that is the question, or actually not... en södagsknäppares bilder och tankar härifrån och därifrån.

Semester 1

Jag är inte värst bra på att få nåt postat hit, speciellt inte under sommaren. Sommartid trivs jag om möjligt ännu sämre framför datorn och all ledig vaken tid blir spenderad utomhus. Här kommer i alla fall några blider från extemporeresa i somras. Jag har min gamla VW och är medlem i Nordiska Typ 2 klubben. En klubb för folkabussar i alla ålrdrar från T1 till T6 och i alla utföranden. Klubben ordnar varje sommar en "Bussfest" i något nordiskt land och i år var det 20-årsjubileum och träfften hölls på Wikegårds camping på Öland.

Jag hade bara två veckor semester mitt på sommaren och det råkade träffa så bussfesten var veckolsutet mitt i semestern. Det blev nog en del funderas innan vi beslöt oss för att åka, man vet aldrig när gamlingen säger stopp och det är ju några kilometer till Öland. Men va f.n det har korsats Sahara med sådana här vagnar tidigare så Öland är väl "a piece of cake". Det blev lite snabbservice och inhandling av diverse reservdelar för säkerhets skull. Sedan var det bara att putsa och packa. Här är "Folke" packad och klar för avfärd på hemgården.

I våras öppnade Stena Line en ny linje mellan Hangö och Nynäshamn. Vi valde den dels för att vi har bara 60 km till Hangö, samt att vi slapp äventyren i Åbo och Stockholm på det viset. Här är vi ombord på M/S Urd som just lämnat Hangö och lotskuttern kommer och hämtar lotsen. Folke ser lite vilsen ut bland de nya plastbilarna, alla med motorn i fel ända dessutom...

Till Nynäshamn kom vi nån gång mellan 06 och 07 på morgonen. Sedan var det bara att susa söderut med hiskeliga 70 - 80 km/h (till medtrafikanternas stora glädje) och hoppas på att allt håller ihop. Det blev en kafferast vid Göta kanal i Söderköping och en tankning utanför Oskarshamn. Vi hade bokat in oss på färjan mellan Oskarshamn och Byxelkrok för att spara dryga 100 km. Tidtabellen var lite tight men vi gjorde det. Här anlöper vi Byxelkrok och det är inte långt kvar till campingen.

Det var redan många ekipage på plats när vi kom fram, men trots det fanns det gott om plats. Upp med tältet och fram med en välförtjänt öl. Kvällen fördrevs med att gå runt och titta på bilar och träffa nya människor.

Min fru hade ordnat med lite  hemtrevligt även när man campar! Och en Aaltovas ifall det blir hemlängtan...

På lördagen blev det lite tid för sightseeing.

De här två såg lite skeptiskt på oss. Kanske de inte hade råkat på en Doppelkabine från 1970 tidigare, eller så var de misstänksamma mot utlänningar.

På eftermiddagen var det dags för den prestigefyllda tävlingen busspush. Femmanna lag som skall skuffa bussen en viss sträcka så snabbt som möjligt.

Kvällens höjdpunkt är långbordet där alla tar sitt campingbord och sin mat med sig och har trevligt tillsammans och lär sig känna andra likasinnade. I år var det 116 bussar på plats. Största delen svenskar men också Norge, Danmark och Finland var representerade. Några bussar hade till och med kommit ända från Tyskland och Schweiz. Får se var träffen ordnas nästa gång. Nu var det som sagt tjugonde gången. Av dem har två träffar varit i Finland och en i Danmark och en i Norge. Resten runt om i Sverige. Själv har jag deltagit bra en gång tidigare, 2018 då vi träffades i Somero i Finland

Kvällen avslutades med livemusik av Silverballs som spelade en massa kända covers. Stämningen var på topp tills det tyvärr började regna och de var tvungna att avsluta.

På söndagen sken solen igen och på programmet stod årsmöte och prisutdelning. Alla deltagare röstade under lördagen på sin favoritbuss, en i var ålderskategori. Och naturligtvis fick också busspushvinnarna sina priser.

Efter det svägnde de flesta framhjulen hemåt. Den här gången tog vi vägen över bron och körde sakta norrut. En övernattning i Norrköping och sedan Nynäsghamn - Hangö, den här gången med M/S Stena Gothica.

Totalt blev det ca 1300 km och bilen rullade på utan några problem. Väntar med spänning på var det blir nästa år. Ifall det inte är allt för långt bort vet man aldrig...

Bilderna tagna med i-lur och Olympus OM-D E1 MK II och är inga fotografiska höjdare, men funkar bra som ett sommarminne. Blommorna och den sista är fruns bilder.

Inlagt 2022-09-12 20:13 | Läst 749 ggr. | Permalink

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Trevligt blogginlägg där vi kunde följa er resa och upplevelse.
En Ivar Aalto-vas med, var ett trevligt initiativ av hustrun.
Svar från sodeto 2022-09-13 09:35
Tack för det! Jo det är bra att damer sköter om det estetiska också i "fältförhållanden".

Tommy S.
Din Folka slår an särskilda strängar hos mig. Det är upplägget med 00% praktiskt, 0% flärd som känns bra.

Vanliga folkabussar gillar jag också! Har aldrig haft nån egen, men åkt med andra mot bensinpengar.

En resa blev det busspush på allvar. Kopplingen hade pajat i Jugoslavien. Vi tog oss hem ändå, pushade i gång åket och klättrade in. Det vart lite kris vid färjan, dom ville inte släppa ombord fordonet, men vi var unga, snabba och glada och kom med i alla fall.
Måns H 2022-09-13 13:00
Det ska stå "100% praktiskt".
Svar från sodeto 2022-09-13 13:17
Tackar tackar. Den är nog praktiskt på sitt sätt. Registrerad för 3 + 3 pers, men då tror jag nog medelhastigheten sjunker ytterligare. Men med två personer fick vi det mesta bagaget i kabinen den här gången.
Lite spänning skall det vara i livet. När jag läser ditt svar kommer jag att tänka på en resa till Medelhavet 1986 med en kompis Land Rover från 1967. Att kryssa med den i Paris var ett kapitel för sig. På hemresan längs små vägar över Alperna var den betydligt mera hemma.
Vilken trevlig resa och kul att få ta del av. Busspush var en by tävlingsgren för mej. Långbordet är intressant att se och att det är många som har den typiska sommarmaten, med en låda potatissallad och något tillbehör. Enkelt när man är ute så här. Med den hastigheten ni gör kan ni ju köra med elbilarna som snålkör. Man kommer mycket längre på el om man håller ca 80 än om man blåser på i 120 och sådana kommer man ikapp ibland.
Svar från sodeto 2022-09-14 14:52
Tack Lena. Vi skippade grillmaten den här gången, trots att det aldrig är fel. Vi hittade en liten fiskbutik så det blev nyrökta räkor och rökt lax med nypotatis i stället. Men jo långbordet är ett trevligt sätt att umgås.