En fotograferande sjömans ord och bilder.

Rundresa i Vietnam 1: Halongbukten

Under tre veckor i december 2013 och januari 2014 var jag och min flickvän på rundresa i Vietnam med Världens Resor. Totalt var vi 17 svenska och norska deltagare. Dessutom en svensk och en vietnamesisk guide.

Vi flög från Arlanda. Bytte plan i Frankfurt. En jätteflygplats som det var ganska svårt att hitta på. Vi hade då börjat hitta några andra i gruppen, så tillsammans lyckades vi hitta vägen till rätt terminal, dit vi fick åka med förarlöst tåg.

Lördag 14 december 2013

Vi landade på flygplatsen i Hanoi tidigt på morgonen lokal tid. Guiderna hittade hela gänget och vi blev transporterade med buss mot Ha Long. Ett för oss nordbor spännande landskap med utspridda hus, som var små till ytan men flera våningar höga. De såg mer ut som torn än bostadshus. Ett riktigt trist väder med ihållande duggregn och dåligt ljus omöjliggjorde fotografering genom bussfönstret.
I Ha Long bytte vi färdmedel. Med liten båt transporterades vi och allt bagage ut till en stor samling träfartyg, alla vita och ganska lika varandra. "Vårt" fartyg hette Helios Junks. Kanske inte det mest väl valda namn man kan tänka sig.*) Livväst krävdes i lillbåten. Myndighetskrav. Innan den lite vådliga manövern att ta sig över till Helios Junks skulle de dock tas av och lämnas i lilla båten(!)

I lillbåten.

Helios Junk. Lite flagnande färg här och där och någon murken träbit, men inte så det kändes oroväckande.

En julgran måste naturligtvis finnas ombord även i denna del av världen.

Väl ombord installerade vi oss i våra hytter. Medan vi färdades ut på Halongbukten åt vi vår första vietnamesiska måltid, fisk, skaldjur och bläckfisk, och försökte bekanta oss med varandra. Efter att ha ankrat mellan några av de märkligt formade öarna klev vi över i lillbåten igen och blev transporterade till en ö med en jättegrotta.

Halongbukten.

Ingången till grottan. Lägg märke till människorna där uppe.

Det var verkligen en stor grotta. Hela ön verkade vara ihålig.

Med hjälp av improviserat stativ i form av en stor sten och kamerans timer blev det någorlunda bra foton.

En varmare och soligare dag skulle Halongbukten ha varit helt fantastisk. Nu hade vi disigt, duggregn och 10 grader varmt, så det blev "bara" rätt intressant.

Middag och tidigt ner i kojen. Vi var alla trötta efter den långa resan.

Söndag 15 december 2013

Efter frukost tog vi lillbåten till en hög ö med ett litet tempel på toppen. 450 trappsteg upp. Utsikten var trots det trista vädret väldigt intressant med alla de speciella öarna.

Ön med templet.

Utsikt från toppen.

"Vår" Helios Junks och lillbåten var väl synliga från toppen.

På väg ner för de 450 trappstegen igen.

Som sjöman kunde jag naturligtvis inte låta bli att utforska flytetyget med kameran i hand. Här är byssan, d.v.s. köket.

Maskinrummet var förvånansvärt rent och välordnat.

Efter lunch ombord återvände vi till fastlandet och bussen. Vi gjorde ett stopp vid en pärlindustri med butik, där vi fick en lektion i hur man skiljer på äkta och falska pärlor.

Köp av äkta pärlor.

Efter 4 timmars bussresa checkade vi in på Hotel Lucky 3 i Hanoi.
Gemensam vandring genom stan till en restaurang där vår vietnamesiska guide hade ordnat bord. Han skötte också matbeställningarna eftersom ingen i personalen kunde engelska.

*) Junk på engelska kan betyda skräp, skrot, lump, smörja, knark, heroin - och djonk.

Del 2 >

Inlagt 2014-03-21 15:41 | Läst 4885 ggr. | Permalink

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Flygplatsen i frankfurt har jag också testat och det var inte lätt att orientera sig där. Även om man följde skyltningen så kände man sig vilse i alla vinglinar och irrvägar.Att lämna flytvästarna före en vansklig ombordstigning måste väl tyda på att västarna var dyrbara och värdefulla. Tänk om någon trillade i och de måste köpa en ny väst..;)
Kul att se och läsa om din resa. Ser också att de många trappstegen upp till templet lönade sig med tanke på utsikten.
Svar från Mashavet 2014-04-17 18:51
Tackar!
Ah, så kan det vara med flytvästarna ja. Tänk om turisten driver iväg och man inte får tag i västen igen.
Frankfurt var rörig och svårhittad, men annars en rätt bra flygplats med trevliga smårestauranger och bra shopping.