025-12-01 16:19
Det finns olika demenssjukdomar. Min fru har sin grundläggande personlighet intakt. Körkort? Hon har fortfarande kvar sitt som vi lyckades hämta ut för åtta år sen. Vet inte hur jag ska kunna fixa fram ny leg då körkortet går ut.

Förtvivlan, ja. Men på direkt fråga ville och vill min fru leva. Så det har varit ledstjärnan för mig och barnen. Nu funkar boendets omvårdnadsdel bra, men vårdcentralen som står för läkarkontakten har inte resurser att låta läkarna göra patientbesök. Dom skriver ut lugnade medel på distans.

Många andra fel på systemet. Vi hade gett varann fullmakt att sköta bankärendena. Då det blev skarpt läge vägrade Norrköpingskontoret tvärs över gatan att tillämpa fullmakten. Det löste sig efter två år. Jag åkte till Gotland och fick den hjälp Norrköpingskontoren vägrat.

Tack Inger för inkännande kommentar!
Rumpelstiltskin 2025-12-01 15:39
Ja, det är så man får tänka. Jag har en äldre mycket god vän i liknande situation. Det har tagit mig flera år att acceptera faktum och att försöka ta till mig de bra stunderna och bortse från de mindre bra.

Fint att ni fick en bra 1:a advent tillsammans!
Svar från Måns H 2025-12-01 16:23
Tack Erik! Man får ta vara på de bra stunderna! Men jag kan inte se bort då vården fallerar utan blir en jättejobbig anhörig.
Rumpelstiltskin 2025-12-01 22:13
Lite samma här. Boendet fallerar också. Jag är inte anhörig, så har ingen röst. Min närvaro har t.o.m. ifrågasatts. Har mycket kontakt med en av min väns bröder, som mår minst lika dåligt som jag av det som är fel. Han kämpar på och påtalar alla brister. Men han får så mycket på sitt bord, är också gammal men vital. Jag skulle gärna vilja hjälpa till med det jag kan, men det går ju inte eftersom släktskap är det enda som räknas i den där världen.
Svar från Måns H 2025-12-01 23:10
Yngve Gustafsson är en idol för mig. Sörmlands Media var en av få media som tordes rapportera vad som pågick. IVO och regionens patientnämnd lämnade mina anmälningar utan åtgärd.

Nu då boendet sköter den dagliga omvårdnaden bra känns allt bra utom då det gäller läkarkontakterna.
Man får försöka ta vara på de lyckliga stunderna om såna finns.
Rumpelstiltskin 2025-12-03 23:10
För mig med! En rakryggad man, på min ära.

Upptäckte honom genom en TV-serie. Tror den hette "Världens bästa äldreboende", där han gick igenom medicinlistor och rensade ut och såg till att de fick riktig mat! På min väns boende får de uppvärmt skit från Dafgård. Basfödan är mjöl i olika former. Helt kött får de möjligtvis på söndan. Mycket korv. Vi behöver rejält med protein när vi åldras, då vår förmåga att tillgodogöra oss detsamma avtar. Inte underligt att de blir muskelsvaga.

Minns en tant i den där serien. Hennes ben var så tjocka att hon inte kunde gå. När Yngve rensat bland medicinerna försvann svullnaden på några dar. De gick upp i vikt och fick bättre värden också när maten blev god och näringsrik.
alf109 2025-12-01 16:31
Din bild och text väcker minnen från min mor, pappas situation var liknande din. Demenssjukdomar är hemska, men det verkar blivit en fin första advent.
/Affe
Svar från Måns H 2025-12-01 16:58
Tack Alf! Sjukdomarna är hemska i sig och samhället saknar sammanhållen vård. Nu har boendet ordnad ekonomi (kommunen vred efter påstötningar från oss anhöriga om armen på bolaget tills det gjorde riktigt ont och fick dem att följa sitt avtal) och en riktigt bra chef.

Hon har jobbat upp den sida hon ansvarar för från hotande misär till så bra man kan begära. Nu finns mänsklig närvaro att lita på. Min fru trivs bättre och de lyckliga stunderna har blivit fler.
Halina Strandskatan 2025-12-02 09:07
Vacker berättelse och fin stund.
Hälsningar Halina
Svar från Måns H 2025-12-02 09:59
Tack Halina! Som framgår av de andra kommentarerna finns fundamentala brister i den medicinska vården men min fru och jag upplever också lyckliga stunder att ta vara på.
Poromaa 2025-12-02 13:52
En väldigt fin och drabbande ögonblicksbild, Mats. Jag kunde känna igen mig, fast från en andra sidan, om man så säger. Jag jobbar ju, som du vet på ett så kallat Vård och Omsorgsboende och jag har jobbat totalt 40 år nu i vården och då framförallt inom omsorgen som USK/natt, men även en kortare period som MSK (en gammal beteckning för skötare/mentalskötare) eftersom jag också har den utbildningen (fast då handlade det om barn och ungdomar inom psykiatrin).

Jag har däremot och egentligen rätt liten, eller sporadisk egen erfarenhet av att jobba med demens, då jag i stort sett alltid sysslat med så kallad ”soma”. Däremot så har ju vårt boende — förutom den somatiska avdelningen där jag jobbar natt — två avdelningar/boenden för demens, så jag möter ju ändå detta ibland genom mina kolleger på natten när vi ibland fikar ihop och kan diskutera och dela erfarenheter med varandra. Jag har också flera utbildningar om demenssjukdomar i ”ryggsäcken”.

Dessutom är det så att somatik inom äldreomsorgen tyvärr innebär en blandning av alla tänkbara sjukdomstillstånd och besvär. Det kan handla om äldre som har ”smärre åkommor”, men ändå är i så pass stort behov av hjälp för att klara vardagen att det inte längre räcker med hemtjänst eller ett servicehus och då måste de flytta in hos oss där det finns en tätare bemanning av personal dygnet runt (en sanning med modifikation, dock). Det kan också handla om icke utredda demenser, om äldre med psykiatriska diagnoser (som icke skall förväxlas med demens) och så svårt fysiskt sjuka i behov av både vård och omsorg i livets slutskede. Det handlar kort och gott om det som förr kallades för långvård. Så egentligen har även jag erfarenhet av att möta människor som drabbats av demens, fast av olika anledningar inte genomgått en demensutredning och därmed inte får bo på ett demensboende — vilket i sig är ett klart försvårande scenario, både för de som har en outredd/misstänkt demens och för de som ej har en demenssjukdom i botten utan andra kroppsliga besvär och sjukdomar. Att blanda så friskt är en riktigt dålig idé, för att uttrycka sig milt.

Vad jag egentligen vill säga med allt det här i alla fall, är att jag blev drabbad på djupet. Det blev faktiskt en påminnelse om varför jag valde det yrke jag valde trots att jag är på väg bort från det nu när jag mycket snart går i pension.
Fint berättad ögonblicksbild, både i ord och bild av något som jag kan förstå är så mycket mer och så mycket djupare än så. Både djup sorg och lite glädje på en och samma gång. Tack för det Mats.

/Samuel
Svar från Måns H 2025-12-02 18:15
Tack Samuel för din kommentar! "....... drabbad på djupet. Det blev faktiskt en påminnelse om varför jag valde det yrke jag valde " ----- mer gensvar kan man ju inte få. Skriver lite mer privat via Fotosidans internpost.
Poromaa 2025-12-02 21:42
Ber om ursäkt för att jag använde helt fel namn...hmm, märkligt kan jag själv tycka. Nå, jag svarar mer privat i internposten.
/Samuel